Annons

Med AppMo-skruven vill vi återupprätta begreppet svensk kvalitet

Appro arbetar aktivt för att åstadkomma en säkrare arbetsmiljö genom säkra sammanfogningar.

Det säger Peter Fjordman, vd för Appro och expert på säkra sammanfogningar med fästelement, inom branscher med extrema krav på säkerhet, och fortsätter:

– Varvs- och energikriserna på 1970-talet gjorde att tillverkningen av fästelement flyttade utomlands. Kraven på låga kostnader inom industrin idag, har skapat utrymme för billiga, importerade fästelement av varierande kvalitet. AppMo är vårt och Momentos svar på de ökade haveririsker och totalkostnader som blivit följden av detta.

Tillsammans med Torbjörn Palmberg, vd på Momento som är världsledande på tillverkning av krafthylsor, har Peter Fjordman under en längre tid fört en diskussion om svårigheterna för svenska företag att ha full koll på kvaliteten, när produktionen sker utomlands. Den diskussionen har nu gått från ord till handling i och med lanseringen av AppMo. 

– När tillverkningen flyttade utomlands, försköts också makten över valet av fästelement från ingenjörer och tekniker till ekonomer och inköpare. Det har gjort att lågt pris blivit viktigare på bekostnad av teknisk prestanda. Och stora avstånd när det gäller geografi, språk och inte minst kultur har också gjort det svårt att upprätthålla en kontinuerligt hög kvalitet, berättar Fjordman. – Dessvärre har det även här i Europa blivit mycket fokus på pris istället för kvalité och den bästa totallösningen. Billigt är allt för ofta dyrt när det kommer till att optimera tillverkningskostnaden. Man bör väga in livslängden av produkten samt säkerhetsaspekterna också i totalkalkylen. Det är just detta synsätt som vi vill visa företagen att med rätt krafthylsa och skruv kan man sänka sina monteringskostnader rejält förtydligar Palmberg.    

Kraven på låga kostnader har också sammanfallit med en fragmentisering, och därmed utspädning, av ansvaret vid komplexa tekniska projekt. Många processer och leverantörer är inblandade samtidigt som en helhetssyn många gånger saknas.  Pressade ledtider har inte heller gjort saken bättre.

– Sammanfogningar handlar nämligen inte bara om fästelement och krafthylsor; det handlar om allt från designen på delarna som skall fogas samman till kunskapen hos montörerna. Det gäller att ha en systemsyn, framhåller Fjordman.

De många haverierna på vindkraftsområdet det senaste decenniet illustrerar detta tydligt. En av världens största tillverkare av vindkraftverk har till exempel avsatt över två miljarder kronor i skadegarantier. Det är mer än halva rörelseresultatet och fem procent av omsättningen.

– Därför har Momento och Appro påtagit oss uppgiften att inte bara utbilda våra kunder, utan även andra aktörer i vår egen bransch. Hade vindkraftstillverkarna haft den systemsyn vi förordar, hade många olyckor kunnat undvikas och stora summor inte behövt bindas i skadegarantier.

Appro själva lever som Peter Fjordman lär. Företaget har intima samarbeten med andra viktiga leverantörer, som till exempel tillverkare av hydrauliska åtdragningsverktyg förutom krafthylsor och smörjmedel, just för att kunna leverera säkra helhetslösningar på krävande sammanfogningsuppgifter.

– Det faktum att Momento tillverkar AppMo här i Sverige och med svenskt stål medför inte bara fler arbetstillfällen, det gör att vi och våra kunder kan känna oss trygga när det gäller kvaliteten. I vår framtidsvision kommer begreppet MADE IN SWEDEN åter att bli synonymt med förstklassig kvalitet, avslutar Peter Fjordman.


Pressmeddelandet skickades med MyNewsdesk

Appro arbetar aktivt för att åstadkomma en säkrare arbetsmiljö genom säkra sammanfogningar.

En säker sammanfogning uppnås först när rätt produkter av högsta kvalitet sammanfogas på rätt sätt. Kraven på låga kostnader inom industrin har skapat utrymme för billiga, importerade produkter av varierande kvalitet. AppMo konceptet är vårt svar på de ökade haveririskerna och totalkostnader som blivit följden av detta.


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?