PM Nilsson: Sverige behöver ett starkt grönt parti

LEDARE. Invandrarminister var ett straffarbete i den svenska regeringen. Den posten malde ner vem som helst, och det blev inte bättre av att jobbet bytte namn till migrationsminister 1996, i skiftet mellan Leif Blomberg och Pierre Schori.

 

Isabella Lövin.
Isabella Lövin.Bild:Jonas Ekströmer

Folk satt kort tid och bytte snabbt till något annat eller lämnade politiken helt och hållet.

Orsaken var att migrationspolitiken i hög grad bestämdes av regeringen och att alla existentiella frågor och olyckliga öden trycktes på ministern. Ingen klarar av det. Mediantiden för svenska migrationsministrar är två år.

Först när systemet avpolitiserades 2006 och alla beslut hänsköts till domstol blev migrationsministerjobbet möjligt. Följaktligen satt Tobias Billström rekordlänge, i åtta år.

I slutet av hans tid blev migrationspolitiken dock politisk igen eftersom det blev uppenbart att Sverige behövde reglera volymen asylsökande med politiska beslut. Det har framför allt ställt till ett elände för alla asylsökande, men också för politikerna. Den ena efter den andra har bränt fingrarna på migrationspolitiken.

Den ena efter den andra tycks också dra slutsatsen att det politiska priset är för högt. Den nyss så feberheta migrationspolitiska fronten är upplöst och inget parti har längre lust att binda sitt öde till invandring.

Titta bara på Miljöpartiet. Mp satsar nu tydligt på miljö och vips når de framgångar och vinner politisk mark.  Åsa Romson belastades svårt av migrationen men var en effektiv miljöminister, liksom Karolina Skog som aktar sig noga för att falla ur den gröna ramen. Det nya språkröret tillika klimatministern Isabella Lövin tycks också ha bestämt sig för att inte dras ner i migrationsfrågan och går från klarhet till klarhet i klimatarbetet.

Man säger ibland att MP inte "får" något. Men när den här mandatperioden är slut kommer MP kunna gå rakt in i valrörelsen med ovanligt starka miljöreformer bakom sig, som klimatlagen, incitamentssystem för miljöbilar, reduktionsplikt för drivmedel och förhoppningsvis ett rakt besked om snabbspår.

Efter lång tvekan har miljön har också blivit ett brett näringslivsintresse. MP:s långtgående ambitioner har inte mött motstånd, tvärtom. Sverige behöver ett starkt, professionellt grönt parti som förstår att använda marknadskrafterna till sin fördel.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?