1515

LG:s Vardagsrumsrapport 2010 avslöjar: Svenska folket förskönar sina TV-vanor

Hur mycket avslöjar din TV och ditt TV-tittande om dig som person? Och hur mycket positionerar du dig själv genom att välja vilka program du pratar om beroende på vem du talar med?

Hur mycket avslöjar din TV och ditt TV-tittande om dig som person? Och hur mycket positionerar du dig själv genom att välja vilka program du pratar om beroende på vem du talar med? LG tog fasta på att TV:n idag är en viktig identitetsmarkör – fysiskt genom design, form och märke och i sociala sammanhang genom vad vi ser på eller berättar om att vi sett. Med hjälp av undersökningsföretaget YouGov kröp vi under skinnet på svenskarna för att ta reda på vad de delar med sig av och – inte minst – till vem.

Undersökningen visar att man väljer vilken del av sitt TV-tittande som man diskuterar och med vem man diskuterar det med. Seriösa program pratar man om på jobbet och övriga program med partnern och med nära vänner. Medan männen i högre grad väljer att prata om sport (48 %) och dokumentärer (43 %) med sina kollegor, pratar kvinnor (42 %) också gärna om underhållningsprogram som Let’s Dance och Idol med arbetskamraterna. Dokumentärer diskuterar både kvinnor och män (respektive 52 %) allra helst med vännerna. Båda könen uppger att det är på hemmaplan vi pratar mest om matlagnings- och inredningsprogram. Drygt hälften (respektive 53 % ) av både kvinnorna och männen uppger att de diskuterar inrednings-/matlagningsprogram med partnern.

Det sociala sammanhanget avgör vilken del av ens TV-tittande som man väljer att lyfta fram, eftersom det även visar hur vi är som personer. För svenskarna är det enligt undersökningens resultat viktigt att framstå som seriösa individer när vi är på jobbet. Vi är TV-tittarsnobbar som gärna diskuterar de dokumentärfilmer vi sett – men vi är mindre benägna att berätta om vår höga konsumtion av komediserier.

Vem har makten över TV-tittandet?

Det är inte alltid man får bestämma själv vilket program man ska se på. Männen anger att de bara ser på program som underhållningsprogram, dokusåpor och kändisprogram för att deras partner vill titta på dem. Fortfarande hävdar dock 47 % av männen att de har makten över fjärrkontrollen, jämfört med 34 % av kvinnorna.

Svenskarnas relation till sin TV

Det är inte alltid vi ägnar TV:n särskilt mycket uppmärksamhet trots att den står påslagen. Särskilt bland 18–39-åringar är TV:n ofta på i bakgrunden medan man gör något annat. Den främsta anledningen att ha TV:n på är enligt undersökningen att det är en vana att ha det så. Bland ensamhushållen anger 41 % istället att TV:n står på som sällskap för att ha ljud i bakgrunden. Bland 40-55-åringarna får TV:n däremot i större utsträckning hela uppmärksamheten.

Mer än fyra av tio gör ofta eller alltid andra saker samtidigt som man tittat på TV, något som är vanligare bland kvinnor. Vanligast är att man äter eller dricker framför TV:n, sitter vid datorn, vilar, pratar i telefon, läser tidningen eller tar hand om tvätten.

På önskelistan: Internet-TV, hårddisk, Blu-ray och 3D

Högst på svenskarnas önskelista för framtidens dröm-TV står inbyggd hårddisk för inspelning. Internet-TV kommer på andra plats, med önskemål som on-demand-tjänster, play-tjänster direkt i TV:n, trådlös uppkoppling och inbyggd webbläsare. Inbyggd DVD-/Blu-ray-spelare anges också som önskvärda kriterier. Önskemålen sammanfaller också med vad de flesta faktiskt tror kommer att finnas framtida TV-apparater.

Hur är det då med den stora snackisen 3D, som gemene man knappt hade hört talas om för bara ett par år sedan. Undersökningen visar att det nu blivit en funktion som nästan var fjärde vill ha i sin TV – tittar vi bara på männen så är vi uppe i var tredje. Det är också en av de funktioner som flest tror kommer att finnas som standard på framtidens TV.

