1515

Tobias Wikström: Bra att lagen om kvotering nu kan skrotas

LEDARE. På torsdagen meddelade näringsminister Mikael Damberg att regeringen inte kommer att lägga fram sitt förslag till lagstiftning om kvotering i bolagsstyrelser.

Mikael Damberg.
Mikael Damberg.Bild:TT

Det är bra. Faktum är att det är första gången på uppemot 20 år som det fattas ett definitivt politiskt beslut om att inte införa en kvoteringslag.

Ministrarna som har talat om att införa kvotering har skiftat med åren. Det har varit Margareta Winberg (S), Anders Borg (M), Maria Arnholm (L), Peter Norman (M) och många fler. Och nu är det alltså Mikael Damberg (S).

Det är orättvist att säga att dessa ministrar har varit entusiastiska till att verkligen införa en lagstiftning, men de har gärna använt sig av hotet. Och säkert har dessa hot påskyndat företagens ambitioner att få jämställda styrelser. Hoten har nämligen haft substans; flera lagförslag har cirkulerat. Och även denna gång fanns ett lagförslag från regeringskansliet.

Men en majoritet i Civilutskottet har nu enats om ett tillkännagivande mot lagstiftad kvotering. Den samlade oppositionen stoppar alltså förslaget.

Eftersom det nu blir ett riksdagsbeslut mot kvotering försvinner åtminstone den här regeringens möjlighet att hota med lagstiftning.

Det får inte leda till att näringslivets ambitioner mattas av. Jämställda bolagsstyrelser är fortfarande ett rimligt mål, liksom ledningsgrupper.

Självregleringen i Koden för svensk bolagsstyrning fungerar dåligt. Den bygger på principen ”följ eller förklara”, men förklaringarna är ofta otillräckliga.

Det är viktigt att börja med bolagens högre chefer. Att ha lett ett företag operativt anses vara den stabilaste bakgrunden för att komma i fråga i styrelser. Enligt fjolårets Allbright-rapport är var femte medlem i börsbolagens ledningsgrupp kvinna – och det var en ökning. Mer än vart fjärde bolag har inte en enda kvinna i ledningen.

Det finns starka principiella och praktiska argument mot en lagstiftad kvotering. Mest central är äganderätten – alltså ägarnas rätt att bestämma över sitt eget bolag. Det är också viktigt att komma ihåg att lagstiftad kvotering inte förekommer på andra håll i samhället, exempelvis har den dömts ut i den akademiska världen.

Nu slipper regeringen lägga fram en lag som Mikael Damberg säkert ändå inte gillade. Det är dags för honom att börja arbeta hårdare för bättre villkor för företagande – sådana förslag kommer att gå igenom i riksdagen.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?