ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Replik: Rätt och fel om Hamnfyran

REPLIK. Först vill vi undanröja de felaktiga uppgifterna om inkomster och arbetstider i hamnen. Följande gäller: De allra flesta jobbar tvåskift (38,25 timmar/vecka) eller dagtid (40 timmar/vecka) med två raster per skift. Både 36,5 timmar/vecka och påståendet om 22 timmar/vecka är helt felaktiga. Grundlönen är strax över 29.000 per månad.

 

 

Till det kommer tillägg, bland annat OB-ersättning för skiftarbete. Några månadsinkomster på 50.000 kronor är hamnarbetarkollektivet inte i närheten av. Det är märkligt att dessa alternativa fakta fortsätter att spridas. Konflikten har heller aldrig handlat om löner. Hamnfyran står bakom de avtal som finns i hamnen, och som har tillkommit så länge vi har varit delaktiga i förhandlingarna.

Påståendet att Hamnfyran inte vill ha kollektivavtal är också felaktigt. Historiskt har vi strejkat för att få kollektivavtal, men vi förlorade den striden och har sedan dess arbetat efter de förutsättningar vi har som fackförening utan kollektivavtal. I dagens läge har kollektivavtalsfrågan kommit upp från både APMT och oss och medlarna, som en möjlig grund för att komma vidare i dem låsta konflikten. Vi anser det rimligt att vi, som representerar 85 procent av hamnarbetarna, också har kollektivavtal. Vi har lagt fram flera förslag till kollektivavtalslösning, vilket också skulle innebära fredsplikt enligt sedvanliga regler.

Den aktuella konflikten utspelas inte i hela Göteborgs hamn, utan endast i containerhamnen som drivs av APMT. Det är ett av de tre hamnföretagen som har verksamhet i Göteborgs hamn. APMT har, till skillnad från övriga hamnföretag, valt att bryta med den praxis som utvecklats i hamnarna, där vi som majoritetsfack deltar i förhandlingar, arbetsmiljöarbete etc. De har också valt att på ett provocerande sätt nonchalera regler och överenskommelser och, skulle vi vilja påstå, sunt förnuft.

De har försämrat relationen även till de kollektivavtalsslutande fackföreningarna i hamnen – och till kunderna.

Många av problemen och produktionskrisen i terminalen härrör från olyckliga beslut som inte har med Hamn4an att göra. Däremot har det delvis att göra med att APMTs ledning inte har velat ta tillvara de samlade kunskaper och förslag till lösningar som vi kan bidra med. Företaget kan hitta lösningar på produktionskrisen tillsammans med sina anställda, men inte genom att nonchalera dess fackförening.

Här har vi problemet, som inte löses med utredningar på regeringsnivå eller ändrade konfliktregler på svensk arbetsmarknad.

Vi har lagt fram konstruktiva förslag som kan lösa konflikten NU. Om motparten inte tar tillfället i akt, så beror det på en agenda som sätts långt ifrån hamnen och dess kunder.

Peter Annerback, ordförande Svenska hamnarbetarförbundet avd 4

 

Läs Christofer Fjellners första artikel här.

Läs Christofer Fjellners svar på Hamnfyrans replik här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

 

 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies