ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

PM Nilsson: Investera inte mer i diesel

  • Snart ett minne blott. Foto: Terje Pedersen

LEDARE. Det börjar bli med diesel som med socker. Först ett allt större tvivel på att det egentligen är så bra att ha det överallt, därefter ett snabbt sämre rykte och sedan rak misstro, rop på straffskatt, begränsningar och förbud.

 

Dieselmotorn blev dominerande i EU:s personbilspark på grund av lägre koldioxidutsläpp och bättre bränsleekonomi jämfört med bensin. Att kunna köra dubbelt så långt på en tank diesel är ett starkt argument för de flesta.

Men dieseln har en smutsig baksida med sina högre utsläpp av kväveoxider och partiklar. Det gör att Europas storstäder har fortsatt dålig luft och problem med hälsovådlig smog. EU uppskattar att över 300.000 européer dör i förtid på grund av luftföroreningar och dieseln är den största boven.

Sedan länge har EU arbetat med lokala miljözoner som ställer krav på utsläppsstandard, sådana finns till exempel i alla svenska större städer. Men skarpare besked om förbudszoner kommer nu allt tätare. Ett par huvudstäder meddelade i höstas att de inom några år helt förbjuder dieselmotorer.

I förra veckan tröttnade Sveriges mest namnkunnige motorjournalist Di:s Håkan Matson på fordonsindustrins dieselfusk och föreslog ett förbud. Och denna vecka väckte Oslo uppmärksamhet med ett akut kortvarigt förbud mot diesel.

Det kanske mest intressanta är hur städer snarare än länder, världen över, tvingar fram hårdare krav på fordonsindustrin. Troligen blir det så även i Sverige.

Transportstyrelsen har nyligen lämnat förslag till regeringen om att kommunerna ska få rätt att införa nollutsläppszoner. Får att få tillträde måste bilen gå på el eller vätgas. Allianspartierna bör bejaka förslaget. En bred riksdagsmajoritet har antagit planen om fossilfri fordonsflotta inom 15 år och det är bråttom. Alla incitament som kan få kunder och industri att investera i eldrift är bra.

Ska Volvos värde vara, särskilt som blivande börsbolag, bör företagsledningen vara mycket tydlig med att kunderna ska kunna använda sina bilar. Att köra förbränningsmotor i stan kommer snart att bli som att röka inomhus.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer