1515

Energikontot hjälper kunderna att jämna ut betalningarna

För några år sedan förenklade Mälarenergi för kunderna genom att samla alla kostnader på en och samma faktura. Nu är företaget först ut bland landets energibolag med att lansera Energikonto, en betaltjänst som samlar kundens alla kostnader från Mälarenergi på ett och samma konto och som ger dem möjlighet att jämna ut betalningarna. Energikontot riktar sig till privatpersoner.

Nu underlättar Mälarenergi för kunderna genom att ge möjlighet att sprida ut betalningarna jämnt över året, det görs genom att privatkunderna erbjuds att öppna ett Energikonto.

För några år sedan förenklade Mälarenergi för kunderna genom att samla alla kostnader på en och samma faktura. Nu är företaget först ut bland landets energibolag med att lansera en betaltjänst som samlar kundens alla kostnader från Mälarenergi på ett och samma konto och som ger dem möjlighet att jämna ut betalningarna. Energikontot riktar sig till privatpersoner.

Syftet är att ge kunderna bättre kontroll på utgifterna och möjlighet att jämna ut betalningarna över året. Med ett Energikonto jämnas såväl stora som små fakturor ut så att man kan betala samma summa varje månad året om. Händer något oförutsett i den egna ekonomin kan Energikontot vara till hjälp som en slags buffert. Kunderna väljer själv om de vill sätta in pengar i förskott eller om de vill utnyttja en kredit och betala i efterskott.

- Vi vet att många kunder är frustrerade över att storleken på fakturorna varierar så mycket mellan sommar och vinter säger Kenneth Jönsson VD, Mälarenergi. Med Energikontot kan vi nu erbjuda en möjlighet att balansera och jämna ut sommarhalvårets lägre fakturor med de högre, som kommer under vintern. Tillsammans med webb-tjänsten ”Mina Sidor”, där kunden ser all information om avtal, sin förbrukning och kostnader, ger vi med Energikontot kunden full kontroll.

På Mälarenergis Energikonto, som är till för konsumenter, samlas kundens samtliga kostnader, oavsett om det rör el, fjärrvärme, vatten och avlopp eller stadsnät.

- Vi har tagit systemet i drift i dagarna, och redan har flera hundra kunder ansökt om att öppna ett Energikonto. Dessa kunder kommer att få sina första kontoutdrag i mitten på november. Under tiden pågår ett arbete med att utöka möjligheterna med kontot. Efter årsskiftet kommer de kunder som till exempel behöver byta värmeväxlare eller vill installera stadsnät i sin villa kunna hantera dessa investeringar via Energikontot säger Jan Andhagen vVD och Affärsstrateg, Mälarenergi.

För mer information kontakta:

Jan Andhagen
vVD och Affärsstrateg, Mälarenergi AB
021-39 50 30


Pressmeddelandet skickades med MyNewsdesk

På Mälarenergi är vi 570 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla, snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till våra företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?