1515

Replik: Fackligt ansvar krävs i Göteborg

REPLIK. Peter Annerback återkommer i sitt inlägg (30/5) till behovet av ”sunt förnuft” i konflikten i Göteborgs hamn. Vi kunde inte vara mer eniga på den punkten. Med sunt förnuft, korrekt användande av faktaunderlag i förhandlingarna och en gemensam önskan om att konflikten ska lösas med ett kollektivavtal undertecknat av båda parter är vi på mycket god väg.

Plats för ansvar. Göteborgs hamn.
Plats för ansvar. Göteborgs hamn.Bild:TT

Tyvärr fallerar Peter Annerback och Svenska Hamnarbetarförbundet på samtliga punkter.
Peter Annerback tar själv upp frågan om hamnarbetarnas löner redan i ingressen. Låt oss slå fast de korrekta siffrorna, en gång för alla.

Grundlönen för en hamnarbetare i Göteborgs hamn 2015 var 28.286 kronor i månaden. Genomsnittslönen, inklusive genomsnitt på fasta och rörliga tillägg samt övertid, var 49.527 kronor. Snittlönen för de tio högst betalda låg på 64.224 kronor. Faktiskt arbetad tid var i genomsnitt 70 procent av schemalagd tid. Betalning utgår trots det för 100 procent av tiden.

Att konflikten i Göteborgs hamn är oerhört kostsam för företag, västkustens näringsliv och hela Sveriges exportindustri är plågsamt uppenbart för alla inblandade. Hamnen ligger i dag på 60 procent av sin kapacitet som ett resultat av Hamnfyrans strejker, blockader och anställningsstopp. Att arbetstillfällen i regionen hotas är inte längre ett orosmoln, utan ett högst verkligt scenario.

Från APM Terminals perspektiv är lösningen på konflikten enkel. Hamnfyran har erbjudits samma kollektivavtal som LO-förbundet Transport sedan länge undertecknat i Göteborgs hamn. Samma villkor för alla anställda i hamnen, oavsett fackföreningstillhörighet. För detta får APM Terminals arbetsfred, det vill säga att facken hedrar kollektivavtalet under avtalsperioden. Så fungerar den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Hamnfyrans svar? Det räcker med att besöka förbundets egen hemsida och titta under rubriken ”Kräver Hamnarbetarförbundet att få skriva kollektivavtal? Nej”.

Detta innebär att Hamnarbetarförbundet vill få igenom sina krav utan att teckna ett kollektivavtal och därigenom undandra sig den fredsplikt som följer av kollektivavtal, tvärtemot vad alla andra parter på svensk arbetsmarknad accepterar. Är det sunt förnuft att en fackförening förkastar kollektivavtalet som bärande idé på arbetsmarknaden, driver upp sina egna villkor över de framförhandlande nivåerna för övriga hamnanställda, riskerar västsvenska jobb och under ett år mer eller mindre stänger Göteborgs hamn?

Vi är beredda att acceptera Medlingsinstitutets bud på kollektivavtal. Låt oss gemensamt ta ansvar och visa på sunt förnuft, Hamnarbetarförbundet.

 

Joakim Ärlund, vd, Sveriges Hamnar
Mattias Dahl, vd, Transportföretagen

 

 

Läs Hamnfyrans inlägg här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?