ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svante Axelsson: Förbjud bensinbilar i hela EU

  • RULLAR PÅ. Det är i första hand personbilarna som kommer att elektrifieras, tillsammans med stadsbussar, spårvagnar och vissa färjor, skriver Svante Axelsson. Foto: Gorm Kallestad

DEBATT. Nyligen beslutade Tyskland att från 2030 förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar. Sverige skulle kunna ta en ledande position och starta en batterifabrik som bygger på cirkulära flöden, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

Den 4 november träder Parisavtalet i kraft. Det är glädjande att ratificeringen av avtalet har gått rekordsnabbt, eftersom just tiden är avgörande för att världen ska kunna leva upp till avtalets ambitioner om att begränsa den globala temperaturökningen till ”well below” två grader med sikte på 1,5.

Utmaningen är gigantisk, men inte omöjlig. Ska det lyckas att ställa om samhällen runt om i världen till att bli fossilfria måste det ske transformativa tekniksprång inom flera områden. Tiden är alltför knapp för att det ska räcka med att förbättra gammal teknik.

Framför allt behövs det ledarskap och modiga politiker som skapar tydliga spelregler för att de nödvändiga investeringarna ska ta fart. Tyskland har flera gånger visat prov på gott ledarskap. När Berlinmuren föll tog det inte många dagar innan beslutet om en sammanslagning av Öst- och Västtyskland var ett faktum. Få personer ångrar det beslutet i dag.

Efter Fukushimakatastrofen i Japan var förbundskansler Angela Merkel och de båda politiska blocken snabbt eniga om Energiewende, vilket har lett till beslut om avveckling av kärnkraften till 2022 och 80–95 procents minskning av växthusgaser i Tyskland 2050.

Efter Parismötet och ”Volkswagengate” kommer nu ännu ett överraskande beslut: det tyska förbundsrådet vill förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från 2030. Det är en viktig signal till hela EU. Tyskland är inte vilket land som helst. Det är den fjärde största ekonomin i världen, ingenjörernas och bilproducenternas hemland.

När till exempel Volkswagen, Volvo och Toyota riktar sitt utvecklingsarbete på att producera elbilar är det bara en tidsfråga innan de är billigast att köpa och äga. Den så kallade lärkurvan visar att elbilen kan vara den billigaste bilen att köpa redan 2025, alltså långt före ett eventuellt förbud. Med ett beslut om förbud mot fossilbilar läggs än mer fokus på att utveckla både ännu bättre batterier och vätgasbilar. Vem som vinner detta elbilsrace är fortfarande en öppen fråga.

EU har god erfarenhet av att förbjuda gammal teknik. Ecodesigndirektivet har på ett mycket lyckat sätt fasat ut gammal teknik på flera områden. Glödlampsförbudet öppnade till exempel vägen för den 80 procent mer energieffektiva ledlampan. Precis som glödlampan har förbränningsmotorn många år på nacken.

Elmotorn omvandlar energi till rörelseenergi på ett mycket effektivare sätt än förbränningsmotorn, och de elektriska drivlinorna är mycket enklare och underhållet avsevärt billigare.

Även elbilen har sina utmaningar. Vilken el som används är avgörande för hur klimatsmart den är. Men det gäller att lyfta blicken och se vilken utvecklingslinje som har störst potential. Elbilen blir klimatsmartare i takt med den globala elproduktionen blir alltmer förnybar, en utveckling som går fortare än vad de flesta bedömare vågat tro. Priset på solel har sjunkit med 80 procent på fem år och fortsätter nedåt. Redan i dag är solel per kilowattimme lika billig som olja i soliga delar av världen.

Batterierna kan bli en flaskhals, men priset på batterier sjunker ännu snabbare än solcellerna, samtidigt som effekten ökar. Nya batterifabriker byggs, men fler måste till om elbilsboomen ska kunna bli verklighet.

Enormt mycket pengar läggs på att utveckla smartare batterier som är mindre beroende av sällsynta metaller. Givetvis måste batterierna in i den cirkulära ekonomin, så att nya batterier byggs av material av uttjänta batterier. Sannolikt fortsätter även denna teknik att utvecklas när de politiska signalerna är tydliga. Här skulle Sverige kunna ta en ledande position och starta en batterifabrik som bygger på cirkulära flöden.

Det är i första hand personbilarna som kommer att elektrifieras, tillsammans med stadsbussar, spårvagnar och vissa färjor. Den svenska biodrivmedelssatsningen är därför fortsatt viktig. Produktionen av både etanol, biogas och biodiesel behöver öka.

Till att börja med behöver biodrivmedel blandas in i bensin, fordonsgas och diesel, parallellt med att de höginblandade bränslena utvecklas. Biodrivmedel behövs i alla de förbränningsmotorer som rullar i dag och i de som kommer att köpas de närmaste åren. Framför allt behövs det i lastbilar, långfärdsbussar, flyg och sjöfart. Både elektrifiering och biodrivmedel behövs.

EU har möjlighet att fatta beslut som sänker risken för företagen att genomföra tekniksprång. Regeringen bör inspireras av Tyskland och driva på för ett förbud av nya bensin- och dieselbilar på EU-nivå. Då ger vi plats för nästa generations mobilitetslösningar där elbilen är en viktig pusselbit för bättre luft och minskad klimatpåverkan.

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer