1515

Tobias Wikström: Därför slår krisen mot S som parti

LEDARE. Skandalen på Transportstyrelsen är ett problem för Socialdemokraterna mer än för regeringen som helhet. Det är regeringens största skandal hittills, men det är dessutom en kris som inte i något avseende kan skyllas på koalitionspartnern Miljöpartiet. Och inte heller på att regeringen saknar majoritet i riksdagen.

Anna Johansson.
Anna Johansson.Bild:Erik Simander

Den bristfälliga hanteringen av flyktingkrisen 2015 brukar skyllas på Miljöpartiet. Att Åsa Romson och Mehmet Kaplan fick avgå var helt och hållet Miljöpartiets fel. Den hätska retoriken om vinst i välfärden brukar förklaras med Vänsterpartiets ultimatum. Svårigheten att få igenom vallöften beror på oppositionen i riksdagen. Men hanteringen av it-läckan handlar bara om Socialdemokraterna.

Det är regeringens ansvar att styra myndigheterna, genom instruktioner, regleringsbrev, tillsättningar och informella kontakter (det är bara myndigheternas sätt att tillämpa lag som regeringen inte får påverka).

Samtidigt har Stefan Löfven varit ännu noggrannare än Fredrik Reinfeldt att inte placera in ministrar från andra partier på viktiga departement. Det finns inte en miljöpartist på en post som kommer i närheten av rikets säkerhet eller brottsbekämpning. Kanske är MP lika nöjda för det – just nu står gröna ministrar långt från den negativa uppmärksamheten runt Transportstyrelsen. Att Isabella Lövin, precis som företrädaren Åsa Romson, inte formellt är vice statsminister, utan bara är det i representativa sammanhang, talar också sitt tydliga språk.

Det är inte någon djärv gissning att miljöpartister betraktas som opålitliga i säkerhetsfrågor. Bäst alltså att inte blanda in dem i svåra beslut om det går att undvika, enligt denna logik.
Därför blir Transportstyrelsen en rent socialdemokratisk skandal. Men det stannar inte där.

Kan det vara så att även vissa S-statsråd betraktas som så lättviktiga att de inte heller blir informerade om de mest känsliga frågorna? I så fall kan Anna Johansson vara en av dem som inte får ingå i det informella inre kabinettet. Att Stefan Löfven hölls utanför känns med det här resonemanget ännu mer oroväckande.

Socialdemokraterna har ett gott historiskt rykte när det gäller regeringsförmåga i krislägen. Många undantag finns dock, och Transportstyrelsen är ett av de mer uppseendeväckande.


Innehåll från Beyond RetailAnnons

AI ritar om kartan för marknadsföringsbyråerna

Många bolag är idag beroende av sina byråer för deras annonsering på Google och optimeringsarbetet kring kampanjerna utförs ofta av byråns konsulter helt manuellt. Nu finns det ett bättre sätt.

Nästa generation av sökordsmarknadsföring (SEM) är redan här. Genom att använda maskininlärning kan Beyond Retail ta reda på den bästa strategin för dig och lägga det till omedelbar handling, automatiskt.

Gamla byråmodellen är dyr för dig och lönsam för byrån

Byråerna har höga kostnader för sin personal som de behöver få ersättning för. Men de tar oftast väldigt mycket betalt för enklare manuellt arbete som inte är särskilt krävande eller kvalificerat och som utförs mycket snabbare och billigare av en robot. För att hålla nere kostnaderna anställer man ofta juniora konsulter helt utan erfarenhet av SEM, ger dem en kortare introduktion och sedan får de börja arbeta med ditt konto. Men på fakturan debiteras du oftast ändå ett arvode motsvarande en senior strateg.

Personberoende

Detta gör också att resultaten blir väldigt beroende av vilken konsult som sitter och manuellt optimerar kampanjerna. Duktiga konsulter går snabbt vidare och får mer strategiska arbetsuppgifter och lämnar då raskt över ditt konto till någon ny junior eller någon som inte visat tillräcklig kompetens för att ta nästa steg.

Ett bättre alternativ för SEM och performance marketing

Beyond Retail erbjuder en kombination av en AI-tjänst för optimering och en senior performance marketing specialist för strategi till en kostnad som ofta är betydligt lägre än hos de större SEM-byråerna. Låter det intressant? Hör av dig till oss idag!

Mer från Beyond Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Beyond Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?