ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Replik: Fackligt ansvar krävs i Göteborg

  • Plats för ansvar. Göteborgs hamn. Foto: TT

REPLIK. Peter Annerback återkommer i sitt inlägg (30/5) till behovet av ”sunt förnuft” i konflikten i Göteborgs hamn. Vi kunde inte vara mer eniga på den punkten. Med sunt förnuft, korrekt användande av faktaunderlag i förhandlingarna och en gemensam önskan om att konflikten ska lösas med ett kollektivavtal undertecknat av båda parter är vi på mycket god väg.

Tyvärr fallerar Peter Annerback och Svenska Hamnarbetarförbundet på samtliga punkter.
Peter Annerback tar själv upp frågan om hamnarbetarnas löner redan i ingressen. Låt oss slå fast de korrekta siffrorna, en gång för alla.

Grundlönen för en hamnarbetare i Göteborgs hamn 2015 var 28.286 kronor i månaden. Genomsnittslönen, inklusive genomsnitt på fasta och rörliga tillägg samt övertid, var 49.527 kronor. Snittlönen för de tio högst betalda låg på 64.224 kronor. Faktiskt arbetad tid var i genomsnitt 70 procent av schemalagd tid. Betalning utgår trots det för 100 procent av tiden.

Att konflikten i Göteborgs hamn är oerhört kostsam för företag, västkustens näringsliv och hela Sveriges exportindustri är plågsamt uppenbart för alla inblandade. Hamnen ligger i dag på 60 procent av sin kapacitet som ett resultat av Hamnfyrans strejker, blockader och anställningsstopp. Att arbetstillfällen i regionen hotas är inte längre ett orosmoln, utan ett högst verkligt scenario.

Från APM Terminals perspektiv är lösningen på konflikten enkel. Hamnfyran har erbjudits samma kollektivavtal som LO-förbundet Transport sedan länge undertecknat i Göteborgs hamn. Samma villkor för alla anställda i hamnen, oavsett fackföreningstillhörighet. För detta får APM Terminals arbetsfred, det vill säga att facken hedrar kollektivavtalet under avtalsperioden. Så fungerar den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Hamnfyrans svar? Det räcker med att besöka förbundets egen hemsida och titta under rubriken ”Kräver Hamnarbetarförbundet att få skriva kollektivavtal? Nej”.

Detta innebär att Hamnarbetarförbundet vill få igenom sina krav utan att teckna ett kollektivavtal och därigenom undandra sig den fredsplikt som följer av kollektivavtal, tvärtemot vad alla andra parter på svensk arbetsmarknad accepterar. Är det sunt förnuft att en fackförening förkastar kollektivavtalet som bärande idé på arbetsmarknaden, driver upp sina egna villkor över de framförhandlande nivåerna för övriga hamnanställda, riskerar västsvenska jobb och under ett år mer eller mindre stänger Göteborgs hamn?

Vi är beredda att acceptera Medlingsinstitutets bud på kollektivavtal. Låt oss gemensamt ta ansvar och visa på sunt förnuft, Hamnarbetarförbundet.

 

Joakim Ärlund, vd, Sveriges Hamnar
Mattias Dahl, vd, Transportföretagen

 

 

Läs Hamnfyrans inlägg här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies