1515

Tobias Wikström: Både S och Alliansen visar sin sämsta sida

LEDARE. Torsdagen bjöd på flera överraskningar i svensk politik. På förmiddagen meddelade Stefan Löfven att han ombildar regeringen och gör sig av med infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman.

AVSÄTTS KANSKE. Peter Hultqvist blir kvar som försvarsminister, åtminstone ett tag till. Alliansledarna har skjutit upp misstroendeomröstningen till september. Men frågan är om den någonsin blir av.
AVSÄTTS KANSKE. Peter Hultqvist blir kvar som försvarsminister, åtminstone ett tag till. Alliansledarna har skjutit upp misstroendeomröstningen till september. Men frågan är om den någonsin blir av.Bild:Martina Huber

Han berättade också att han behåller försvarsminister Peter Hultqvist. Det var ett klokt beslut, eftersom Peter Hultqvist har haft en synnerligen begränsad roll i haveriet runt Transportstyrelsens it-system. Det är dessutom olämpligt att byta försvarsminister just nu.

Stefan Löfven visade sin sämsta sida och gav intryck av en bristande insikt om regeringens svaghet. Ingen regering har tillträtt efter ett val med ett svagare parlamentariskt underlag än denna. Det är orimligt att säga att det är Alliansen som kastar in Sverige i politiskt kaos, när det i själva verket är en direkt följd av att regeringen saknar majoritet i riksdagen. I vilket land som helst, som har minoritetsstyren, förstår en regeringschef detta. Utom här.

Det är också felaktigt att resonera om att misstroendeförklaringar bara ska göras om en minister har begått konstitutionella fel. Det kan naturligtvis ske av vilket skäl som helst; väljarna får i nästa val avgöra om en opposition har använt detta instrument på ett ansvarsfullt sätt eller ej, precis som är fallet med alla andra politiska initiativ.

Samtidigt har Alliansen gjort märkliga vägval i den här historien. Till att börja med borde inte alliansen ha låtit sitt misstroende omfatta Anders Ygeman och Peter Hultqvist. De har haft en begränsad roll i it-skandalen. Genom att rikta misstroendet mot tre statsråd öppnade de dessutom för möjligheten att Stefan Löfven inte skulle sparka alla dessa tre, om inte annat för att syna hur långt alliansen var beredd att gå.

Och så blev det. Peter Hultqvist är en av de ministrar som är respekterad långt utanför sitt parti, och som dessutom ansvarar för ett känsligt politikområde som verkligen inte kan tas över av vem som helst.

När det stod klart att Stefan Löfven skulle behålla försvarsministern bestämde sig Alliansen för att fullfölja misstroendeprocessen mot Peter Hultqvist. Däremot blev det en ändring: riksdagen ska inte kallas in nu i sommar utan frågan får vänta till riksdagens öppnande den 12 september. Det råkar första dagen på den tre veckor långa försvarsövningen Aurora. Att avsätta försvarsministern under den största övningen på 20 år, med 19.000 soldater och sjömän samt inbjudna förband från sju länder, är djupt ansvarslöst och kommer förmodligen inte att ske.

Inget tillfredställande svar på varför det inte längre är bråttom har getts. Intrycket är snarast att det är en kompromiss, antingen på grund av oenighet mellan partierna eller på grund av den kritik som har riktats mot Alliansens vilja att avsätta just Peter Hultqvist.

Först avstår Alliansen från att avsätta regeringen i flera år. Sedan vill man avsätta tre statsråd. Och därefter kvarstår ett statsråd som man vill avsätta på mycket tveksamma grunder. Och nu slutligen vill man skjuta upp detta avsättande sex sju veckor. Detta vacklande har en doft av DÖ.

En månad efter riksdagens öppnande, den 12 oktober, inleds Moderaternas ordinarie partistämma i Örebro. Då måste Anna Kinberg Batra möta den kritiska interna opinionen.

Men det är inte allianspartiernas största prövning. Det krävs att de lyckas förklara för väljarna varför Peter Hultqvist är så klandervärd att han ska utsättas för en misstroendeomröstning just då. Och om Alliansen ändrar sig kräver det också en förklaring.

Målet borde vara uppnått. Regeringen är vingklippt. Dess handlingsfrihet är borta – men bara om Alliansen i fortsättningen opponerar på ett förståndigt sätt. I juni meddelade Alliansen att regeringen kunde räkna med misstroendevotum om tre utpekade skattehöjningar fanns med i höstbudgeten. Men Centerns Annie Lööf meddelade genast att misstroende mot just finansminister Magdalena Andersson inte kunde komma på fråga. Det bäddar för oppositionsinitiativ som är svåra att förklara för väljarna. Det är inte något som gynnar Alliansen.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?