1515

Tobias Wikström: Därför måste S gå till val på ökad säkerhet

LEDARE. Fredagens terrordåd i Stockholm har präglat den politiska debatten de senaste dagarna. När några dagar hade gått och minnesceremonierna var genomförda blev det möjligt för partierna att börja anknyta till den oro som attentatet väckt.

Anders Ygeman på S-kongressen i Göteborg.
Anders Ygeman på S-kongressen i Göteborg.Bild:Jack Mikrut

På tisdagen höll finansminister Magdalena Andersson och inrikesminister Anders Ygeman presskonferens på den socialdemokratiska partikongressen i Göteborg. Deras löfte är 10.000 nya polisanställda till 2024. Dubbelt så många som Moderaterna vill ha. Och också dubbelt så många som Polismyndigheten själv önskat.

Det är frestande att använda det uttryck som statsminister Stefan Löfven myntade i januari – anslagsbingo. Då handlade det om försvaret och alliansen. Men det kan appliceras på polisfrågan och Löfvens eget parti.

Ändå är det rätt att politikerna prioriterar säkerhetsfrågorna (och det hade de börjat med innan attacken på Drottninggatan).

Det finns flera skäl till det:

* Väljarna prioriterar lag och ordning samt migrationsfrågor högt i mätningar av viktiga politiska frågor.

* Frågorna är notoriskt eftersatta i Sverige. När det gäller just beredskap mot extremism och terrorförberedelser har integritet gått före effektivitet. Säkerhetsproblem förknippade med exempelvis terrorresenärer och utfärdande av nya pass har hanterats valhänt, mycket på grund av att politikerna inte har anpassat lagstiftningen i tid.

* Säkerhetsfrågorna är regeringens stora chans att visa regeringsduglighet. När oppositionspartierna talar om bättre brottsbekämpning kan regeringen göra något åt det. Det är i det ljuset man ska se flytten av arbetet mot våldsbejakande extremism från en MP-minister till det S-styrda Justitiedepartementet. Risken är naturligtvis att regeringen inte lyckas med detta utmanande politiska område – men om Stefan Löfven fortsätter med den retorik som genomsyrade hans kongresstal i söndags har han goda chanser att få stor trovärdighet i dessa ”hårda frågor”.

För Socialdemokraterna gäller det om att få den pågående kongressen överstökad. Här handlar nämligen medlemmarnas debatt om välfärdsfrågor, motstånd mot Nato och skolpolitik. Motionerna har inte inrikes säkerhet som tema.

Kanske anar kongressdeltagarna att valet kommer att handla om helt andra saker än det de har beslutat här i Göteborg.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?