1515
Annons

Massor att spara i Julhandeln - om du törs föreslå ett lägre pris!

Mod, glädje, kunskap, ärlighet och tajming är de viktigaste framgångsfaktorerna för att pruta och handla billigare i butik. Men ännu Prutar svenskar mycket oftare utomlands än hemma i Sverige, visar en ny undersökning som sajten Pruta.se gjort. Allra mest Prutas det på bilar, vitvaror och kläder, och vid köp av andra privatpersoner på t ex Blocket. Däremot prutar nästan ingen på mat och sjukvård.

Mod, glädje, kunskap, ärlighet och tajming är de viktigaste framgångsfaktorerna för att pruta och handla billigare i butik. Men ännu Prutar svenskar mycket oftare utomlands än hemma i Sverige, visar en ny undersökning som sajten Pruta.se gjort.

Allra mest Prutas det på nya sällanköpsvaror som bilar, vitvaror och kläder, och vid köp av andra privatpersoner på exempelvis Blocket. Däremot prutar nästan ingen på mat och sjukvård.

- Det går att Pruta på det mesta, även i Julhandeln! Svenska folket kan spara massor bara genom att våga föreslå ett lägre pris. Men det vågar vi allt för sällan här hemma i Sverige. Vi är lite lata och skyller på att vi inte har den kulturen. Men när vi är utomlands anpassar vi oss snabbt och börjar Pruta på det mesta säger Nicklas Jönsson, VD på Pruta.se

62 procent av svenskarna Prutar alltid eller ofta utomlands. Det är mer än dubbelt så många som de 27 procent som prutar hemma i Sverige. Bara ett fåtal prutar på Internet i dag. Det visar enligt Pruta.se:s nyligen avslutade webbundersökning bland 1180 svenskar.

Vanligast att Pruta på är sällanköpsvaror som bil, vitvaror och kläder. Det man aldrig Prutar på är mat (restaurang & livsmedel) samt sjukvård.

Vanligaste sättet att Pruta på är att bara be om eller föreslå ett lägre pris och oftast landar rabatten på mellan 10 och 20 procent av utgångspriset.

Enkäten visar också att viktiga framgångsfaktorer för att lyckas med att Pruta är att vara glad, trevlig, ärlig, påläst samt att man har koll på prisbilden och fakta om produkten de vill köpa. Bra affärer gör man med människor man tycker om. Att vara tuff, fara med osanning och försöka lura en säljare är en vanlig taktik som sällan är framgångsrik. Det enklaste och viktigaste är att bara våga be om ett lägre pris, även om Prutas enkät har lyckats samla in fantasirikare tips än så på hur man får ner priset.

- Visa upp kontanterna, skapa fel på nya produkter eller varför inte ha med sig lite rost i fickan när man kontrollerar den begagnade bilen är exempel på några av de mer ovanliga exemplen vi erhållit om svenskarnas prut-vanor. Även om det är ovanligt att Pruta i den intensiva Julhandeln eller på något så annorlunda som begravningar, så finns det många tusenlappar att spara även där bara genom att baravåga fråga om ett lägre pris. Och att alltid Pruta när man köper något begagnat på Blocket verkar vara standard hos svenska folket, fortsätter Nicklas Jönsson.  

Om man inte kan eller vill Pruta i butik eller på Internet, så kan man besöka nya Pruta.se. Sajten gör det möjligt för alla att enkelt kunna Pruta och köpa nya kvalitetsprodukter och tjänster billigare på Internet. Pruta.se har på bara några veckor, fått flera tusen medlemmar, som prutar och köper nya kvalitetsprodukter till riktigt låga priser. Hur lågt bestämmer dom alltid själva!

För mera information om Pruta eller om enkäten om Svenska folkets Prut-vanor, kontakta Nicklas Jönsson, VD på Pruta Nordics AB. Mbt +46768030568 , nicklas@pruta.se , www.pruta.se


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

 Pruta.se är en ny tjänst för att hjälpa svenska folket att pruta och handla billigare på Internet. Pruta Nordics AB som del av Keynote Media Group ( Key på NasdaqOMX ) med säte i Stockholm, Sverige äger och driver Pruta.se i Sverige.   


Innehåll från MetaAnnons

Experterna: ”Annonsering måste utvärderas och utvecklas”

Fler och fler annonsörer tittar nu på hur man kan fasa ut eller förändra traditionella metoder som reklamblad i brevlådan, TV-reklam och printannonser. De kan fortfarande ge effekt, men nu finns mer prisvärda, mätbara och inte minst framtidssäkra alternativ. Meta, före detta Facebook, berättar här om de digitala lösningarna som ger resultat idag.

”Ingen reklam tack” är sannolikt ett vanligare begrepp på svenska brevlådor än både Svensson och Johansson. Och till de som inte fått upp någon skylt, men ändå inte vill ha reklam, skickas varje år tusentals ton reklamblad som åker direkt i pappersinsamlingen. Till samma plats förpassas ofta oöppnade gratistidningar fulla med annonser som förblir okonsumerade. Lägg därtill ett skenande pris på papper där Tidningsutgivarna väntar sig en 50-procentig ökning inom kort, vilket redan lett till nedläggning av flera tidningar och tryckerier. Så nog hopar sig argumenten mot printlösningarna.

