1515
Annons

PM Nilsson: Så kan Göteborg rädda världen

Göteborg förlorade sin roll som Sveriges port mot världen i samma ögonblick som det första trafikflyget startade från Bromma och flög till New York. Dessförinnan tog svenskarna båt från Amerikaskjulet, över Nordsjön och över Atlanten, och Göteborgs hamn var synonymt med ett friskt flöde av folk, varor, politiska och kulturella influenser.

 

Allt nytt som kom till Sverige passerade stadens kajer: automobilen, kommunismen, engelska kostymer, popmusik.

I dag kan man leva ett helt liv i Göteborg utan att se ett enda fraktfartyg, ingen har feriejobb i frihamnen och resten av Sverige fattar inte stadens storhet.

Så hur ska Göteborg återfå känslan av framkant?

Jo, genom att kombinera tre faktorer man redan sitter på: Nordens största hamn, världsledande fordonsindustrier och riklig tillgång till kinesiskt kapital.

Kinas roll i staden är intressant. Man pratar mycket om hur Kina köper upp Afrika, men om man vill se vilken roll kinesiska företag spelar på närmare håll är svensk västkust ett skolexempel.

Volvo personvagnar har aldrig mått så bra som när de befriades från sina snåla amerikanska ägare och blev kinesiskt. Geely tycks ha hur mycket resurser som helst. I somras inleddes den största rekryteringskampanjen i företagets historia för att ta höjd för elektrifiering och självstyrande fordon. 400 ingenjörer ska rekryteras.

Ett annat lite mer undanskymt men snabbt växande bolag är China Euro Vehicle Technology, Cevt, som nu sysselsätter 2000 personer i Göteborg, i huvudsak ingenjörer, många från gamla Saab. Cevt hade en utvecklings- och forskningsbudget för 2016 på 3,2 miljarder kronor.

Och så det kinesägda National Electric Vehicle Sweden, Nevs, i Trollhättan. Sverige har vant sig vid att inte hoppas på något i Saabs gamla fabrik. Men faktum är att investerarna har tålt en rad förlustår för att utveckla nya elbilar. I dag jobbar 900 personer på Nevs och företaget rekryterar stadigt fler.

Sammantaget har Göteborgsområdet på kort tid blivit Kinas största globala utvecklingscentrum för framtidens fordon och det badar i FoU-pengar. Sedan Tesla skakat om föreställningen av vad en elbil är har fordonstillverkarna efter en lång tvekan bestämt sig för el och det är bråttom.

En knäckfråga för såväl kinesiska städer som för Sverige är hur elektrifieringen av den tunga lastbilstrafiken ska gå till. På personbilssidan kommer marknadsmekanismerna att vara snabba, men på lastbilssidan behövs en ny infrastruktur längs vägarna för att driva fordonen. Batterierna orkar inte dra 40 ton mer än ett par kilometer. Tekniken är utvecklad, men någon måste sparka i gång processen för att åkerierna ska investera i hybridmotorer och för att någon ska elektrifiera de tunga lastbilsstråken.

Därför bör Göteborgs hamn i likhet med den stora hamnen i Los Angeles ta initiativ till att bli Europas första emissionsfria hamn. Elektrifiera Lundbyleden ut till hamnen och en bit av E20 och E6, sätt en tidsgräns på två år och kräv av åkerierna att lastbilarna måste gå på el sista halvmilen för att få lossa och lasta i hamnen.

Den exakta tekniska lösningen för elektrifiering bör göras i samarbete med Volvo Lastvagnar och Scania. Eftersom alla vill ha tillträde till hamnen kommer den svenska lastbilsflottan inom några år att ha hybridmotorer, varför marknaden för elektrifiering av vägarna upp mot Stockholm, Oslo och Malmö kan få fart.

Vid sidan av att Sverige har förbundit sig vid att ha en fossilfri fordonsflotta inom 14 år är en tidig elektrifiering av tung lastbilstrafik en klar konkurrensfördel. Rotterdam och Hamburg kommer att följa efter. Tyskarna är mer miljöinriktade än svenskarna och det är bara en tidsfråga innan de lagstiftar bort dieseldriften från sina vägar. Att Aten, Paris och Madrid nyligen beslutade att helt förbjuda dieselbilar är ett tecken i tiden som alla ska ta på mycket stort allvar.

