1515
Annons

Snart dags att klippa sladden till elmarknaden

Di rapporterade i veckan om elnätsbolagens prishöjningar. Runt om i landet ökar elräkningen, trots att elpris och elförbrukning sjunker. För många konsumenter är elnätsavgiften högre än kostnaden för själva elen.

 

 

Särskilt det stora elnätsbolaget i Stockholm, Ellevio, är i fokus för aggressiva prishöjningar. 600 000 abonnenter kan inget annat göra än att betala.

Elnätsavgiften regleras av Energimarknadsinspektionen. Bolagen har rätt att ta ut ett pris som täcker drift, underhåll och "skälig avkastning på insatt kapital", just nu bedömt till drygt 5 procent. Det är ganska bra, och framför allt helt säkert.

Ellevio bildades när Fortum sålde stockholmsnätet till Folksam, två AP-fonder och ett kanadensiskt pensionsbolag. Affären var då Sveriges största någonsin, 60 miljarder kronor. Det ryktades om att det höga priset betingades av att man ville undvika kinesiska intressenter. Sverige har ingen lag som hindrar utländska aktörer att köpa kritisk infrastruktur. Då får man betala i stället, bland annat med dyra elräkningar.

Nu är det inte säkert att kommunägda elnät hade haft lägre avgifter, men som marknad är elnätsbranschen pervers. Kunderna har inget alternativ, konkurrensen är noll och staten garanterar ägarna en avkastning som överstiger räntan med många hundra procent.

Bland annat därför är solcells- och batteriutvecklingen intressant. Först ut att klippa sladden till elnätsbolagen kommer att vara sommarstugeägarna. Om solcellerna kan lapa sol hela våren räcker batterierna gott och väl till semestern.

Om tekniken blir riktigt bra kanske villaägare och radhusföreningar vågar göra detsamma, särskilt om de får gå ihop i lokala distributionsnät.

Elnätsbolagen ska vara varsamma med sin position. De är på väg att betraktas som utpressare, och sådana vill man bli av med.

Det är bra att energiminister Ibrahim Baylan förstår sprängkraften i frågan och vill dämpa prisutvecklingen (sida 13 i dagens tidning). Men än viktigare är att få fram en lagstiftning som främjar hemmagjord el och som tillåter grannar att koppla upp varandra. Först då får elnätsbolagen konkurrens och måste bli bättre och billigare.


Innehåll från Grant ThorntonAnnons

Nya krav på visselblåsarfunktion från 17 juli 2022

De 5 vanligaste frågorna Den 17 juli i år ska arbetsgivare med minst 250 anställda ha implementerat en visselblåsarfunktion. Bakgrunden är lagen om skydd för visselblåsare som trädde i kraft vid årsskiftet. – Vi märker att företag börjar se över sina visselblåsarfunktioner nu. Det är något vi uppmuntrar för att hinna i mål före den 17 juli, säger Magnus Giese, ansvarig för Grant Thorntons rådgivning kring visselblåsarfunktioner. 

Mot bakgrund av EU:s visselblåsardirektiv från 2019 fattade riksdagen i september 2021 beslut om krav på visselblåsarfunktion i svenska företag. Syftet med nya lagen - ”Lag om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden” - är främst att ge ett stärkt skydd till anmälare, något som i sin tur ökar kraven på företagens visselblåsarfunktion. 

I samband med att allt fler företag börjar se över sin visselblåsarfunktion tar Grant Thornton emot en ökad mängd frågor kring detta och hjälper även företag och organisationer med implementering av en ny, eller översyn och anpassning av, visselblåsarfunktionen. 

– Förutom en trygg hantering av ärenden ser vi att en god visselblåsarfunktion kan vara ett användbart verktyg för att utveckla hållbarhetsarbete genom att viktiga frågor som etik, ansvar och trygghet blir belysta. Det är något som gynnar såväl arbetstagare som företagsledning, menar Magnus Giese.

Vad är viktigt att veta om visselblåsarfunktionen och det nya lagkravet?

Här har Grant Thorntons experter samlat svaren på de fem vanligaste frågorna kring visselblåsarlagen: 

1. Vad innebär den nya visselblåsarlagen? 

Den nya lagen innebär att alla missförhållanden som har ett allmänintresse ska kunna anmälas och inte enbart av anställda utan även av volontärer, praktikanter, konsulter och liknande. Vidare ställs skärpta krav på hanteringen av anmälda missförhållanden i sin helhet, men även krav på att skydda visselblåsarens identitet. De skärpta kraven syftar till att dels införa robusta och säkra system för att upptäcka missförhållanden så tidigt som möjligt, dels till att öka skyddet för personer som kan anmäla dessa. 

2. Vilka krav ställer den nya lagen på arbetsgivare? 

I korthet och sammanfattat innebär den nya lagen:

* Att verksamhetsutövaren dokumenterar sina rapporteringskanaler och förfaranden och informerar om hur rapporteringen går till

* Att ärenden ska hanteras utan dröjsmål

* Att visselblåsaren ska kunna rapportera skriftligt, muntligt eller vid ett personligt möte

* Att företaget utser självständiga och oberoende personer som hanterar visselblåsarärenden

* Att all dokumentation hanteras på sätt som gör att uppgifter inte kan läcka till obehöriga

* Att företagets system och övrig hantering säkerställer konfidentiell hantering av visselblåsarens identitet

3. Vad måste företag som ännu inte har en visselblåsarfunktion göra före den 17 juli 2022? 

Om ditt företag ännu inte har ett visselblåsarsystem på plats så är det hög tid att börja agera nu. Den 17 juli 2022 ska en visselblåsarfunktion finnas implementerad om företaget har 250 arbetstagare eller fler och dessförinnan krävs ett visst förarbete. Våra experter har lång erfarenhet och har satt samman en visselblåsarguide till stöd i implementeringsarbetet. 

4. Hur lång tid tar det ungefär att implementera en visselblåsarfunktion?

Som många andra tidsrelaterade frågor är det svårt att ge ett generellt svar på detta eftersom hänsyn behöver tas till just er organisation och ert nuläge. Ett riktmärke när vi implementerar Grant Thorntons egenutvecklade visselblåsarsystem hos våra kunder brukar vara mellan 3-10 veckor.  

5. Vad behöver företag ha på plats internt och vad kan hanteras av en extern samarbetspartner?

Ett system för rapportering behöver finnas lätt åtkomligt hos er på företaget för att på ett säkert och enkelt sätt möjliggöra för arbetstagare att slå larm. Utöver denna rent funktionella aspekt kan rapporteringskanalen utgöras av extern samarbetspartner som då hanterar visselblåsarfunktionen för er räkning.

Grant Thornton erbjuder en komplett och anpassad lösning av visselblåsartjänster med implementering, ärendehantering och beredskap för utredningar. Visselblåsarsystemet är utvecklat inom Grant Thornton International.

Grant Thorntons visselblåsarguide, ladda ner här 

 

Mer från Grant Thornton

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Grant Thornton och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?