ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Nina Lundström: Infrastruktur kräver helhetsgrepp

  • Nina Lundström. Foto: Henrik Montgomery

REPLIK. Kristoffer Arvidsson Thonäng, Seko, vill göra gällande att vi i Liberalerna tror att OPS är en mirakelmedicin. Han menar att infrastruktursatsningar ska enbart finansieras genom billiga lån i Riksgälden. På så sätt ska politiker bestämma och ha kontroll över projekten.

Det Kristoffer Arvidsson Thonäng samtidigt konstaterar är att Sverige har en eftersatt infrastruktur. Frågan om varför infrastrukturen är eftersatt får dock inget svar. Varför måste de ansvariga för åtgärdsplaneringen välja vad som är de mest angelägna objekten under kommande planperiod?

Det är Trafikverkets uppgift att genomföra ett fortsatt utrednings- och prioriteringsarbete utifrån riksdagens beslut om ramar för åtgärdsplaneringen december 2016. Detta ska resultera i ett förslag till nationell trafikslagsövergripande plan för transportsystemet 2018–2029. Det innebär att de 622,5 miljarderna som riksdagen fattat beslut om ska prioriteras till vissa åtgärder. Behov och önskemål finns i alla regioner men avsatta medel räcker inte till allt. Beslutfattare måste välja. Lägga vissa objekt åt sidan eller skapa finansiellt utrymme så att fler projekt kan förverkligas. Det gäller även Liberalerna. Vi har valt att både prioritera, öka finansieringsutrymmet och öppna upp för fler finansieringslösningar.

I brist på finansiering vad gäller ny infrastruktur prövas redan nu fler vägar. Trafikutskottet bereder just nu en proposition om kommunal medfinansiering av infrastruktur så kallad värdeåterföring. Samplanering med bostäder ska skapa medfinansiering från kommunerna.

Vi i Liberalerna är inte nöjda. En statlig kommitté arbetar ju samtidigt med finansieringsfrågor för infrastruktur och det är olyckligt att det inte tas ett helhetsgrepp. Brukaravgifter har redan tidigare införts för viss infrastruktur. Det står vi bakom. Trängselskatter kan användas till infrastrukturåtgärder. Det är klokt. Vi i Liberalerna vill dessutom möjliggöra fler infrastrukturobjekt genom offentlig privat samverkan. Men OPS är ett verktyg bland flera. Politiker har inflytande och kontroll över dessa projekt när avtal sluts. Riskspridning, drift, underhåll och brukaravgifter är frågor som regleras genom avtal.

Kristoffer Arvidsson Thonängs mirakelmedicin är att låna billigt och därigenom ställa ut att allt går att lösa genom statliga lån. Den modellen kommer inte lösa de behov som finns vad gäller att vidmakthålla standarden på befintlig infrastruktur och samtidigt bygga nytt. Det krävs många fler modeller. De objekt som kan byggas genom OPS frigör utrymme för andra objekt. OPS löser därmed inte alla utmaningar, men det kan lösa några.

Nina Lundström, riksdagsledamot, trafiktalesperson (L)


Läs Kristoffer Arvidsson Thonängs artikel här.

Läs Nina Lundströms första artikel här.

Läs svar från Emma Wallrum (V) här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 4.000-6.000 tecken inklusive blanksteg.

 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer