1515

"LILL-LÖVIS" TILLBAKA I FERRARI OCH TÄVLAR PÅ MANTORP PARK!

Han är av få svenskar som tävlat i Formel 1 och den ende som kört för historiens två mest framgångsrika stall - Ferrari och McLaren. Hela tio säsonger blev det i kungaklassen och därefter följde en framgångsrik fortsättning i Indycar, sportvagn och som stallchef. Nu kommer han tillbaka han gör det för att tävla! På Mantorp Park lördagen den 4 juni kör Stefan åter Ferrari i Swedish Racing Leauge.

Han är av få svenskar som tävlat i Formel 1 och den ende som kört för historiens två mest framgångsrika stall - Ferrari och McLaren. Hela tio säsonger blev det i kungaklassen och därefter följde en framgångsrik fortsättning i Indycar, sportvagn och som stallchef.

Stefan "Lill-Lövis" Johansson - bördig från Växjö - är, vid sidan av Ronnie Peterson, vår mest meriterade racerförare genom tiderna. Han tillhör de berömda 56:orna - tillsammans med Ingemar Stenmark, Björn Borg, Frank Andersson och Linda Haglund - och är sedan många år bosatt i USA. Nu kommer han tillbaka till Sverige och han gör det för att tävla! På Mantorp Park lördagen den 4 juni kör Stefan åter Ferrari i racing och nu är det en modern 458 Challenge som gäller - anmäld av svenska stallet IKC Scuderia Autoropa.

Stefan Johansson lämnade tidigt sitt hemland för att försöka sig på en karriär i racing. Med entusiastisk uppbackning från "Växjögruppen" tog han sig via fina resultat i Formel 3 och Formel 2 upp till sitt stora mål - Formel 1. Efter några säsonger i mindre team som Shadow, Spirit, Toleman och Tyrrell, fick han så överraskande chansen hos Ferrari 1985. Detta efter att fransmannen René Arnoux kommit på kant med stallledningen...

Första året fick Stefan vara lite grand av uppbackare till försteföraren Michele Alboreto, men slutade ändå sjua i VM medan Alboreto blev tvåa. Året därpå gick det ännu bättre med en femte plats i tabellen. Ett kort gästspel hos Mclaren 1986 gav en sjätte plats innan en viss Ayrton Senna tog hans plats. Stefan fortsatte ytterligare några år i F1 men nu för mindre framgångsrika stall. Han vann aldrig men kom i mål som tvåa fyra gånger och startade i 79 Grand Prix-tävlingar. Nästan lika många Indycar/CART-race lyckades han köra men inte heller där med någon seger. Däremot vann han - som andre svensk någonsin - klassiska Le Mans 24-timmarslopp 1987 i en Porsche, med forne stallkamraten Alboreto som en av medförarna.

Stefan har aldrig slutat tävla och är fortfarande en eftertraktad förare, främst i USA. När han nu kommer hem till Sverige för att köra Ferrari är det med mycket speciella känslor. Tiden hos Ferrari kommer han nämligen aldrig att glömma och den tillhör de absoluta höjdpunkterna under hans karriär.

Men det blir ingen lätt uppgift som står framför honom lördagen den 4 juni.  Nya Swedish GT Series är svensk racing verkliga utropstecken med bilar som aldrig setts förut på svenska banor och med flera kända förare. I startfältet finns - förutom två helt nya Ferrari 458 Challenge - Audi R8 Le Mans, BMW Z4 GT3, Porsche 997 GT3, Ford GT3 och en hel del annat bilgodis.

Inramningen är det inte heller något fel på. Agenten Autoropa räknar med 100-talet Ferrari- och Maseratibilar på banan och i depån. Bland dessa unika specialmodeller som F40, F50, Enzo och 599 FXX. Förutom Swedish GT tävlar också klasserna Trofeo Abarth 500, Ginetta G20 Cup och motorcyklarnas Battle of The Twins.

