1515

PM Nilsson: Storbritannien bör stanna kvar i EU

Omedelbart efter att brittisk polis säkrade fingeravtryck på gärningsmännen efter lördagens terrordåd i London skickades uppgifterna till Europol, Europeiska unionens byrå för samarbete inom brottsbekämpning.

 

 

UNDER PRESS. På presskonferensen efter lördagens terrordåd i London manade premiärminister May till skärpt kamp mot islamistisk extremism. För det behöver hon EU, och EU behöver hennes land.
UNDER PRESS. På presskonferensen efter lördagens terrordåd i London manade premiärminister May till skärpt kamp mot islamistisk extremism. För det behöver hon EU, och EU behöver hennes land.Bild:Andrew Matthews

EU:s medlemsländer tillför kontinuerligt nya uppgifter till Europols databas. Under de senaste åren har arbetet gått snabbt framåt, bland annat på grund av kampen mot terror. Genom att dela namn, passnummer, fotografier och biometrisk information om grovt kriminella kan polismyndigheter i enskilda länder snabbt nysta upp nätverk.

Därför följdes terrordåden i Paris av snabba gripanden i Bryssel, däribland av två personer med kopplingar till Sverige. Sådant går naturligtvis att lösa i ett bilateralt samarbete, men det är mycket mindre effektivt.

Storbritannien var länge skeptisk till Europol men är i dag den största bidragsgivaren vad gäller information. Nuvarande chef för Europol är britt. Sverige var för övrigt också på sin kant, men det ändrades i och med regeringsskiftet 2014 och nu har svensk polis, tull och säkerhetspolis personal på plats på huvudkontoret i Haag.

Europol är ett typexempel på det europeiska samarbetets konkreta nödvändighet. Utan ett polisiärt samarbete skulle medlemsländerna ligga långt efter de redan gränslösa kriminella nätverken.

Mycket riktigt är också Europol en av de stora frågorna inför Brexit. Den brittiska regeringen har lovat att landets ska kvarstå i någon form, i alla fall som strategisk partner, men det är oklart och i vilket fall kommer Storbritannien inte vara kvar som fullvärdig medlem. Det är illa för britterna, men kanske mer illa för oss andra. Om Storbritannien stryper eller minskar sitt informationsutbyte förlorar EU sin viktigaste underrättelsekraft i kampen mot terrorn och annan internationell brottslighet.

Brittisk polis har varit ett lysande exempel på att det går att förhindra terrorattentat med nya metoder och ny teknik. Det har inspirerat andra länder att arbeta annorlunda, däribland Sverige som efter många år av underlåtelsesynder nu äntligen har en mer professionell inställning.

Att just Storbritannien får två terrorattentat på sig inom loppet av några veckor är därför tungt för alla medlemsländer. Landet har ansträngt sig till det yttersta men är ändå sårbart. Dåden sker dessutom inför ett parlamentsval som inom sig bär på ett sönderfall. I värsta fall kan Brexit följas av att Skottland och Nordirland inleder processer för att lämna Storbritannien. Känslan av utsatthet i London ska inte underskattas.

I ett första uttalande efter dådet manade Theresa May till skärpt kamp på fyra fronter: bekämpa islamistisk terrorism, begränsa Islamiska statens möjligheter att kampanja för terror på internet, slå ut terrororganisationen på plats i Irak/Syrien och att mycket hårdare konfrontera terroristernas rötter på hemmaplan.

Det är lika bekymmersamt för May som uppenbart för alla att dessa avsikter förutsätter ett tätt samarbete med övriga Europa. Islamistisk terrorism i Storbritannien är en del i ett paneuropeiskt fenomen, hela EU deltar i kriget mot IS på plats i Mellanöstern och ny lagstiftning som rör internet måste med nödvändighet vara europeisk för att få någon effekt.

Även "hemmaplan" är en internationaliserad plats. Alltfler kvalificerade bedömare i Sverige talar om att en viktig del i den allvarligare förortsproblematiken är att IS är en integrerad del av tung brottslighet. IS-veteraner växlar in sitt våldskapital mot makt och pengar och använder sitt inflytande för att påverka andra islamistiska nätverk, som i sin tur har kopplingar in i traditionellt civilsamhälle och politiska partier. Terrororganisationen håvar in pengar genom utpressning, narkotikahandel och bedrägerier.

Situationen är exakt densamma i andra EU-länder. En offensiv mot den islamistiska terrorismens nätverk i Storbritannien har mycket större verkan om den görs överallt. Terrordåd i ett land planeras i ett annat. Det misslyckade och potentiellt mycket dödliga attentatet på Drottninggatan 2010 planerades från Luton strax norr om London.

Det är förmodligen ett önsketänkande att britterna skulle ändra sitt beslut, men terrordåden är ändå en smärtsam påminnelse om att de europeiska länderna delar öde i så många frågor. En finansiell kris, eller en ekologisk, en säkerhetspolitisk, eller polisiär, har alla nationella svar och lösningar, som inte ska underskattas, men också europeiska. EU-nivån är en existentiell del av det nationella beslutsfattandet och Storbritannien är en existentiell del av Europa.

De som nu förhandlar om villkoren för Brexit och de som nu samlar sig för EU:s nästa steg, bör se till att ha möjligheter för Storbritannien att kvarstå i samarbeten som kan fungera utan den formella EU-ramen. Europol är ett exempel, där Storbritannien bör ges chans att behålla sin status. Inom områden där det inte går bör EU och Storbritannien snabbt försöka nå ett partnerskap som utgår från nuvarande samarbete, till exempel försvarssamarbetet och frihandeln.

Fri rörlighet för personer är stort, men tiden är för kort och för orolig för bitterhet och bråk om pengar, och det finns andra gemensamma värden som är viktiga.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?