1515

Seko: OPS gör inte projekten effektivare

REPLIK. På Di:s debattsida den 25/1 drar Liberalen Nina Lundström en lans för OPS-projekt i Sverige. Hon menar att OPS bör användas för att bygga ny infrastruktur.

PÅ RÄTT SPÅR. Arlandabanan har ofta kritiserats. Men det är inte offentlig–privat samverkan som är problemet; det är innehållet i själva avtalet som ska granskas, anser Nina Lundström.
PÅ RÄTT SPÅR. Arlandabanan har ofta kritiserats. Men det är inte offentlig–privat samverkan som är problemet; det är innehållet i själva avtalet som ska granskas, anser Nina Lundström.Bild:Fredrik Sandberg

Liberalernas tro på OPS-lösningar som svar på Sveriges eftersatta infrastruktur är inget annat än förhoppningar.

Teorierna om varför OPS-lösningar kan vara en lämplig form är att det privata företagets drivkrafter att göra vinst ska skapa effektivitet. Tanken är att företagets delaktighet i finansiering samt att företaget får ta ett helhetsansvar över en stor del av livscykeln ska leda till att nya innovativa lösningar skapas som i förlängningen leder till mer samhällsnytta.

Dessa teorier är dock svåra att förankra i verkligheten. Rättare sagt måste det privata företaget uppnå extrema effektivitetsvinster för att samhällsnyttan ska överträffa statligt finansierat eller lånefinansierat infrastrukturprojekt.

Hans Lindblad, riksgäldsdirektör och tidigare statssekreterare åt Anders Borg, visar i ett räkne-exempel att ett OPS-projekt med avtalstid på 25 år och en investeringskostnad på 10 miljarder kronor, varav 9 miljarder lånas, resulterar i en merkostnad på 40 procent jämfört med om staten hade stått för finansieringen. Förklaringarna är främst den lägre kreditvärdigheten i projektföretaget, behovet av en lång löptid på lånen, samt avkastningskravet på det egna kapitalet.

Sådana effektivitetsvinster är svårligen nåbara.

I Nina Lundströms artikel står vidare ” I praktiken går det att investera mer på kortare tid utan att statens finanser äventyras”.

Här kan skönjas en tro på att OPS är en mirakelmedicin samt en tro på att staten genom OPS kan undkomma kostnader. Detta är dock fel. Det finns inga gratispengar. Kostnaderna, alltså pengarna, måste alltid tas någonstans ifrån. Och det innebär att framtida budgetutrymme tas i anspråk.

Staten kan i stället finansiera infrastruktursatsningar via billiga lån i Riksgälden som betalas av med årliga anslag. Och detta är något politiker kan bestämma och ha kontroll över. Det skapar en helt annan samhällsnytta och transparens än dyra OPS-projekt.

 

Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare, Seko

 

Läs Nina Lundströms artikel här.

Läs svar från Nina Lundström här.

Läs svar från Emma Wallrum (V) här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 4.000-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från Dubai TourismAnnons

Matscen med mersmak

Lyxkrogar med internationella stjärnkockar, men också charmig street food och myllrande kryddmarknader.

Matscenen i ökenmetropolen Dubai har många ansikten.

– Vi är en spännande smältdegel med mer än 200 nationaliteter, säger Nada Badran, som arrangerar mat- och kulturvandringar i Dubai och leder ett reseprogram på CNN Arabic.

Dubais bästa nya restauranger 

Dubai har gjort sig känt som en sprudlande internationell mix av olika kulturer, stilar och språk. Resenärer från hela världen hittar hit för att uppleva fantastiska krogar, guldglänsande lyxhotell och utsikter man knappt trodde fanns i verkligheten.

Det berömda lilla emiratet är också en av världens snabbast växande städer med sina 1,4 miljoner invånare. I Dubai bor över 200 olika nationaliteter från alla delar av klotet – självklart en gastronomisk grogrund för alla besökare som gillar att prova sig fram på nya stigar med hjälp av smaker och dofter.

Gourmetkrogar och gatumat

Kännetecknande för matscenen i Dubai är att man inte ska behöva åka någon annanstans för att hitta de smaker och rätter man gillar, oavsett om det handlar om fransk cuisine, italienskt kök eller japanska fingerfärdigheter. Mängder av exklusiva kockar har öppnat filialer I Dubai: Pierre Gagnaire, Gordon Ramsey, Nobu Matsuhisa och Massimo Bottura för att nämna några.