Johnas Liljegren är ansvarig för retail i Sverige för Meta, före detta Facebook. Han ser ofta exempel på företag som gör sina val av marknadsföring av gammal vana.

– All annonsering och kommunikation bör utvärderas och utvecklas med tiden, så även dessa printkanaler. Men det räcker inte med att bli digital och ”posta” ett reklamblad på Facebook. Man bör bygga automation och ny typ av reklamproduktion som effektivt kan skala över många butiker, säger han.

Framtiden finns online – och i butiker

Det nya digitala ekosystemet är mer komplext för annonsörer – på gott och ont. Den digitala kunden är ofta mer flyktig, oförutsägbar och lättdistraherad. Samtidigt finns fler möjligheter än någonsin att kommunicera direkt med kunden och att bygga lojalitet över tid. Men varför välja mellan online och offline när båda har sina uppenbara fördelar? De flesta kundresor har både analoga och digitala inslag, det är därför viktigt att hitta sätt att leda kunden till beslut eller köp på flera sätt.

– Jag har förståelse för att enskilda marknadsföringsaktiviteter är en del av ett större sammanhang där till exempel reklamblad är en del i ett maskineri där man också jobbar med POS (försäljning i butiken), leverantörsavtal och så vidare, säger han och fortsätter:

– Tyvärr har vi en tendens att sätta kanaler i fack där de spelar olika roller för att vi intuitivt tror att det är rätt. När vi utmanar oss och förändrar kanalmixen får vi ofta en förbättrad effekt. 

Eftersom Meta har appar som fyller olika syften för konsumenter så finns stora möjligheter att som varumärke möta kunderna där de befinner sig. Kunden kan till exempel inspireras och upplysas på Instagram och sedan bearbetas på Messenger eller Whatsapp för lojalitet, merförsäljning och kundnöjdhet. 

Hur kan det se ut i praktiken?

– Jag kan till exempel mötas av ett samarbete mellan COOP och mästerkocken ”matfashionistan” på Instagram stories, skicka det som ett direktmeddelande till min fru som skickar det till COOPs bot i Messenger där varorna läggs till i vår gemensamma inköpslista. Jag checkar ut på COOP.se och plockar upp varorna i ”click and collect” på väg hem från jobbet. På vägen dit får jag ett erbjudande från en leverantör i samarbete med COOP på Facebook. Väl på plats går jag in i butiken och kompletterar mitt köp med självscanning via mobilapp. I framtiden kanske jag med hjälp av AR lagar maten tillsammans med matfashionistan i mitt kök tillsammans med min bror i en annan del av landet, säger Johnas Liljegren.

City Gross växer med digitala kuponger

Bekvämlighet, närhet till hemmet och pris är parametrar som påverkar konsumenters val av fysisk butik. I takt med ett accelererat digitalt beteende utmanas dessa parametrar genom teknikutveckling och leveransformat där aktörer inom dagligvaruhandeln behöver ta hänsyn till ytterligare en konkurrensdimension. För kunder som redan befinner sig i butik är rabattkupongen ett vanligt inslag på hyllkanten för att driva försäljning. Genom att också erbjuda kuponger digitalt öppnar de en värld av möjligheter för riktad annonsering (i Metas kanaler) utanför den fysiska butiken, individanpassade erbjudanden och framför allt betydligt mer mätbara resultat.

– Vi har lärt oss att vi kan driva försäljning i butik genom digitala annonser och att de flesta är positiva till att få digitala kuponger via sociala medieplattformar, berättar Jonas Gunnarsson, mediestrateg på City Gross.

Insikterna som Jonas Gunnarsson hänvisar till kommer från ett omfattande test som de gjorde 2020 och 2021 för att få mer kunskap om hur annonser med digitala kuponger påverkar målgruppens shoppingbeteende. Testet utfördes tillsammans med ansedda Retail Academics som med rötter i världsledande forskning inom detaljhandeln och shoppingbeteende är specialiserade på att koda av köpbeteenden för att utveckla försäljning och kundupplevelse. Resultaten från kampanjer med digitala kuponger i utvalda butiker analyserades noggrant. De digitala annonserna ledde till en säljökning på 12 procent och hela 87 procent av den potentiella målgruppen nåddes konsekvent under kampanjperioden.

– Utbudsannonseringen behöver utmanas datamässigt då mycket sker av gammal vana. Med Metas möjlighet att geostyra sin kommunikation skapas unika möjligheter att följa upp kampanjen från traditionella räckviddsmått hela vägen till vad som faktiskt säljs ur hyllan. säger Patrik Thulin, vd på Retail Academics.

Samtidigt fick målgruppen i en enkät svara på hur de ville få sin information från City Gross. Svaren visade att 70 procent tyckte att annonsering via sociala medier var ett bra sätt att få erbjudanden och kuponger.

– Samarbetet gav en bred inblick i försäljningseffekten och kundernas åsikter baserat på de val av produkter och erbjudanden vi gör, berättar Jonas Gunnarsson.

Johnas Liljegren fyller i:

– Meta har lösningar för att visa hur kundresan ser ut oavsett om försäljning sker i butik, app eller på webb och sociala medier. För att få tillgång till verktygslådan och för att tillfredsställa konsumenternas krav på både personalisering och integritet så behöver annonsörer göra en del tekniska implementationer. Det kan krävas en liten investering men med det på plats kan man följa kunderna i den beteendeförändring de går igenom, avslutar han.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?