1515

PWC: Entreprenörsskattens nivå är inte hållbar

DEBATT. Mycket fokus har riktats på den extremt höga skatt som företagare får betala för den del av utdelningen som räknas som inkomst av tjänst. Men även den lågbeskattade delen är för hög – man måste också lägga på bolagsskatten, påpekar Mikael Carlén och Hans Peter Larsson.

FÖR HÖG. Den ”lågbeskattade” delen av utdelning kommer att bli 41,5 procent när entreprenörsskatten förändras, varnar Mikael Carlén och Hans Peter Larsson.
FÖR HÖG. Den ”lågbeskattade” delen av utdelning kommer att bli 41,5 procent när entreprenörsskatten förändras, varnar Mikael Carlén och Hans Peter Larsson.

Regeringen har i dagarna valt att gå vidare med förslaget till försämrade skatteregler för knappt 400.000 entreprenörer, 3:12-reglerna. Det är ett missförstånd att förslaget innebär att skatten på kapitalbeskattad utdelning höjs från 20 till 25 procent. I praktiken höjs skatten från 37,6 till 41,5 procent om den bolagsskatt på 22 procent som betalats på vinsten räknas med. På denna betalning utgår inga som helst sociala förmåner. Utöver detta minskas den utdelning som kan tas ut för knappt 100.000 av de mest expansiva entreprenörerna. Säger Lagrådet ja kommer förslaget i höstbudgeten den 20 september. Om inget görs.

Frågan som eftertänksamt måste ställas, är som lägst 41,5 procent skatt för entreprenörer hållbart?

På den frågan svarar regeringen ja. Förslaget anses både förhindra inkomstomvandling från högre beskattade tjänsteinkomster till lägre beskattade kapitalinkomster och stimulera till entreprenörskap. Entreprenören är dock ingen anställd tjänsteman. Håller inte affärsidén går det oftast åt skogen eller så blir tidsinsatsen på sådan nivå att normalt familjeliv inte fungerar.

I vår rådgivning möter vi en annan bild än den regeringen utgår ifrån. Redan dagens sammanlagda skatt på 37,6 procent tycker många är hög när de inser att bolagsskatten betalats innan skatten på utdelningen ska betalas.

Om skatten vore 20 procent kan man kanske leva med en höjning till 25 procent. Men nu är den redan idag 37,6 procent. Häri ligger missförståndet. Nu ska den upp till 41,5 procent på löpande utdelningar. Väljer regeringen att sänka bolagsskatten till 20 procent blir skatteuttaget 40 procent. Även då kvarstår frågan.

Entreprenörer låter sig dock i allmänhet inte nedslås, de återinvesterar vinsten och säljer sedan numera allt oftare bolaget. Detta minskar ofta skatten en del. Jämfört med tidigare år, när utdelningsmöjligheterna var mindre och skatten blev högre, är de flesta i dag relativt nöjda. Men de undrar: ”Varför höja skatten på oss? Vi försörjer ju snart hela Sverige och står för all ny sysselsättning! Vi är varken myglare eller maskiner.”

Tar entreprenören därtill ut för hög utdelning beskattas denna som lön och skatten närmar sig 70 procent. Hållbart?

Vi är kritiska till det förslag som nu lagts fram utifrån främst tre grunder.

* Man bör inte tala om inkomstomvandling om man knappt har klart för sig vad som är basen, vad som är tjänsteinkomst och vad som är inkomst av kapital.
* Har Sverige råd att unna sig lyxen att försämra för den hand som i allt högre grad föder oss? Tänk efter!
* Förslaget är inte konkurrensneutralt mellan ägare till företag av olika storlekar. Detta riskerar i praktiken slå mot större konsultbyråer och gynna mindre ”boutiquebyråer”. Kunder som behöver bred internationell service vill inte se en sådan utveckling.


Positivt är dock att regeringen lyssnade på en del av den kritik som riktades mot det ursprungliga utredningsförslaget.

Bra villkor för företag och ägare är i grunden inte en ideologisk fråga. Denna insikt har funnits i Sverige under i stort sett hela efterkrigstiden och avspeglats även i skatteregler. Nu ska bandet dock backas.

Kanske bör några, näringsministern och Annie Lööf, göra ”en Macron” i denna framtidsfråga. Samla ihop politiker från olika partier och lös frågan med stadig blick framåt! Den misstroendeförklaring i riksdagen som nu aviseras kan stoppa förslaget, men löser inte frågan att attrahera nyckelpersoner till större fåmansföretag.

En andra vinst med en bred överenskommelse är att reglerna då inte kommer att ändras med varje ny regering. PWC bjuder in och kan stå som värd för en diskussion. Ett besked behövs omgående. Politiken måste leverera svar till dem som behöver det i sitt entreprenörskap.

 

Mikael Carlén, partner och ansvarig för Tax & Legal services, PWC
Hans Peter Larsson, partner och skatterådgivare för ägarledda företag, PWC


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?