1515

PM Nilsson: Vapenexporten handlar inte främst om ekonomi

LEDARE. Varför har Sverige inte haft krig på 200 år? Alliansfriheten, säger en del. Tur, säger andra.

 

 

LUFT UNDER VINGAR. Tunnan, Viggen, Gripen, Draken och en SK60 på uppvisning i Kallinge.
LUFT UNDER VINGAR. Tunnan, Viggen, Gripen, Draken och en SK60 på uppvisning i Kallinge.Bild:Johan Nilsson

Ett tredje svar är att Sverige, för det mesta, har tagit sitt försvar på allvar. Vi har sprängt bergrum överallt, byggt kanonfort utmed kusterna, lagt ut minor i alla sund och satt upp ett flygvapen så fort vi kunde stå upp som industrination. En angripare hade kanske lyckats, men det hade kostat.

Särskilt hotet från Sovjet under det kalla kriget fick Sverige att rusta.

Ett militärt försvar är en materielsport. Att skicka ut folk i strid med dåliga materiella förutsättningar är ett förakt för människoliv. Den som har bäst teknik vinner inte alltid men oftast. Den högsta vinsten är att aldrig bli anfallen.

Därför har Sverige bemödat sig om att ligga i fas med angriparens tekniska utveckling, vilket sedan 1945 innebär en ständig kraftmätning med Ryssland. En liten stat kan aldrig mäta sig med en stormakts volym, men en liten stat med en stark ekonomi och med ett utvecklat tekniskt kunnande kan åtminstone odla några teknologiska spetskompetenser som får Ryssland att tveka.

Alltså spanar FRA och svenska ubåtar dag och natt på ny rysk teknisk förmåga för att Försvarsmakten ska kunna hinna utvecklas innan det är försent. Det är en mycket svår konst, men hittills har det gått ganska bra. Sverige har och har haft många blottor, men den nya luftradartekniken från Saab kan se Rysslands nya generation osynliga stridsplan som kommer en bit in på 2020-talet och den nya långräckviddiga roboten Meteor kan bekämpa dem. Om dessa förmågor inte hade forskats och provats fram – det tog 20 år – hade Sverige i praktiken snart förlorat kontrollen över vårt luftrum.

Det är också av naturliga skäl en hemlig konst. Därför kan försvarsindustrin, Försvarsmakten och sittande regeringar inte tala högt om saken. Debatten lämnas till oppositionen, Svenska Freds och medier. Och därför florerar en massa missuppfattningar om varför Sverige har en försvarsindustri och varför den måste kunna exportera.

Om man vill maximera avkastningen på sitt kapital ska man inte investera i försvarsindustri. Vinstmarginalen ligger något över frukostflingorföretagen men under hygienbranschen. Aktien pressas ner på grund av att många fonder inte vill placera i vapentillverkning. Orsaken till Wallenbergs historiska engagemang i särskilt Saab beror snarare på ägarfamiljens stillsamma patriotism än på pengar.

En annan myt är att det handlar om jobb. Sverige har avvecklat branscher i en rasande takt och uppfunnit lika många. Ekonomisk omvandling är en svensk specialitet och den har gjort oss rika. Om försvarsindustrierna hade lagts ner efter kalla kriget hade ingenjörerna i dag sysslat med annat. Linköping hade stått kvar. Karlskroniterna hade kunnat bygga fantastiskt boende på örlogsvarvets mark och dra sill utmed de nu förbjudna kajerna.

Försvarsindustrin finns till för att svenskt försvar behöver bästa möjliga materiel. Vi skulle kunna köpa allt från USA, och kanske Frankrike, men om vi nu har en industri finns en rad fördelar med att använda den. Sverige behöver inte köa tillsammans med alla andra för att köpa amerikanskt och vi kan snabbare förfina förmågorna utifrån vad vi vet om den ryska utvecklingen. Sånt berättar nämligen inte USA.

Eftersom Saab och de andra inte kan överleva med bara Sverige som kund måste de kunna exportera. Och eftersom många projekt sker i samarbete med andra länders industrier, till exempel Meteor, kan svensk exportlagstiftning inte avsevärt skilja sig från samarbetsländernas. Bland annat därför är det svårt med ett skarpt svenskt demokratikriterium. Det förstod inte MP när de satt i opposition. S låtsades inte förstå. Men nu har de ansvar för landets säkerhet och därför kommer enligt läckor till Ekot regeringens förslag till demokratikrav att vara mjukare än utredningens. Det beror inte på omsorg om Wallenbergs vinst eller om jobben i Linköping, utan på ansvaret för svensk fred och frihet i framtiden. Det ska inte ens MP skämmas för.

Rysslands nya ubåtsjaktsfartyg kan för övrigt fortfarande inte hitta våra ubåtar och därmed riskerar ryska örlogsfartyg att när som helst bli instängda av en minlinje tvärs över finska viken. Bara en sån sak.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?