1515

PM Nilsson: Om jämlikhet, del 1

Frihet, jämlikhet, broderskap, sa de franska revolutionärerna 1789 och slog sin värld med skräck och häpnad. Vad de menade med broderskap är fortfarande oklart, annat än som ett slags stridsrop. Men de två andra begreppen är sedan dess tidlöst självklara storheter som fortfarande dominerar föreställningen om politiken.

 

 

I sin entusiasm låtsades fransmännen som om frihet och jämlikhet hänger ihop, att dessa två politiska mål går att genomföra samtidigt. Så är oftast inte fallet. Frihet och jämlikhet är eftersträvansvärda mål, men man måste ofta välja och det är grunden till den västerländska demokratins höger-vänsterskala. Man kan till exempel inte ha fritt skolval och fullständigt jämlikt betygsresultat mellan landets skolor, för att ta en aktuell fråga. Man kan heller inte ha fritt vårdval och samtidigt ha full rättvisa i vårdkön.

Man måste välja och i det valet prioriterar vänstern oftast jämlikhet och högern frihet.

Både friheten och jämlikheten har varit synnerligen framgångsrika. Få politiska rörelser är mot de friheter som till exempel den svenska regeringsformen slår fast: yttrandefrihet, informationsfrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet, föreningsfrihet och religionsfrihet.

Att dessa friheter ibland är kontroversiella är en annan sak. När någon testar dess gränser, som Lars Vilks eller Jyllands-Posten, blir reaktionerna starka. Men friheterna har över tid visat sig ha en stark legitimitet.

Jämlikheten är om möjligt ännu starkare. Likhet inför lagen är en självklarhet, liksom att en medborgare har en röst. Att besuttna skulle stå över lagen, ha fler röster eller att män och kvinnor ska ha olika politiska rättigheter är idéer som numera är chanslösa.

Jämlikheten har också vunnit i social mening och tolkas alltmer som ekonomisk rättvisa. I Sverige är alla invånare garanterade en viss standard och skattesystemet används för att minska inkomsterna för höginkomsttagare. Ofta använder man behovet av skatteinkomster som argument, men det ideologiska skälet till höga marginalskatter, arvsskatt, förmögenhetsskatt och höga fastighetsskatter är jämlikhet. Om finansministern bara var ute efter pengar är det mer effektivt att beskatta låg- och medelinkomsttagare.

Högerns invändning mot ekonomisk jämlikhet är nästan alltid instrumentell. Om skillnaden mellan bidrag och arbete är för liten går folk inte till jobbet och hotar tillväxten. Det var den bärande tanken bakom de Nya moderaternas arbetslinje. Men högern har en mer grundläggande kritik. Jämlikhet kan hota friheten. En 100-procentig inkomstbeskattning upphäver individens ekonomiska frihet och gör henne till slav. En total kapitalbeskattning är konfiskation.

En fullständig ekonomisk jämlikhet utplånar livets existentiella värden. Att inte få behålla resultatet av sitt arbete, sin flit, sin uppfinningsrikedom och sina risktaganden gör tillvaron meningslös och tingen värdelösa. Vänsterns tänkta paradis där alla delar allt lika är en grå mardröm, människofientlig, ond och utan framtid.

Var i skattetabellerna gränsen mellan frihet och ofrihet går kan diskuteras, men högerns principiella invändning är på riktigt och bör graderas upp. Allianspartiernas instrumentella kritik mot de rödgrönas jämlikhetspolitik – tillväxtfientligt, hotar jobben, ökat utanförskap, minskade skatteinkomster – är viktiga, men det är också friheten. För en liberalt orienterad höger har den ett egenvärde. Den är inte åtråvärd för tillväxtens skull, utan för sin egen.

Vänsterns analys av vår tids politiska kris är att bristande ekonomisk jämlikhet orsakar populism, nationalism och främlingsfientlighet. De kommer att vara låsta vid ekonomisk utjämning för lång tid framåt, särskilt vad gäller migrationsrelaterade frågor. Deras ekonomiskpolitiska program kommer att höja skatter och bidrag. Här bör högern sätta absolut stopp, maximera spänningen i höger-vänsterskalan och använda alla parlamentariska krafter som finns. Om Sveriges, eller EU:s, svar på den populistiska utmaningen, eller den migrationspolitiska, är höjt skattetryck går vi under. Det finns inga som helst möjligheter att stat och kommun kan lösa det migrationsrelaterade utanförskapet, det kan bara fungerande marknader.

Men högern bör samtidigt skaffa sig en mer kvalificerad och egen uppfattning om jämlikhet som politiskt mål. Om jämlikhet hotar frihet ska högern välja friheten. I frågor där jämlikheten gynnar friheten bör högern vara kraftfulla förespråkare för jämlikhet.

Vänsterns fokus på ekonomisk jämlikhet och svaghet i andra jämlikhetsfrågor har skapat en lucka som högern bör ta. Jämlikhet i rättsamhället, skolan, på arbetsmarknaden och mellan män och kvinnor, är till exempel inte en vänsterdomän. Tvärtom, och just därför är Socialdemokraterna svaga. Här kan högern gå fram med mycket högre självförtroende.

Mer om det i del 2.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?