Kina kommer därtill att ta täten i det globala klimatarbetet. Orsaken är enkel – det går inte att andas i kinesiska städer och kinesiska storstadsbor dör i förtid. I Peking (11 miljoner invånare), Shanghai (14 miljoner) och Shenzhen (7 miljoner) är elbil bokstavligen livsnödvändigt. Så kallade alternativa bränslen är inget alternativ eftersom även de släpper ut föroreningar.

Det kinesiska intresset för eldrift och elektrifieringslösningar är strategiskt och omedelbart. Att Göteborgs hamn sitter granne med Kinas elbilscenter är nästan för bra för att vara sant. När projektet är färdigt kan de flyga in världens hamn- och kommunchefer och visa hur man gör.

För övrigt måste hamnen muddras och breddas. Djupet är nu 14 meter. Den nya generationens halvkilometer långa containerfartyg kräver 17 meters djup och måste i dag lätta på lasten i Hamburg för att kunna gå in till Göteborg. Det är ohållbart. Muddringen kostar 4 miljarder och Göteborgs kommun måste ha hjälp med finansieringen.

Direktlinjer med stora fartyg är ett riksintresse och regeringen bör betala, inte minst för att ha en del i äran av att sätta i gång Europas viktigaste klimatprojekt.


Innehåll från MetaAnnons

3 strategiska steg för att sälja livsmedel och mat i en digital värld

Svensk e-handel fortsätter att växa från rekordhöga pandeminivåer. I livsmedelsbranschen tar nya aktörer som taxi- och matkasseföretag marknadsandelar. Nya tider kräver nya metoder – här är Metas, före detta Facebook, bästa tips för att lyckas.

Under 2020 växte svensk e-handel med 49 procent enligt den årliga undersökningen E-barometern. Många väntade sig en tillbakagång i takt med att samhället öppnade, men när den första halvan av 2021 summerades visade sig en fortsatt ökning på 16 procent. I sin rapport ”The State of Grocery Retail 2021” rapporterar McKinsey om tillväxtnivåer av e-handel i Europa inom dagligvaruhandeln på 55 procent under 2020. Sverige sticker ut med den högsta tillväxten i Europa på hela 95 procent.

Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige, poängterar att pandemin inte är över än, men att företagets data pekar på att den snabbt accelererande digitaliseringen kommer fortsätta i samma riktning.

– Många beteendeförändringar hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Att mycket av vår inspiration och kommunikation med varandra kommer från Metas plattformar var en trend innan pandemin men den accelererades som så mycket annat. Vi ser idag eller framåt inget trendbrott där, även om tillväxten möjligtvis mattas av, säger han.

En undersökning av undersökningsföretaget YouGov från våren 2021 visade att hela 89 procent av svenskarna hade handlat matvaror online under de senaste sex månaderna. Prisvärdhet, bekvämlighet och utbud av produkter var de faktorer som mest sannolikt påverkade hur, och från vem, man väljer att konsumera sina dagligvaror. God service var den mest avgörande orsaken till att återkomma till samma handlare vid nästa köptillfälle. 

Johnas Liljegren menar att utvecklingen där nu en majoritet av svenskarna testat onlinehandel, även inom detaljhandeln, ställer högre krav på företag. Faktorn bekvämlighet var tidigare starkt kopplad till närhetsprincipen, men hur påverkas den nu när bekvämlighet också innefattas av nya distributionsmöjlighet?

Produktutbudet och att agilt marknadsföra det som finns tillgängligt ställer också högre krav på minskade ledtider för sin kommunikation. Det är av extra stor vikt då hela 27 procent i YouGov-undersökningen säger att nackdelen med att handla mat online är att produkterna ibland är slut eller inte finns tillgängliga.

