SAS, Norwegian och BRA: Detta är vårt alternativ till flygskatt

DEBATT. De tre stora flygbolagen i Sverige lovar att halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget jämfört med 2005. Detta är den gemensamma ambition som delas av hela svenska flygnäringen, skriver Christian Clemens, BRA, Rickard Gustafson, SAS och Bjørn Kjos, Norwegian.

Regeringen meddelade i dag att det ska införas en ny skatt på flygresor, vars syfte sägs vara att minska flygets klimatpåverkan. Ambitionen att gå mot ett hållbart resande delas av alla – men till skillnad från regeringen vill vi använda de mest effektiva vägarna dit i stället för en symbolskatt som bara blir ett slag i luften för miljön, som försenar utvecklingen samtidigt som konsekvenserna för tillgänglighet, företagande och möten blir allvarliga.

I dag presenterar vi därför, som representanter för den svenska flygbranschen, gemensamma mål för hur Sverige ska ta täten mot ett mer hållbart flyg till 2030. Dessa mål är mer ambitiösa än de globala mål som branschen tidigare kommit överens om och långt mer effektiva än de minimala klimateffekter som regeringens egen utredning uppskattar att flygskatten kommer att få.

Flygbolagen har som ambition att till 2030 halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget jämfört med 2005. Ambitionen ska nås genom att:

* Inrikesflygtrafiken sker med mer klimat- och bränsleeffektiva flygplan.
* Uppemot hälften av allt bränsle som används på flygningar inom Sverige ska vara biobränsle (i dag är det mindre än 1 procent).

Detta är den gemensamma ambition som delas av hela svenska flygnäringen. Flygbolag, flygplatser, flygindustri och flygtrafikledning har alla en viktig del i arbetet för att målen ska kunna uppnås.

Vi är väl medvetna om att flygbranschen står inför utmaningen att fortsätta att minska flygets klimatpåverkan. För att nå målen till 2030 är mer energieffektiv teknik i nya flygplan, biobränslen och förändrade flygmetoder nyckelkomponenter. Arbete pågår och framsteg görs kontinuerligt inom dessa områden. Hela flygbranschen arbetar för att skapa en marknad för storskalig biobränsleproduktion. Teknikutvecklingen går snabbt framåt och den senaste generationens flygplan drar mindre än 0,3 liter bränsle per passagerare och mil.

Genom att använda nya avancerade material kan vikten i flygplan minska avsevärt och lägre vikt innebär minskad bränsleförbrukning. Att investera i mer bränslesnåla flygplan är betydligt mer effektivt än att införa en flygskatt. Det är genom dessa metoder vi ska nå våra ambitiösa klimatmål.

Vi delar regeringens ambition att minska flygbranschens klimatpåverkan. Vi tror däremot inte på den bakåtsträvande tanken att nå dit genom begränsat resande. Det skulle innebära minskad tillgänglighet och tillväxtmöjlighet för stora delar av Sverige. Bara under det första året beräknas flygskatten innebära 7.000 färre jobb och en BNP-förlust på närmare 4 miljarder kronor. En flygskatt beräknas i bästa fall minska Sveriges årliga koldioxidutsläpp med 0,2 procent. Samtidigt kommer den att försvåra de investeringar som krävs för att göra verklig skillnad.

Flygnäringen är viktig för Sverige. Den bidrar med jobb, både direkt som arbetsgivare men framför allt indirekt genom att möjliggöra ett livskraftigt näringsliv i delar av Sverige där flyget är det enda reella transportalternativet. Den bidrar till svensk ekonomi genom besöksnäring, handel och export. Inte minst möjliggör den varje dag tusentals möten mellan människor. Sverige behöver flyget, inte minst för att nå regeringens mål för regional tillväxt.

Vi i flygbranschen står redo att genomföra nödvändiga satsningar på mer energieffektiv teknik, nya bränslen och effektivare flygmetoder. Åtgärder som gör skillnad för klimatet, på riktigt. I en hårt konkurrensutsatt bransch med små marginaler kommer ökade nationella kostnader genom flygskatten att kraftigt begränsa vår kapacitet att fortsätta investera i hållbarhet. Vårt budskap till regeringen är att skrota förslaget om en flygskatt som i praktiken riskerar att försena det hållbara flyget. Istället bör man stötta hållbar innovation och teknikutveckling, exempelvis genom att skapa ekonomiska incitament för investeringar i ny klimateffektiv teknik och i alternativa bränslen. På så sätt kan vi gemensamt minska flygets klimatpåverkan samtidigt som vi gör Sverige tillgängligt för alla.

