1515

Tobias Wikström: Hamnarbetarförbundet måste ta ansvar

LEDARE. Den här fredagen trappas konflikten upp i Göteborgs hamn. 280 arbetare lockoutas och hamnen kommer att vara stängd på kvällar och nätter.

Bild:Björn Larsson Rosvall

Den långvariga konflikt med flera punktstrejker som Hamnarbetarförbundet har satt i gång slår hårt mot Sverige som handelsnation. Frakten kommer att styras om till kontinenthamnar som Rotterdam, Antwerpen eller Hamburg. I värsta fall återvänder inte rederierna till Göteborg efter konflikten.

Hamnarbetarförbundet är ett utbrytarfack från LO-förbundet Transport. Det är Transport som har det rikstäckande kollektivavtalet med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Lokalavdelningen Hamnfyran kräver att få teckna kollektivavtal, eftersom de organiserar merparten av de anställda i Göteborgs hamn.

Arbetsgivarnas förslag om ett hängavtal, som skulle ge Hamnarbetarförbundet rätt att agera fackligt i hamnen, har avvisats. Kanske beror detta på att Hamnfyran inte vill omfattas av fredsplikt, som ett hängavtal skulle innebära.

Hamnfyrans militanta vägval är säkert svårt att påverka. Det är dock en skandal att svensk lagstiftning inte skyddar arbetsgivaren mot strejker, när företaget har ett gällande kollektivavtal. Problemet är inte nytt, i själva verket har den här luckan i lagen använts många gånger av just Hamnarbetarförbundet.

Hamnfyran verkar vara lika arga på Transport som på arbetsgivaren, men inte heller det kan företaget påverka.

Mellanfackliga konflikter ska inte drabba en arbetsgivare som har gjort allt rätt. Det behövs därför lagstiftning mot detta, så att fredsplikten gäller alla på en arbetsplats och konflikter kan stoppas av domstol. Dessutom bör en proportionalitetsprincip införas när det gäller stridsåtgärder (den skulle dock knappast stoppa just hamnstrejken), samt ett stopp för sympatistrejker.

Sverige har under många år varit förskonat från vildsinta strejker, tack vare en ansvarstagande fackföreningsrörelse. Industriavtalet, som har gett 20 år av arbetsfred, är en internationell förebild.

Sverige kan också vara stolt över den stora kollektivavtalstäckningen, alltså att så stora delar av arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Det är i länder som har svag formell facklig makt som fackförbund tvingas bli extra militanta. Det ser vi i Frankrike och i USA. Och nu i Göteborg.

Om Hamnarbetarförbundet vill vara en del av den ansvarstagande fackföreningsrörelsen måste det visa sig värdigt att ta den rollen. Då ingår inte skadliga strejker som drabbar tredje part, nämligen hela den svenska industrin.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?