Fyra snabba från undersökningen:

  • Över hälften av svenskarna har idag flera TV-apparater (54 %)
  • Mer än fyra av tio gör ofta eller alltid andra saker samtidigt som man tittat på TV
  • Dubbelt så många kvinnor som män (12 % jämfört med 6 %) anger att deras partner har      huvudansvaret för fjärrkontrollen
  • Fler än var fjärde delar med sig av sitt TV-tittande i sociala nätverk såsom Facebook


Om LG:s Vardagsrumsrapport 2010

LG:s Vardagsrumsrapport är genomförd genom onlineintervjuer med 950 personer under juli 2010, av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av LG Electronics. Respondenterna är kvinnor och män i åldern 18-55 år, som har TV i hushållet och tittar på TV minst några gånger i månaden. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.


Pressmeddelandet skickades med MyNewsdesk

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend satsar på tillväxt efter lyckad börsnotering

Efter en rekordspäckad vår och en utomordentligt lyckad börsnotering, siktar banbrytande P2P-aktören SaveLend på fortsatt tillväxt och utökad verksamhet. 

– Krediter är på väg att bli det naturliga tredje tillgångsslaget i väldiversifierade portföljer och vi trivs bra med att leda den utvecklingen, säger Ludwig Pettersson, vd och grundare.

Kom igång med dina kreditinvesteringar 

Kreditinvesterings- och sparplattformen SaveLend har under sina sju år gått från klarhet till klarhet. 2021 års första kvartalsrapport visade en omsättningsökning på 57 procent från 2020, en trend som har fortsatt under Q2. För en dryg månad sedan avslutades därtill företagets teckningstid inför börsnoteringen och även här var resultatet långt över förväntan. 

– Intresset var enormt – vi övertecknades med över 600 procent – vilket var oerhört glädjande! Det har verkligen blivit en sporre för oss och i skrivande stund har vi fler än 2000 aktieägare. Majoriteten av andelarna ägs dock fortfarande av våra anställda på ett eller annat sätt, så vi har ett starkt operationellt ägande, säger Ludwig, som själv är största ägare även efter noteringen.

Skapar spännande synergier

Investeringsplattformen fokuserar i korthet på att ge såväl privatpersoner som företag möjlighet att investera i peer-to-peer-lån, för att därmed finansiera krediter till andra användare. Typ av investering är helt valfri och kan inkludera allt från fastighetskrediter och företagslån till konsumentkrediter och inkassoportföljer. Avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Det finns många fruktsamma synergier mellan aktieägare och investerare på plattformen och de två grupperna överlappar varandra allt mer. Vi ser det som ett kvitto på att vi har en modell som verkligen fungerar.

Varför SaveLend? 

Ett förutsägbart komplement

Förutom att Ludwig är majoritetsägare efter börsnoteringen är han även en aktiv investerare på SaveLends plattform. Han är övertygad om att det rör sig om ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta, inte minst på grund av dess låga korrelation med börsen. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde och via SaveLends plattform behöver investerare inte likvidera sina tillgångar för att få ut sin kredit. Detta gör tillgångsslaget till ett värdefullt komplement till exempelvis aktier och fonder – sedan 2014 har SaveLend i genomsnitt genererat 13,82 procent ränta på investerat kapital, per år.

Varför ska du investera i krediter? 

Siktar på 25 procent organisk tillväxt

Härnäst avser SaveLend att exekvera sina finansiella mål och fortsätta sin expansion, med en målsättning på minst 25 procent organisk tillväxt per år. Siktet är inställt på att växa befintliga marknader och att därtill realisera sin förvärvsagenda. 

– Vi letar efter såväl rena kundstockar som kan lyftas in i vår tekniska plattform och på så vis höja marginalen, som komplement till befintlig verksamhet, såsom nya kredittyper och ett bredare erbjudande. Det är en mycket spännande utveckling, avslutar Ludwig. 

Få svar på dina frågor 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?