ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 20 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Opinion Debatt

Svante Axelsson: Bara elbilar i nollutsläppszonerna

  • Svante Axelsson. Foto: Maja Suslin

REPLIK. I en debattartikel den 10 mars förordade jag att kommunerna bör ges rätten att införa nollutsläppszoner i städer för att minska hälsovådliga utsläpp och buller vilka i dag orsakar stora samhällskostnader.

Maria Malmkvist, vd på Energigas Sverige, och Mattias Goldmann, vd för Fores, argumenterar i sin replik den 14 mars för att biogasbilar också borde få köra i nollutsläppszonerna. Det är helt korrekt att biogasen har mycket låga utsläpp av partiklar och i de flesta fall låga utsläpp av kväveoxider så om det bara handlade om dessa luftproblem skulle jag vara beredd att hålla med.  

Som jag skrev i artikeln är biogasen det bästa biodrivmedlet ur många olika aspekter, inte minst ur klimatsynpunkt och kommer därför att ha en växande marknad inte minst när det gäller regionaltrafiken. Det blir en knapp resurs då den kommer att efterfrågas inom flera områden i samhället för att ersätta bensin och fossil diesel i olika fordon både till land och till sjöss. De relativt små nollutsläppszonerna bör dock vara just det och endast tillåta elmotorer. Syftet är nämligen inte bara att minska hälsovådliga utsläpp utan också att minska trafikbullret i känsliga områden. En biogasbil bullrar betydligt mer än en elbil så där finns en betydanden skillnad som gör att dessa bilar inte platsar i en nollutsläppszon.

Den samhällsekonomiska kostnaden av buller från vägtrafiken beräknas enligt Naturvårdsverkets bullerkartläggning 2011 vara 16,1 miljarder kronor per år och i huvudsak handlar det om trafik i tätorter och städer.

Jag delar Maria Malmkvists och Mattias Goldmanns uppfattning om att det är orimligt att låta hybridbilar köra på till exempel diesel inom nollutsläppszonen. Kravet på fordonen inom en nollutsläppszon bör vara att fordonet körs på eldrift inom zonen annars blir det både farliga luftutsläpp och buller i strid med nollutsläppszonens syfte.

Jag håller också med Gröna städer (replik 16 mars) om att det finns många skäl, utöver hälsa och klimat, att inte bara införa nollutsläppszoner utan också använda gaturummet mycket effektivare. Genom att ge mer plats för kollektivtrafik, cykel och andra lösningar som löser människors mobilitet kan den gröna attraktiva staden utvecklas.

Då behövs dock en ökad samordning både från den offentliga och det privata sidan för att utveckla dessa nya affärsmodeller. Därför är det intressant med det mobilitetskort som i dag prövas i Helsingfors och innefattar flera olika transportlösningar. Där har man tagit ett spännande kliv för att bryta upp de stuprör som i dag hindrar optimala lösningar för både människor och den kommunala ekonomin.  

 

Svante Axelsson, regeringens samordnare för ett fossilfritt Sverige

 

Läs Svante Axelssons första artikel här.

Läs Maria Malmkvist och Mattias Goldmanns replik här.

Läs replik från Gröna städer här.

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Tyck till