1515

LRF: EU ska inte få begränsa skogsavverkning i Sverige

DEBATT. I EU:s klimatmål är skogen ett viktigt instrument för att binda koldioxid. Sverige och andra skogsländer i unionen riskerar att få fasta avverkningstak som skadar skogsbrukets ekonomi och har tvivelaktiga resultat, skriver företrädare för LRF.

Om EU inför ett avverkningstak kan det leda till att andra industrisektorer tvingas klimatkompensera för dessa fiktiva utsläpp, skriver Helena Jonsson och Sven Erik Hammar, LRF.
Om EU inför ett avverkningstak kan det leda till att andra industrisektorer tvingas klimatkompensera för dessa fiktiva utsläpp, skriver Helena Jonsson och Sven Erik Hammar, LRF.Bild:Vidar Ruud

Regeringen har ambitionen att Sverige ska bli ett av de första fossilfria välfärdsländerna i välden. Det är jättebra om regeringen agerar därefter. Istället sitter regeringen nu på läktaren när förhandlingar om förslaget om klimat och markanvändning, som i EU kallas LULUCF, pågår. En tyst eller otydlig svensk hållning om LULUCF och Sveriges självbestämmande över skogsresursen är djupt olycklig. Det innebär ett direkt hot mot förutsättningarna för de svenska skogsföretagarna och klimatomställningen via ett hållbart skogsbruk. Om EU inför ett avverkningstak kan det leda till att andra industrisektorer tvingas klimatkompensera för dessa fiktiva utsläpp.

Skogen har en viktig roll i klimatarbetet. Redan idag tar den svenska skogen upp 50 miljoner ton koldioxidekvivalenter netto. Det kan jämföras med Sveriges totala utsläpp på 60 miljoner ton. Skogsbruket kompenserar alltså 83 procent av Sveriges samlade utsläpp och det är skog i stark tillväxt som uppnår detta miljöresultat, enligt offentlig statistik från Naturvårdsverket.

Samtidigt bidrar det aktiva skogsbruket till att vi kan dra nytta av trä i mängder av produkter, som virke till byggnader, möbler och bioenergi. Om vi istället skulle använda fossilbaserade produkter och energi uppskattar SLU att nuvarande CO2-utsläpp fördubblas med ytterligare 60 miljoner ton fossilt CO2. 

I ljuset av detta är det beklämmande att regeringen inte är aktiv när EU just nu förhandlar om skogens roll för klimatet, i enlighet med Parisavtalet. Finland, Österrike och andra länder med stora skogsresurser agerar kraftfullt, medan Sverige står utan tydliga positioner. Och det är bråttom.  Redan den 27 mars ska rådsarbetsgruppen i Bryssel behandla ett förslag om vem som i praktiken ska få besluta kring den svenska skogens framtida klimatnytta.

Den kritiska frågan är om EU-kommissionen ska få ha sista ordet om en skoglig referensnivå (årligt nettoupptag av koldioxid i skogen). Det är en politisk bestämd nivå av EU-kommissionen som inte överensstämmer med verkligheten. Om avverkningarna av skog passerar denna referensnivå kommer skogen ses som ett nettoutsläpp, trots att vi ligger långt under den verkliga tillväxten och alltså fortsatt har ett faktiskt nettoupptag av koldioxid. Svenska skogsföretagares ansvarsfulla inställning till skogsbruket innebär att Sverige idag avverkar endast 80 procent av den totala tillväxten i skogen. Marginalerna för den svenska skogsavverkningen är med andra ord stora. En EU-förordning riskerar däremot hota klimatnyttan.

Vi ställer oss frågan:

* Vill regeringen att EU ska styra över svenskt skogsbruk?

* Vill regeringen begränsa användningen av förnybar råvara?

* Vill regeringen införa ett byråkratiskt kvotsystem mellan skogsägare om vem och hur mycket man har rätt att avverka?

* Vilka industrier och fjärrvärmeverk anser regeringen ska stängas när den politiskt påhittade avverkningsgränsen uppnåtts och träråvara inte kan levereras?

LRF vill att klimatpolitiken ska stimulera till hög aktivitet i ett uthålligt brukande av skogen. Det gagnar klimatet, skapar jobb och bidrar till en växande biobaserad ekonomi i hela landet. För skogslandet Sverige krävs ett aktivt deltagande i diskussionen i EU-rådet om hur dessa referensnivåer ska bestämmas och hur makten över dessa referensnivåer för de enskilda medlemsstaterna och EU kommissionen ska se ut.

Vi upplever att det inom vårt land finns en gemensam vision av hur vi kan nå det fossilfria samhället - från näringsliv till miljöorganisationer och över alla partigränser. Att Sverige går in i dessa förhandlingar utan tydlig ståndpunkt är därför helt oacceptabelt! Politiker - visa ledarskap och våga vara tydliga! Nu hänger det på ert agerande om vi ska nå visionen om det fossilfria samhället.

Helena Jonsson, förbundsordförande, LRF
Sven Erik Hammar, ordförande, LRF Skogsägarna

 

Läs svar från EU-kommissionen här.

Läs LRF:s svar till EU-kommissionen här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?