– Nya vanor och beteenden hos oss som konsument, här genom ett ökat digitalt beteende, påverkar de förväntningar vi har på de bolag eller varumärken vi vänder oss till. Det som var nytt igår blir en lägstanivå idag som alla bolag behöver förhålla sig till, säger Johnas Liljegren.

Nya aktörer breddar branschen

Digitaliseringen har gjort livsmedelsbranschen mer splittrad än någonsin och en person på jakt efter mat har många vägar att gå. Du kan beställa matkassar och matvaror från de klassiska livsmedelskedjorna, men även av branschledande onlineföretag och supernischade tjänster. Samma matvaror kan beställas som kompletteringar till take away-maten – eller i vissa fall tillsammans med bokleveransen. 

Ett resultat av den ökade konkurrensen är, förutom kraven på god service, även högre krav på hur företag och varumärken kommunicerar med sin målgrupp. Tidigare nämnd YouGov-undersökning visar att svenskar är ovanligt tillåtande och mottagliga för personaliserad reklam – jämfört med andra länder upplever de den mycket mer hjälpfull än påträngande. Johnas Liljegren ser matkasseföretagens framgång som ett typiskt tecken i tiden där produkten, marknadsföringen och communitybyggandet går hand i hand.

– Vi ser i våra data att kunder efterfrågar inspiration och enkelhet, vilket gett matkassar marknadsandelar från lösplock. Plattformar som Instagram inspirerar via stora matkonton, men även genom matrelaterade inlägg man får från sina vänner. Här finns stora möjligheter att bygga varumärke, lojalitet och ta marknadsandelar för den som vågar tänka nytt, säger han.

Tre strategier som säljer och bygger varumärke

Så till den stora frågan: hur ska varumärken och företag agera för att lyckas med sin marknadsföring och i slutändan få fler kunder och högre marginaler? Meta sammanfattar svaret med tre strategiska grundpelare som marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på. Det handlar om de allmängiltiga mänskliga behoven gemenskap, lätthet och glädje. Med de tre orden som ledstjärnor finns alla möjligheter att lyckas digitalt. 

– Den grundläggande insikten handlar om hur vi som konsumenter vill, och kan, bygga våra egna konsumtionsmönster som varumärken och företag får rätta sig efter. Det kräver andra typer av värdeskapande och relationsbyggande aktiviteter från företagen, säger Johnas Liljegren.

Johnas Liljegren om de tre strategiska pelarna:

Gemenskapen, att skapa en communitykänsla, är nära förknippad med mat. Vi intresseras av mat som aldrig förr och vänder oss till varandra i digitala miljöer för inspiration och sällskap. Guinness förde samman rugbyälskare i en livesänd ”cook-along”, Mars M&M skapade en virtuell Halloween med tillhörande Instagram AR-filter och listan på matrelaterade välgörande initiativ under pandemin tycks aldrig ta slut. Hur kan ditt varumärke eller företag bli en del av ett community eller skapa ett eget?

Lätthet handlar om att minska friktionen i alla steg. Det ska vara lätt att köpa dina tjänster och varor. Toleransen för långsamma tjänster är låg, antalet konverteringar på en webbplats kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning och allt fler varor och tjänster kan nu köpas med under en timmes leveranstid. Tjänster som Instagram och Facebook Shop som möjliggör köp via sociala medier eller rika annonsformat som Instant Experience driver den sömlösa och friktionslösa utvecklingen framåt. 

Glädje är en ofta underskattad och underutnyttjad del av kundupplevelser och marknadsföring. Nästan hälften av de mest älskade varumärkena i USA är kopplade till mat och dryck enligt undersökningen Morning Consult’s Most Loved Brand. Och när omvärldsbevakningstjänsten Sprinklr analyserade miljontals matrelaterade konversationer i sociala medier så var glädje den klart vanligaste känsla som förmedlades. I samma undersökning såg man även en dubblering av positiva mat- och dryckupplevelser i samband med intensiva utbrott under pandemin. Människor finner glädje i sina mat- och dryckupplevelser och de varumärken som kan bli en del av det har mycket att vinna.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?