1515

Replik: Rätt och fel om Hamnfyran

REPLIK. Först vill vi undanröja de felaktiga uppgifterna om inkomster och arbetstider i hamnen. Följande gäller: De allra flesta jobbar tvåskift (38,25 timmar/vecka) eller dagtid (40 timmar/vecka) med två raster per skift. Både 36,5 timmar/vecka och påståendet om 22 timmar/vecka är helt felaktiga. Grundlönen är strax över 29.000 per månad.

 

 

Till det kommer tillägg, bland annat OB-ersättning för skiftarbete. Några månadsinkomster på 50.000 kronor är hamnarbetarkollektivet inte i närheten av. Det är märkligt att dessa alternativa fakta fortsätter att spridas. Konflikten har heller aldrig handlat om löner. Hamnfyran står bakom de avtal som finns i hamnen, och som har tillkommit så länge vi har varit delaktiga i förhandlingarna.

Påståendet att Hamnfyran inte vill ha kollektivavtal är också felaktigt. Historiskt har vi strejkat för att få kollektivavtal, men vi förlorade den striden och har sedan dess arbetat efter de förutsättningar vi har som fackförening utan kollektivavtal. I dagens läge har kollektivavtalsfrågan kommit upp från både APMT och oss och medlarna, som en möjlig grund för att komma vidare i dem låsta konflikten. Vi anser det rimligt att vi, som representerar 85 procent av hamnarbetarna, också har kollektivavtal. Vi har lagt fram flera förslag till kollektivavtalslösning, vilket också skulle innebära fredsplikt enligt sedvanliga regler.

Den aktuella konflikten utspelas inte i hela Göteborgs hamn, utan endast i containerhamnen som drivs av APMT. Det är ett av de tre hamnföretagen som har verksamhet i Göteborgs hamn. APMT har, till skillnad från övriga hamnföretag, valt att bryta med den praxis som utvecklats i hamnarna, där vi som majoritetsfack deltar i förhandlingar, arbetsmiljöarbete etc. De har också valt att på ett provocerande sätt nonchalera regler och överenskommelser och, skulle vi vilja påstå, sunt förnuft.

De har försämrat relationen även till de kollektivavtalsslutande fackföreningarna i hamnen – och till kunderna.

Många av problemen och produktionskrisen i terminalen härrör från olyckliga beslut som inte har med Hamn4an att göra. Däremot har det delvis att göra med att APMTs ledning inte har velat ta tillvara de samlade kunskaper och förslag till lösningar som vi kan bidra med. Företaget kan hitta lösningar på produktionskrisen tillsammans med sina anställda, men inte genom att nonchalera dess fackförening.

Här har vi problemet, som inte löses med utredningar på regeringsnivå eller ändrade konfliktregler på svensk arbetsmarknad.

Vi har lagt fram konstruktiva förslag som kan lösa konflikten NU. Om motparten inte tar tillfället i akt, så beror det på en agenda som sätts långt ifrån hamnen och dess kunder.

Peter Annerback, ordförande Svenska hamnarbetarförbundet avd 4

 

Läs Christofer Fjellners första artikel här.

Läs Christofer Fjellners svar på Hamnfyrans replik här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?