1515

Uniflex: Låt även oss använda instegsjobb

DEBATT. I dag pågår en intensiv politisk debatt om hur nya svenskar ska få arbete. Samtidigt ignoreras det faktum att svenska bemanningsföretag redan gör det politikerna vill se – vi anställer utrikesfödda till riktiga jobb, och vi skulle kunna anställa fler.

Jan Bengtsson.
Jan Bengtsson.Bild:Filip Erlind

Därför är det extra olyckligt att bemanningsföretag stängs ute från att använda sig av arbetsmarknadspolitiska program – ett sådant exempel är initiativet instegsjobb.

Instegsjobb skapades för att nyanlända invandrare som fått uppehållstillstånd de senaste 36 månaderna snabbt skulle komma ut på arbetsmarknaden och lära sig språket. Svenska företag kan ansluta sig till det programmet och få en ersättning om de anställer en person som är ny i Sverige.

Från arbetsmarknadsforskningen vet vi att arbetsmarknadsinsatser som mest liknar ordinarie arbeten, som instegsjobb, är de mest effektiva för att föra arbetslösa närmare arbetsmarknaden. Och att snabbt komma in på arbetsmarknaden är en nyckelfaktor för integrationen av nyanlända och människor som står utanför samhället.

Men anställningsformen instegsjobb nyttjas dåligt. När Riksrevisionen genomförde en granskning 2013 konstaterades att instegsjobben sedan stödets införande inte nått upp till de volymer som regeringen kommunicerat att det funnits utrymme för. Och en kartläggning i DN visade att bara en knapp tredjedel av Sveriges kommuner anställt nya instegsjobbare.

Bemanningsbranschen sysselsätter i dag nästan 1,5 procent av den svenska arbetskraften och andelen utrikesfödda i vår bransch är nästan 40 procent högre än på arbetsmarknaden i stort. På Uniflex är mer än var fjärde anställd född utomlands eller har utländsk bakgrund.

Med rätt förutsättningar skulle bemanningsbranschen kunna göra ännu mer. Den svenska arbetsmarknaden har många gamla regler och system, många av dem välfungerande, men få av dem anpassade att verka för att få nyanlända snabbt i arbete.

Arbetsförmedlingens regelverk måste vara tydligt, transparent och konsekvent. Samma regler ska gälla för alla arbetsgivare, inklusive bemanningsföretag, vid användning av olika arbetsmarknadspolitiska program, inklusive instegsjobb.

Alla borde vara överens om att alla goda krafter ska samverka för att få fler människor i meningsfulla arbeten. Allt annat är enormt slöseri med resurser på alla sätt möjliga. Låt därför bemanningsföretag ta del av arbetsmarknadspolitiska program som instegsjobb.


Jan Bengtsson, vd, Uniflex

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?