1515

Tobias Wikström: Damberg och Calmfors har fel om låglönejobb

LEDARE. Lagen om arbetskraftsinvandring för icke-européer är för generös. Det skrev LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson i DN på tisdagen tillsammans med näringsminister Mikael Damberg.

INGA LÖSNINGAR. Lars Calmfors vill att låglönejobben ska skötas av myndigheterna. Mikael Damberg vill ge facket rätt att stoppa arbetskraftsinvandring.
INGA LÖSNINGAR. Lars Calmfors vill att låglönejobben ska skötas av myndigheterna. Mikael Damberg vill ge facket rätt att stoppa arbetskraftsinvandring.

Partistyrelsen lägger nu ett förslag om begränsning till S-kongressen i april. Industriföretag behöver kunna rekrytera från hela världen, säger de. Men det är inte rimligt att 5.000 av de 12.000 arbetstillstånd som beviljades i fjol gick till yrken som inte kräver längre utbildning, anser Karl-Petter Thorwaldsson och Mikael Damberg.

De sätter arbetskraftsinvandringen i relation till behovet att nyanlända får arbete. Logiken är att enklare jobb i första hand bör gå till dem som redan finns i Sverige, och enkla jobb är ju också det som efterfrågas i debatten om integrationen.

Några tusen personer som inte bor i EU/EES får alltså tillstånd varje år att arbeta i Sverige. Det är ungefär lika många som får uppehållstillstånd och hamnar i etableringsuppdraget varje månad just nu. På vilket sätt nuvarande arbetskraftsinvandring på något numerärt rimligt sätt skulle försvåra arbetskraftsinträdet för nyanlända är svårt att se.

Nej, S-förslaget handlar inte om omsorg om nyanlända. Det handlar om det fackliga egenintresset. Arbetskraftsinvandring utmanar den typ av bristsituation där facket alltid har kunnat utöva sin största makt. Oftast har det tagit sig uttryck när det gäller lönekrav. Men just när det gäller arbetskraftsinvandring så hade facket förut avgörande inflytande över om någon person utanför EU/EES skulle få komma hit och arbeta.

Detta ändrades 2008. Då föreslog regeringen en liberalisering. Miljöpartiet röstade för förslaget, utan att dess röster egentligen hade behövts – alliansen hade egen majoritet. Där avskaffades den procedur som innebar att myndigheterna kontrollerade om facket ansåg att det förelåg någon personalbrist inom det aktuella området. Och gissa vad svaret brukade bli.

De nu gällande reglerna ger facket en viss makt, eftersom det är därifrån uppgifterna om lägstalöner hämtas – alltså den minsta nivå som den utländska anställda måste få. Men i princip är det fritt fram sedan 2008. Det är krångligt för arbetsgivaren och det finns också exempel på missbruk av reglerna. Men i huvudsak har det varit bra för Sverige.

Och nu vill S skärpa reglerna igen. Karl-Petter Thorwaldsson och Mikael Damberg nämner särskilt de 3.200 utomeuropéer som i fjol fick tillstånd att komma till Sverige för att sätta plantor och plocka bär. ”Det är rimligt att sådana jobb i första hand tillsätts med arbetskraft som bor i Sverige”, skriver de.

Som om det inte skulle finnas en anledning till att det är billigare för bärföretagen att flyga hit människor från Thailand än att anställa bärplockare på hemmaplan. Dessutom är en stor del av bärplockarna EU-medborgare. Mikael Damberg anser alltså att de som bor i Sverige ska ha företräde till de jobben framför exempelvis människor från Baltikum eller Sydeuropa. Och han sitter i samma regering som Ann Linde, som i gårdagens samtal med Storbritanniens Brexitminister försvarade EU:s inre marknad.

Resonemanget om EU-medborgare fördes också av professor Lars Calmfors i går när han presenterade Arbetsmarknadsekonomiska rådets årsrapport. Han sa att om låglönejobb införs är risken att människor från andra EU-länder kommer hit i stället för att jobben går till nyanlända.

Lars Calmfors svar var att låglönejobben kan utformas som ett arbetsmarknadsprogram, och då behöver det inte vara tillgängligt för EU-migranter.

Och där blev alltså Arbetsförmedlingen inblandad. Det innebär väntetider, byråkrati och andra problem som bruka förknippas med arbetsmarknadsprogram.

Det finns säkert många förklaringar till varför svenska ungdomar inte vill plocka bär. Och om någon undrar varför nyanlända inte är aktuella för bärplockning är svaret enkelt. Många av dem är i etableringsuppdraget eller i den efterföljande jobb- och utvecklingsgarantin. Det innebär att den som tar ett kortvarigt jobb, exempelvis i skogen, får avdrag på sitt bidrag för varje dag. Knappast ett starkt incitament att ta ett tillfälligt låglönejobb.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?