 

Christian Clemens, vd, BRA
Rickard Gustafson, vd och koncernchef, SAS
Bjørn Kjos, vd och koncernchef, Norwegian

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HuaweiAnnons

”Tekniken är på väg att göra affärsresandet överflödigt”

Mycket pekar på att affärsresandet kommer att fortsätta minska även efter pandemin. 

Det ställer krav på företagen att accelerera utvecklingen av sina digitala mötesrum – och ta det smarta kontoret till nästa nivå.  

Så kan smartare teknik göra ditt kontor mer effektivt 

I en global undersökning bland resenärer som det amerikanska managementkonsultbolaget Oliver Wyman gjorde förra våren svarade 27 procent att de planerar att resa mindre i jobbet i framtiden. När samma fråga ställdes i höstas hade siffran stigit till 43 procent, vilket visar på en insikt om att många av de affärsresor som görs i vanliga fall egentligen är onödiga. För varför ska man resa kors och tvärs över världen när det funkar lika bra att mötas i ett digitalt sammanhang? 

Det skulle i så fall vara för att slippa teknik som inte håller måttet. Flera av de som medverkade i undersökningen ansåg inte att telekonferenser var ett effektivt sätt att sköta affärer på, och de såg det inte heller som ett bra verktyg för att bygga nya affärsrelationer. Alla som deltagit i en telekonferens med dåligt ljud och undermålig bildkvalitet skulle nog hålla med om detta. 

Som att mötas ansikte mot ansikte

En förutsättning för att företagen ska kunna ersätta affärsresor med digitala träffar borde därför vara att använda teknik som gör det möjligt att mötas som i verkliga livet. Det är något som Huawei tagit fasta på med IdeaHub – ett produktivitetsverktyg för det smarta kontoret.  

– Pandemin har för alltid förändrat hur människor kommunicerar med varandra. Med IdeaHub vill vi hjälpa våra kunder att uppnå det mest effektiva sättet för kommunikation i både online- och offline-möten. När de inte har någon annan kommunikationsmetod än telekonferens, ser vi till att de kan interagera som om de var på samma plats. Detta med hjälp av vår avancerade ljud- och videoteknik samt sömlösa whiteboard-upplevelse, förklarar Johan Eriksson, Cloud & AI Business Manager på Huawei. 

Fokus på enkelhet

IdeaHub tillhör Huaweis intelligenta kommunikationsproduktserie, som är baserad på mer än 20 års audiovisuell forskning och utveckling. IdeaHub-seriens produkter är skapade ur en ökad efterfrågan på effektivare kommunikation och framväxten av teknologier som moln och artificiell intelligens – som har lett till en ny era av smarta kontor, där man kan arbeta när som helst, var som helst. En viktig del i utvecklingen av IdeaHub har varit att göra den så enkel som möjligt att använda. 

– Vi integrerade en professionell videokonferenskamera och mikrofonuppsättning i IdeaHub och gjorde den vacker och enkel. Dubbla operativsystem gör det också lätt för användarna att nå alla sina kunder på olika typer av plattformar med en enhet. Fem olika trådlösa delningsmetoder, AI-driven kamera, mikrofon och whiteboard gör tekniken okomplicerad och lättillgänglig. 

För att deras kunder ska slippa problemet med teknik som inte beter sig som den ska, har Huawei gjort IdeaHub så pass tillförlitlig att den kan hantera upp till 30 procents paketförlust under ett videomöte. 

– Andra avancerade teknologier som speaker tracking samt text- och  formigenkänning är alla tillgängliga genom ett enkelt klick. Detta i syftet att förbättra möteseffektiviteten och förhindra att tekniken tar huvudrollen och distraherar deltagarna från mötet. 

Miljöperspektivet 

Tittar man på IdeaHub utifrån ett större perspektiv, tror Johan Eriksson att den här typen av teknik i längden även kommer att ha en positiv inverkan på miljön. 

– Eftersom IdeaHub gör onlinemöten lika effektiva som att mötas ansikte mot ansikte, tror jag att vi inte längre kommer att ha något stort behov av att resa i arbetet. På så sätt bidrar tekniken till minskad klimatpåverkan. 

Så kan smartare teknik göra ditt kontor mer effektivt 

 

Mer från Huawei

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Huawei och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?