1515

Iggesund Paperboard och Open Communications i samarbete kring årets mest utmanande kalender

Iggesund Paperboard har i ett djärvt försök att utmana dagens digitaliserade värld lanserat en stor fotokalender som uteslutande gjorts av företagets marknadsledande kartong Invercote®. Kalendrarna, varav två inom kort kommer att auktioneras ut på eBay i välgörande ändamål, ger prov på innovativa och uppseendeväckande tryck-, folierings-, stansnings- och bigningstekniker.

Iggesund Paperboard, en del av Holmen-koncernen, har i ett djärvt försök att utmana dagens digitaliserade värld lanserat en stor fotokalender som uteslutande gjorts av företagets marknadsledande kartong Invercote®. Upplagan på endast 100 exemplar är handgjord. Den exklusiva kalendern levererades till ett urval kunder inom grafisk design och förpackningsindustri världen över. Kalendrarna, varav två inom kort kommer att auktioneras ut på eBay i välgörande ändamål, ger prov på innovativa och uppseendeväckande tryck-, folierings-, stansnings- och bigningstekniker.

– Vi inspireras av våra nytänkande kunder och ville tacka dem för den lojalitet och skaparglädje som de visat under året som gått, förklarar Carlo Einarsson, Director Market Communications på Iggesund. Vi ville också sätta igång deras fantasi och göra något aningen provokativt. Varumärket Invercote handlar om att skapa en emotionell koppling – det talar till dina sinnen och berör dig, precis som den här unika kalendern gör.

Enligt Carlo Einarsson har Invercote blivit det ledande märket på den europeiska kartongmarknaden* genom att hjälpa kunder att uttrycka sina ambitioner för varumärket, tillhandahålla högklassig service, våga sticka ut och alltid uppfattas med stil och elegans. Hemligheten består i att konsekvent leva upp till vårt varumärkeslöfte om skapandefrihet, säger Carlo Einarsson.

Kalendern designades och producerades av Stockholmsbaserade Open Communications och är en del av en större kampanj som tagits fram av den tyska varumärkesbyrån Schindler Parent. Nio av kalenderns 12 bilder togs av Raya Photographer i New York. De övriga tre togs fram av Tobias Regnell/Camera Link för att iscensätta Invercotes utmärkande egenskaper.

– Ingen gör fotokalendrar nuförtiden och just därför tänkte vi att vi skulle skapa en med ett statement som var omöjligt att ignorera, säger David Gray, VD och grundare av Open Communications. Teamet på Iggesund är mycket ambitiösa och kunniga beträffande sitt sätt att arbeta med varumärket, något som gör det här projektet till en extra spännande utmaning. Det är ett privilegium att få arbeta med dem, poängterar David Gray.

Bland de unika bilderna i kalendern finns en korsett i verklig storlek med bigningar, stansade hål och äkta spets. En annan av bilderna har ett komplicerat laserskuret flor som hänger ner över modellens ansikte. Ytterligare en innehåller masker, som bestrukits med kallfolieringsteknik och kan stansas ut och bäras av betraktaren.Kalendern levererades i ett stort kuvert med bilder av operatörer, ingenjörer, supportmedarbetare och andra som är med och förverkligar varje Invercotebeställning vid bruket i Iggesund.

– Vi ville framhäva hängivenheten hos alla de människor som ligger bakom varje Invercote-order: ingenjörerna, säljarna och alla andra som fyller Invercote med dess unika egenskaper, avslutar David Gray.

*Källa: Opticom International Research AB, “The Brand Equity Tracking Survey – Cartonboard for Consumer Packaging” innehållande 700 intervjuer med konverterare och varumärkesägare.

Arbetsgrupp:

Tryckeri: EkotryckRedners Factor/Rådgivare: Stream Nordic Byrå: Open Communications, David Gray Copywriter; Carl Johan Ekberg, Art Director; Elise Björner Assistant Art Director; Stephanie Beudat, Account Manager.

Iggesund Paperboard, grundat 1685, är en del av Holmenkoncernen som omsätter 17,6 miljarder kronor (Nasdaq OMX Nordic) och Europas ledande tillverkare av högkvalitativ kartong av jungfrufiber för förpackningsindustrin och den grafiska industrin. Företaget äger varumärkena Invercote® och Incada®, två av de ledande kartongmärkena på marknaden. Företagets produkter används av premiumsegmentet inom marknaden för konsumentförpackningar, däribland parfymer, konfektyr, exklusiv spirituosa och grafiska applikationer. Företaget strävar efter att hjälpa sina kunder att skydda sina produkter och kommunicera sina varumärken och varumärkesvärden med genomslagskraft och med hjälp av förstklassig kartong.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Open Communications är en prisbelönt strategisk marknadsföringsbyrå som hjälper skandinaviska företag att uppnå sina mål. Företagets medarbetare kommer från flera olika länder och man arbetar främst på engelska. Open Communications grundades 2001 och bland dess kunder finns i dag bland andra H&M, Ericsson, Mynewsdesk, Cavotec, IKEA, Skanska och Electrolux. Open och dess samarbetspartners har vunnit mer än 100 internationella utmärkelser inom kreativitet och effektivitet.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?