1515

Skolans uppdrag är inte att minska segregationen

Det mest omdiskuterade förslaget som skolkommissionen framförde under torsdagen är att elever ska lottas in på populära grundskolor. I dag sker urvalet utifrån en kombination av närhetsprincip, syskonförtur och kötid. Det gynnar socioekonomiskt starka grupper eftersom de tenderar att bo i områden med bra skolor och därtill sätter sina barn i kö från tidig ålder.

 

 

 

Skolkommissionen har fått regeringens uppdrag att ta fram förslag för att minska segregationen. Denna ambition återkommer med jämna mellanrum, i olika form och med olika namn, och brukar falla platt. Idén om lottning är en länk i en tradition av ett omöjligt uppdrag.

Att skolan ska vara likvärdig håller alla med om. Alla elever ska ha samma chans att utveckla sina förmågor. Dåliga skolor ska bli bättre. Bra skolor ska bli fler, bland annat genom att lyckade modeller reproduceras, vilket till exempel aktiebolagen är bra på.

Däremot kan utfallet aldrig bli likvärdigt. Vissa elever och därmed vissa skolor kommer att lyckas bättre än andra. Även duktiga elever har rätt att utvecklas maximalt. Det är inte deras ansvar att utveckla dåliga skolor. Om så vore fallet borde duktiga elever tillhöra den pedagogiska personalen och avlönas därefter. Ett skolbarn har bråttom. Förlorade terminer är svåra att ta igen.

Föreställningen att man ska blanda elever på ett sätt som gynnar jämlikhet kommer alltid att krocka med elevens och föräldrarnas frihet att välja skola. Det är viktigare att varje skola levererar bildning, kunskap och civilisering än att varje skola genom omfördelning av elever får lika betygssnitt.

Att även skolkommissionen förstår den enskilde elevens uppdrag i skolan syns i ett utmärkt förslag om att skollag och läroplan ska ange elevens eget ansvar för sitt arbete, studiero och respektfullt uppträdande. Sådana formuleringar saknas i dag. I de internationella mätningarna sticker Sverige också ut som ett land med ovanligt stökiga klassrum.

Liksom mycket annat i Sverige styr skolorganisationerna på uppsatta mål. När ledningen frågar sig vad som är meningen med livet läser man visioner och mål. Skriv in ordning, flit och vikten av eget arbete och skolan kommer att gira åt rätt håll.


Innehåll från TeliaAnnons

Svenska företag samlar tekniken: ”Sparar tid och kostnader”

Jagar du olika supportdeskar och hanterar flera avtal och fakturor för it och uppkoppling?

Majoriteten av svenska företag som kommit långt i sin digitalisering väljer att istället samla all teknik hos en leverantör, visar en ny undersökning.

– Att slippa tidsödande administration och minskade kostnader är två viktiga vinster, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan it- och kommunikationstjänster. När tekniken utvecklas snabbt är det också lätt att anlita nya leverantörer ”av bara farten” när man behöver investera, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia, och fortsätter:

– Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på – och ibland tjänster och produkter som inte kompletterar varandra optimalt.

Tekniktrassel blir chefens ansvar

När något krånglar vet du kanske inte ens vilken support du ska kontakta. Är det datorn, uppkopplingen eller internetaccessen som felar?

– Att bli runtslussad stjäl tid och skapar frustration. Med flera leverantörer som inte pratar med varandra finns en risk att teknikproblem hamnar mellan stolarna – och landar i chefens knä, särskilt på ett mindre företag, säger Daniel Stark.

4 av 10 företag har en teknikpartner

Men nu tänker många om. Att samla merparten av it- och kommunikationslösningarna hos en leverantör är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade. Det visar den nya rapporten Telias digitala index 2021 som varje år tar tempen på den digitala mognaden hos svenska företag.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.
Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

– Tendensen är tydligast bland högdigitala företag där 6 av 10 samlat tekniken, och hos större företag med mer än 50 medarbetare där över hälften gjort detsamma. Större företag är generellt mer digitalt mogna, säger Daniel Stark.

Men även många små företag med upp till nio anställda är på väg mot en sådan lösning. Över hälften har antingen redan samlat det mesta hos en leverantör eller är intresserade av att göra det, visar undersökningen.

Stora vinster för små företag

Inte minst mindre företag har mycket att vinna, enligt Daniel Stark.

– Tekniken blir alltmer komplex och det är svårt att ha expertis inhouse. En extern partner kan hjälpa er med en smart helhetslösning som gör ert arbete smidigare och mer effektivt och utvecklar företagets affär. I ett mindre företag kan det också bli extra kännbart om administrationen för all teknik blir en tidstjuv.

I rapporten Telias digitala index lyfter företagen fram flera fördelar med att samla tekniken hos en partner. Här är de fem viktigaste:

* mindre administration

* lägre totalkostnad

* enkelt att ha en leverantör att vända sig till vid frågor och problem

* en partner att bygga relation och utvecklas med

* tryggare och mer effektivt – leverantören har ett helhetsansvar.

Daniel Stark:

– Har du flera leverantörer drar kostnaderna ofta iväg och blir svårare att hålla koll på. Det kan också bli kostsamt i form av nedlagd arbetstid på administration.

Löser akuta teknikproblem – och utvecklar företaget

Att ha en partner att vända sig till tror Daniel Stark är uppskattat både på kort och lång sikt.

– Dels för att lösa akuta problem i vardagen – oavsett fråga eller problem vet du vart du ska vända dig. Och dels för att utvecklas digitalt i det långa loppet. Idag finns väldigt många tjänster och produkter att välja bland. Med en partner, som lärt känna företaget, kan du få vägledning, tips och råd.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?