Dubbelliv i Dubai

Bortom fine dining och hotellrestauranger förvillar vi oss med glädje in i autentiska kvarter med myllrande marknader för kryddor, fisk, kött och grönsaker. Här blir också Dubais historiska handelsvägar till länder som Indien och Iran plötsligt tydliga. Som i det traditionella kvarteret Al Fahidi, där folk flockas på Arabian Tea House och äter lokala klassiska rätter som kyckling Deyay och Machboos Robyan med räkor.

Gastronomisk guide

Nada Badran är licensierad guide och har bott i Dubai i 30 år. 2016 grundade hon Wander with Nada – kulturella och kulinariska stadsvandringar med målet att skapa unika möten mellan människor, mat och miljö.

Antalet restauranger i Dubai är osannolikt många, närmare 12 000 för att vara mer exakt. Här vill Nada Badran vara vägvisare mot de mer autentiska smakerna.

– Jag brukar kalla mina vandringar för edutainment, utbildning och underhållning. Det finns ju mycket mer att upptäcka, så jag försöker visa det Dubai som inte hittas i de stora guideböckerna; platser och ställen i de äldre delarna med en sådan gästfrihet att det känns som att man är personlig besökare i deras hem.

Vad gör Dubai så spännande som gastronomisk destination?

– Dubai är unikt eftersom 92 procent av befolkningen kommer från andra länder. Och skönheten i det är att de har tagit med sig sina kulinariska smaker och recept. Därför kan man äta rätter här från alla kontinenter, utan att behöva resa.

– Historiskt har vi haft mycket handel, särskilt kring krydd- och sidenvägarna. Mellan tuggorna försöker jag förklara för min grupp hur rätterna och inte minst ingredienserna har  kommit hit, hur detta hänger ihop med historia och kultur. Därför tar jag dem inte heller till de lyxigaste krogarna. Gatumaten är mycket mer spännande och äkta, så det blir många hål-i-väggen och personliga små familjerestauranger.

Doften av Dubai

Nada Badran förflyttar oss i tanken till Little India, de asiatiska kvarteren, och inte minst den stora souken – kryddmarknaden som doftar av saffran, pistaschnötter och all världens kryddor som också hittas på Dubais krogar.

– Marknaden är verkligen en av de bästa vägarna att lära känna Dubai. Att stiga in där är något helt speciellt. Jag brukar rekommendera mina grupper att köpa med sig Seven Spice Mix – vår variant av curry. Sedan brukar jag skicka med dem recept hem. Ett sätt hålla upplevelsen från Dubai vid liv – och ett skäl att återvända, säger Nada Badran.

Nadas fyra tips för foodies:

Al Ustad Special Kebab

Legendarisk iransk familjerestaurang i gamla stan som gjort Dubais bästa kebab sedan 1978. Ett av de färgstarka ställen med dofter och smaker som gör en helt överväldigad.

Adress: Al Mussallah Road i Bur Dubai.

Laffah

Shawarma görs i en mängd längder och har även olika namn. Laffah är libanesisk, men med recept från Syrien. Laffah har definitivt den bästa shawarman i stan. Själv är jag helt svag för varianten med kyckling.

Adress: Al Barsha 1.

Sticky Rice

En liten mysig, familjeägd thaikrog med mängder av specialiteter, särskilt nudelrätten pad kee mow talay. Sticky Rice öppnar snart ocksåk en större restaurang i matmarknaden Food District, The Pointe.

Adress: Sobha Daffodil, Shop No. 6.

Bait Maryam

En palestinsk krog med helt fantastisk hemma hos-mat.

Adress: Jumeirah Lakes Towers (JLT), Cluster D

Och två bubblare:

Streetery Food Hall

En liten matmarknad specialiserad på kök från sydöstra Asien: Thailand, Kina, Malaysia, Indonesien, Sydkorea. Exceptionella matupplevelser i en enkel, mycket prisvärd inramning.

Adress: JLT Cluster D - Shop No. D6B.

Shogun Restaurant

Asiatisk krog nära Dubais första shoppinggalleria. Lite svår att hitta men väl värd att upptäcka tack vare sin kulinariska kombination av rätter från Korea och Kina. Gästen grillar själv många av ingredienserna direktvid bordet, lite teppanyaki-stil.

Adress: 3rd Floor, Al Ghurair Centre Tower #2 - Al Rigga Rd.

Möt människorna bakom menyerna 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dubai Tourism och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?