Fotnot: Smeknamnet "Lill-Lövis" fick Stefan Johansson efter pappa Roland som under sin period som tävlingsförare alltid kallades "Lövis". I internationell motorpress förekom översättningen "Little Leaf" ganska sparsamt. Stefan Johansson med engelsk betoning var förmodligen exotiskt nog...


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Mantorp Park - Scandinavian National Motorsports Arena, är en av Skandinaviens största och modernaste motorbanor. Mantorp Park står årligen värd för Skandinaviens största motorsportevenemang såsom STCC, Swedisch Racing Leauge, Dragracing, Bilsport Action Meet och Trucking Festival och har utöver detta ett brett aktivitetsutbud för den motorsportintresserade allmänheten.


Innehåll från Orange CyberdefenseAnnons

Etisk hackning för bättre IT-säkerhet

Kan vägen till en säker IT-miljö börja med intrång? Självklart! säger Orange Cyberdefense. Deras etiska hackning är ett första steg i arbetet att hantera risker och bygga ett säkrare digitalt samhälle.

En utomstående tar kontroll över ditt affärssystem. Ditt kundregister läcker till obehöriga. Ert kassasystem ligger nere i dagar. Oavsett om du arbetar på en internationell storbank eller i en lokal matbutik är IT-säkerhet oerhört kritiskt för verksamheten, men att den inte alltid är i toppklass, det kan Oscar Hjelm skriva under på. Som etisk hackare på Orange Cyberdefense är det hans uppgift att testa och utvärdera säkerheten i en organisations IT-miljö, ett första steg i arbetet att höja säkerhetsnivån. 

– Etisk hackning innebär att man under kontrollerade former utsätter en organisation för de risker som verksamheten kan mötas av. På så sätt kan säkerhetsluckor och andra brister upptäckas och täppas till i tid. Hacking to help, no to harm, det är mitt jobb, säger Oscar Hjelm, Ethical Hacker på Orange Cyberdefense.

Cyberbrott blir allt vanligare

Och Oscar Hjelms kompetens behövs. På samma sätt som den ökade digitaliseringen erbjuder nya möjligheter för företag att utveckla sina affärer, så innebär digitaliseringen att företag blir en större måltavla. Marknaden för cyberbrott växer och ransomware, identitetsstölder, insiderbrott och informationsläckor blir allt vanligare. 

– Många organisationer har lyckligtvis fått upp ögonen för IT-säkerhet, men det finns fortfarande väldigt mycket att göra. Få företag har till exempel några rutiner för att testa IT-säkerheten, säger Oscar Hjelm.

Viktigt synliggöra risker

Uppdragen som etisk hacker ser väldigt olika ut. Ibland anlitas Oscar Hjelm redan i utvecklingsfasen av ett system, allt från en webbshop till komplexa kontrollsystem inom industrin. Ibland får han ta sig an befintliga system som genom åren byggts ut och modifierats. Oscars tester är alltid skräddarsydda för att passa uppdraget.

– Både nya och äldre system behöver regelbundna genomlysningar så att sårbarheter kan hittas. Det är oerhört viktigt att synliggöra vilka risker som finns, så att organisationen har möjlighet att prioritera de åtgärder som behöver göras, säger Oscar Hjelm.

Rapport med åtgärdsförslag

Resultatet av den etiska hackningen sammanställs i en rapport över brister och sårbarhet i organisationen, plus förslag på lämpliga åtgärder. Det kan till exempel handla om bättre rutiner, övervakning, virusskydd eller brandväggar. Inte sällan lämnar då Oscar Hjelm över uppdraget till någon av sina kollegor på Orange Cyberdefense.

– En fördel med Orange Cyberdefense är att vi kan hjälpa till med i princip allt inom säkerhet, säger Oscar Hjelm.

Fakta om Orange Cyberdefense

Orange Cyberdefense är expertenheten för cybersäkerhet inom Orange Group, som tillhandahåller managerad säkerhet, managerade detect- och responsetjänster till organisationer runt om i världen. Som en aktör med global förankring och lokal närvaro strävar vi efter att bygga ett säkrare digitalt samhälle.

www.orangecyberdefense.com 

Mer från Orange Cyberdefense

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orange Cyberdefense och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?