1515

Skogsindustrierna: Faran inte över när det gäller kilometerskatt

DEBATT. ”Det vore ju väldigt dumt att genomföra förslag som inte är bra”. Så sa finansminister Magdalena Andersson om utredningen om vägslitageskatt, eller kilometerskatt som den också kallas, som regeringen tog avstånd från redan innan den lades fram på tisdagen.

Carina Håkansson och Karolina Boholm.
Carina Håkansson och Karolina Boholm.

Att införa en skatt på avstånd är verkligen inte bra. En kilometerskatt hade drabbat hela näringslivet och särskilt de gröna näringarna på landsbygden. Inte heller hade den fört med sig någon miljönytta, då skatten inte alls berörde utsläpp.

Tanken att flytta över gods från lastbil till fartyg och tåg är god men i många fall är det inte ett reellt alternativ. Lastbilar utgör ofta första och sista länken i en transportkedja.

Skogsnäringens medelavstånd är kort, cirka 10 mil. Enligt myndigheten Trafikanalys är det endast 8 procent av transporterna som är över 30 mil och har teoretisk möjlighet att flyttas till järnväg eller sjö.

Utredningen föreslår att de tyngsta lastbilarna ska betala cirka 12 kronor extra per mil, oavsett vart lastbilen körs och avsett om den är lastad eller inte. För skogsnäringen skulle en skatt på den nivån ha inneburit en ökad kostnad årligen med 1 miljard kronor.

Det innebär runt 10 miljarder i minskade investeringar, en summa som motsvarar lönekostnaden för 13.000 jobb.

Det är således bra att regeringen skrotar det aktuella förslaget att införa en vägslitageskatt. Vad som inte är lika positivt är att regeringen inte släppt tanken på skatten, utan den säger sig omedelbart vilja inleda arbetet med att ta fram ett reviderat förslag.

Skogsindustrierna har sedan 2004 kunnat bevittna ett antal utredningar om kilometerskatt som inte kunnat omsättas till reell politik, bland annat på grund av bristande konsekvensanalyser. Skogsindustrierna är därför fortfarande oroade över regeringens planer på kilometerskatt.

Om regeringen menar allvar med Nyindustrialiseringsstrategin, Landsbygdsstrategin och Nationella skogsprogrammet och en bioekonomistrategi bör den förpassa idén om kilometerskatt till papperskorgen. En skatt på avstånd i ett land med långa avstånd gör inte svenska företag konkurrenskraftiga.

 

Carina Håkansson, vd, Skogsindustrierna
Karolina Boholm, transportdirektör, Skogsindustrierna

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 4.000-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?