1515

Även Länsstyrelsen avvisar Pantbanksföreningen: Avskriver ärendet mot CarCash

Även Länsstyrelsen avskriver Svenska Pantbanksföreningens anmälan mot FennoScandia Fordonskredit och CarCash för olovlig pantbanksverksamhet. Tidigare har Finansinspektionen och Polisen gjort samma bedömning.

- Därmed får det anses fastslaget att Pantbanksföreningens polisanmälan saknar grund. Den uppmärksamhet som den förorsakat i medierna, har däremot allvarligt skadat CarCash verksamhet.

FennoScandia kommer därför att låta pröva om en förtalssituation eller liknande i juridisk mening föreligger. I så fall kommer vi att kräva skadestånd av Svenska Pantbanksföreningen, säger Rebecca G. Stork, styrelseordförande i FennoScandia.

Eftersom Svenska Pantbanksföreningen eventuellt är att se som en oetablerad och löst sammansatt grupp av större pantbanker och utan eget juridiskt säte, kan det bli aktuellt att som alternativ rikta skadeståndsanspråk mot de marknadsledande pantbanker som står bakom föreningen.

- Vi kan inte acceptera att pantbankerna bedriver marknadskonkurrens med oseriösa polisanmälningar som tillhygge. Även om Svenska Pantbanksföreningen med all rätt uppfattar FennoScandia och CarCash-möjligheten som en tuff konkurrent om låntagarna, får marknadsaktiviteterna inte tillåtas ta sig sådana anmärkningsvärda uttryck, säger Rebecca G. Stork.

Bakgrunden är att Svenska Pantbanksföreningen vid nyår gav sig på den nystartade konkurrenten CarCash från FennoScandia. CarCash innebär ett nytt, spännande lånealternativ för konsumenterna. Ett på många sätt enklare och smidigare alternativ till de traditionella pantbankerna.

CarCash affärsidé är att erbjuda prisvärda korttidslån under kvalitetsbegreppet Sund Kreditgivning. Låntagaren kan låna 5 000 - 25 000 kr under 30 - 45 dagar med sin bil som säkerhet. Det nya är bl a att bilen inte omhändertas av långivaren - som vid pantbanksverksamhet - utan låntagaren disponerar fordonet under hela lånetiden.

Svenska Pantbanksföreningen valde att polisanmäla CarCash - uppenbarligen i ett fåfängt försök att stoppa den nya konkurrenten. Föreningen påstod att CarCash marknadserbjudande handlade om pantbanksverksamhet, utan tillstånd från Länsstyrelsen.

Man brydde sig inte om att FennoScandias och CarCash verksamhet regleras av Finansinspektionen, som i ett tidigare beslut redan före lanseringen klassat kreditgivningen som anmälningspliktig enligt regelverket för "viss finansiell verksamhet".

- Efter granskning har Länsstyrelsen bedömt att den kreditverksamhet som bedrivs av CarCash inte utgör pantbanksverksamhet. Verksamheten faller sålunda inte in under pantbankslagens bestämmelser. Länsstyrelsen avskriver därför ärendet, konstaterar Länsstyrelsens i Stockholm Curt-Åke Karlsson i sitt beslut.

Tidigare har alltså både Finansinspektionen och polismyndigheten kommit fram till samma sak.

- Men CarCash-konceptet har lidit betydande ekonomisk skada och vi kan därför för vår del inte bara avskriva ärendet. Vi har dock inte velat föregripa myndigheternas hantering, innan vi själva agerar för att utverka kompensation för det inträffade, säger Rebecca G. Stork.

FennoScandia Fordonskredit AB är ett svenskägt företag på marknaden för konsumentlån. Bolaget arbetar enligt regelverket för Sund Kreditgivning, som innebär säkra, trygga, enkla och lättillgängliga lån på rimliga ekonomiska villkor och med hög integritet för låntagaren.

FennoScandia Fordonskredit AB äger och marknadsför tjänsten och varumärket CarCash, som erbjuder lån från 5 000 – 25 000 kr under 30 – 45 dagar med låntagarens bil som säkerhet.

För ytterligare information, kontakta;

Rebecca G Stork, Styrelsens ordförande FennoScandia Fordonskredit AB, tel. 08-20 85 60, e-mail, rebecca.stork@fordonskredit.se


Pressmeddelandet skickades med MyNewsdesk

Vi är en kreditgivare som får vardagen att fungera.
Vi har samlat en kompetent ledning med mångåriga erfarenheter från kreditmarknaden för att bygga morgondagens kredit- och transaktionshus för mindre korttidslån. Vi ligger bakom flera lättillgängliga och innovativa kredit- och transaktionstjänster såväl i Norden som i USA.Vår affärsidé bygger på att lösa människors behov av tillfällig likviditetsförstärkning. Detta gör vi genom att erbjuda lättillgängliga korta krediter mot en underliggande säkerhet. Vi arbetar utifrån nya sätt att tänka, i en traditionell och konservativ bransch.


Innehåll från OffertwayAnnons

Ta tillfället i akt och se över avtalen under semestern

Sommarens lägre tempo är ett bra tillfälle att i lugn och ro fundera över företagets framtid. Vad kan ni göra smartare och var finns pengar att spara? Varför inte passa på att titta över bolagets abonnemangsavtal för telefoni och it? Här finns mycket att vinna. 

Offertway tipsar om hur du kan gå tillväga. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

– Att förhandla företagsavtal för kommunikationstjänster kan vara krävande. Det tar tid att ringa runt och du måste ha helst också vara en duktig förhandlare. Det ville vi ändra på för att göra marknaden mer rättvis, säger Mathias Winberg.  

Tillsammans med kollegan Jonas Lundqvist grundande han Offertway. Det är en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster som telefoni, växel, bredband, digitala tjänster och körjournaler.  

Stora besparingar

De har försökt att göra tjänsten så enkelt som möjligt.

 – Du fyller bara i ett digitalt formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar bara någon minut. Inom 48 timmar får du offerter från upp till fyra utvalda återförsäljare och kan gå igenom dem i lugn och ro, säger Mathias Winberg.  

– Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med någon av dessa, det är inget krav. Men kostnadsbesparingen är oftast påtaglig – upp till 40 procent – så de allra flesta vill det. När du sedan kommer tillbaka från semester går det snabbt att få det nya avtalet och besparingen på plats, vilket ger en skön start på hösten. 

Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.
Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.

Stora skillnader i avtalen 

Innan Mathias Winberg och Jonas Lundqvist startade Offertway gjorde de en undersökning där de studerade 100 företag och deras telefonikostnader och behov. Den visade sig att det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. 

De hittade inte heller något tydligt samband mellan företagssegment och kostnader.  Oavsett företagets storlek upplevde företagen också att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sina avtal. 

– Det bekräftade att vi var på rätt spår. Att göra förarbetet på egen hand tar lång tid och är svårt. De företag de pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland återförsäljare, säger Jonas Lundqvist.

– Men genom att använda vår tjänst blir allt det lättare. Du kan inte bara sänka priset utan även förbättra villkoren och innehållet i tjänsten så att den blir rätt just för dig. Du knyter en lokal återförsäljare till dig och om problem uppstår får du den service och support som krävs.

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?