Annons

Facebooks etablering i Luleå gynnar besöksnäringen i Swedish Lapland

Technical Visits i datacentret i Luleå blir en attraktiv produkt i den portfölj av produkter som nu byggs upp för besök i hela Swedish Lapland. Besöksnäringen ser etableringen som ett sätt att placera destinationen på världskartan.

Datacentret blir det största i sitt slag i Europa, med en area på 84 000 kvadratmeter vilket motsvarar drygt 11 fotbollsplaner. Bygget sker i tre etapper och färdigbyggt kommer det bestå av tre serverhallar.  Den första ska vara i drift om ett år och hela anläggningen väntas vara klar 2014.  En stor del av trafiken från världens 800 miljoner Facebookanvändare kommer då att hanteras i det nya datacentret.

- Facebook sätter Swedish Lapland på världskartan genom sin etablering i Luleå. Vårt uppdrag blir naturligtvis att utnyttja den här möjligheten för att locka hit ännu fler teknikintresserade, framför allt genom den Technical Visit portfölj som nu byggs upp i hela destination Swedish Lapland. Vår naturliga kyla är lika nödvändig för datacenter som exotisk för våra svenska och utländska besökare, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland Tourism

För mer information: Jan-Erik Jaensson 070-5182090  jan-erik@swedishlapland.com


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 550 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera