1515

Radiobranschen: Vi säger nej till ny radiolag

DEBATT. Nu avgörs framtiden för kommersiell radio i Sverige. Den 21 mars lämnade regeringen ett förslag på en ny radiolag till riksdagen. Förslaget syftar till att öka mångfald och konkurrens på radiomarknaden. Resultatet riskerar dock att bli det omvända.

Bild:Per Larsson

Vill riksdag och regering värna mångfald och konkurrens är det hög tid att lyssna till branschen. Vi representerar fem av de sex företag som har sändningstillstånd för kommersiell radio i Sverige. Vi säger nej till regeringens nya radiolag.

1993 introducerades kommersiell radio i Sverige. Den kommersiella radions första två decennier var turbulenta och präglades av bristande bärighet. Efterhand har dock marknaden mognat och funnit former för utveckling och lönsamhet. Idag står den kommersiella radion stark i ett medielandskap där andra medieslag hukar i snålblåsten.

I dag är vi sex aktörer som bedriver kommersiell radioverksamhet i Sverige. Vi vill värna denna mångfald. Inom kort kan våra förutsättningar dock försämras radikalt. Regeringen har nu lagt fram en proposition med förslag på en ny radiolag som syftar till att gynna konkurrensen på radiomarknaden. Goda förutsättningar för en livskraftig kommersiell radio är helt nödvändigt i den hårda konkurrensen med public service och digitala tjänster som Google och Facebook. Den nya radiolagen riskerar dock att leda till det motsatta.

Förslaget till ny radiolag motiveras av en önskan om nationella sändningstillstånd istället för de lokala tillstånd vi har nu. Dagens stora kommersiella stationer, Mix Megapol, Rix FM och NRJ är alla nätverk, uppbyggda på många lokala tillstånd. Detta har flera tydliga fördelar. För det första möjliggörs en stark lokal koppling. Det syns idag hos oss som driver lokaltidningar och samtidigt innehar lokala sändningstillstånd för radio. För det andra möjliggör många lokala tillstånd flexibilitet. Detta är avgörande för att radion ska kunna följa med marknadens utveckling. För det tredje innebär flera mindre tillstånd per definition större möjligheter till ägarmångfald än färre stora.

Våra roller på den kommersiella radiomarknaden är olika. De större bolagen driver kanaler, medan de mindre upplåter sina sändningstillstånd genom kommersiella och redaktionella samarbeten. Det ger ekonomiska medel att bedriva annan medieverksamhet, så som oberoende lokal journalistik. Vi är fem fristående aktörer som konkurrerar med varandra men som också, på avgränsade områden, samarbetar med varandra. Dessa samarbeten är nödvändiga för en väl fungerande radioverksamhet, men kommer att omöjliggöras om förslaget till ny radiolag blir verklighet.

Den kommersiella radion bör ges förutsättningar att utvecklas under ett stabilt regelverk utan statliga ingripanden. Dagens flexibla regelverk möjliggör vissa typer av samarbeten mellan aktörer, t ex kring annonsförsäljning. Under ett kvarts sekel har regelverket prövats på alla möjliga sätt, vilket gjort att vi nu har en tydlig praxis som är väl känd. Denna förutsägbarhet och flexibilitet är en viktig förklaring till att radion nu står stark. Om allt detta rivs upp och ersätts med otydliga regelverk kommer vi att hamna i en situation av osäkerhet som hämmar investeringar och utveckling.

Alla dagens sändningstillstånd löper ut den 31 juli 2018. Inför detta ska nya sändningsområden bildas och sändningstillstånd för dessa auktioneras ut. Nya frekvenser är att vänta och därtill bättre geografiskt formade sändningsområden. Det är efterlängtat. Det är mycket angeläget att öka utbudet av radio, särskilt på de många platser i Sverige där utbudet är begränsat. Att genomföra en reform av sändningsområden och sändningstillstånd går dock alldeles utmärkt med dagens regelverk. Däremot tillåter dagens regelverk inte nationella sändningstillstånd. Det är bra. Låt det förbli på det sättet ­­­– If it ain't broke, don't fix it.

Tillsammans representerar vi närmare 80 procent av den kommersiella radiobranschen. Vi vill bevara dagens väl fungerande regelverk. Den nya lagen riskerar att kasta ut radiomarknaden i ovisshet och ett marknadsmässigt kaos. Det tjänar ingen på, allra minst lyssnarna. Låt den kommersiella radion få fortsätta att utvecklas och blomstra utan klåfingriga ingrepp. Förpassa förslaget om ny radiolag till papperskorgen.

 

Lennart Foss, Vd NTM
Per Bowallius, Vd Mittmedia
Richard Mazeret, Vd NRJ International
Staffan Rosell, Vd Bauer Media Group
Sture Bergman, Vd VK Media

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg. 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?