ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Lovisa Hamrin: Så bör mediepolitiken ändras

  • ENHETLIG NIVÅ. Digitala tidningsprodukter måste få samma momssats som tryckta tidningar, skriver Lovisa Hamrin, Herencos vd. I Herenco ingår Hallpressen som får 2,3 miljoner i statligt distributionsstöd. En av Hallpressens titlar är Jönköpings-Posten. Foto: Ola Christensson

DEBATT. Slopa presstödet och inför en gemensam moms på 6 procent för tidningarna,
oavsett distributionsform, skriver tidningsägaren Lovisa Hamrin, Herenco.
På måndag kommer Medieutredningen med sina förslag om hur den statliga
mediepolitiken ska utformas när nuvarande presstödssystem löper ut 2019.

Det är den 16 juni 2015 strax före klockan 10. Den ansvariga utgivaren för Hallpressens tidningar i Jönköpings län med omnejd och jag svänger in framför Svedala Folkets Hus. Den tegelröda byggnaden bär stolthet från arbetarrörelsens barndom ihop med ett arkitektoniskt face-lift anno 1974 i form av glasad entré och löpandebandscafeteria.

Vi är inbjudna av Medieutredningen tillsammans med ytterligare ett 50-tal branschkolleger för att under organiserade former avge vår syn på mediekrisen. Samtalen leds av personer som såvitt jag kan bedöma huvudsakligen är handplockade från miljöer av offentligt finansierad karaktär. I vart fall är det inte strävsamma egenföretagare i Gnosjö eller disruptiva nätentreprenörer från Berlin, vana att skapa sin egen marknad, som ger oss utmaning eller slutsatser ur samtalet. Personurvalet kan spela roll för den medieutredning som presenteras på måndag.

Med en samlad Hallpressförsäljning om drygt 500 Mkr, över 100.000 köpande kunder och ytterligare över 500.000 digitala potentiella kunder som vi just nu lär oss skapa dialog och kundnytta för, så väljer vi att ta utgångspunkt i kundbehovet, inte kris. Möjligheten att digitalt förstärka och utveckla kundupplevelser, den inre effektiviteten och hur vi kommunicerar gäller alla branscher, inte bara medier.

Är det politikens uppgift att skapa och administrera branschspecifika stödsystem allt eftersom transformation i marknad uppstår? Stöd utan tydlig tidsbegränsning och motprestation är ingen höjdare. Ett gott exempel på ett lyckat stöd är Produktionslyftet initierat av Teknikföretagen och IF Metall 2006. De företag som deltagit, som våra egna inom Emballator och Herenco Press, gör tydliga mätbara framsteg när vi lär oss göra verkstad av ”lean production”.

Eller – förbjuden tanke – kan det vara så att krisetikettering inbjuder ambitiösa politiker att ta chansen till normativt medieinflytande genom nya stödpengskriterier? Det rimmar illa med tanken om en fri och oberoende press, inte minst i ljuset av den arbetsfördelning mellan lagstiftning, politik och granskande medier som Tryckfrihetsförordningen lade grunden för 1766.

Och är det inte så, att politiken bör riktas mot att ta bort hinder och skapa tilltro, men därefter eftersträva handlingsfrihet åt flera att agera i vårt gemensamma projekt med huvudrubriken: bidra till bättre platser att leva och verka på?

Närbesläktat och en minst lika viktig del: delar politik och förvaltning vår inställning att det fria ordet kanaliserat genom meddelarfrihet, källskydd, offentlighetsprincip är allas vårt ansvar att värna? För oss är detta fundamenta som vi bygger vårt journalistiska hantverkskunnande på och det är avgörande för att vi ska kunna ge våra läsare fakta, kunskap, orientering och insikt om hur närsamhället mår och vad det får för konsekvenser framåt.

Vi inom Hallpressen kan dra vårt strå till stacken genom att bättre utmana och ifrågasätta vår egen prestation – har vi gjort vårt yttersta för att ge flera perspektiv och ställa de där extra frågorna som ger insikt och förståelse?

Vi kan också utmana vår egen organisationsidé och i större grad dra nytta av kunskap som finns i vår lokala marknad, hos våra kunder. Ett sådant synsätt öppnar för en oerhört kraftfull och närvarande organisation långt bortom våra nuvarande anställningsavtal. Jag kallar detta äkta partnerskap med våra kunder och det kvalitetssäkras genom tydliga arbetsmetoder och ett personligt ansvarigt utgivarskap.

Det politiken bättre kan bidra med – och det kostar inte en enda skatte- eller bidragskrona – är ta bort hinder för det fria ordet. Kommunalt bolagspaketerade verksamheter, hänvisning till utbyggda press- och kommunikationsavdelningar eller helt enkelt seg handläggning i offentlig förvaltning kostar oss tid och effektivitet till priset av lägre medborgarengagemang på sikt.

För 2017 har statens budget 980 miljarder kronor i inkomster och 972 miljarder i utgifter. 2016 ligger statens medieutgifter på cirka 9 miljarder kronor, varav public service 8 miljarder, presstöd 0,6 miljarder och övrigt 0,4 miljarder.

Under två decennier har bidraget till public service ökat med nära 70 procent och presstödet 5 procent. De svenska tidningsföretagens samlade omsättning uppgick 2015 till nära 17 miljarder kronor så utan hänsyn tagen till fördelning, innebär presstödet i snitt 3,3 procent i marginalbidrag till tidningsbranschen.

I dag betalar tidningar 6 procents moms på tryckta tidningar i stället för standardtariffen om 25 procent. Skillnaden i momsstorlek – 19 procentenheter – motsvarar en inbesparad skatt om 1,8 miljarder kronor för tidningsföretagen. För varje kund som väljer digital lösning kostar det branschen 19 procent i ökad beskattning. Den högre skatten är självklart ett hinder i produktutveckling mot digitala prenumerationer, och saknar logisk förklaring.
Mer finns att säga om skevheter utanför stödfrågan, men det får anstå till en annan gång. Snipp snapp snut, så föll tre punkter ut:

  • Enkel och rak moms om 6 procent oavsett distributionsform.
  • Ta chansen att spara – i år 0,6 miljarder kronor – genom att slopa branschstöd som idé. Och ska det vara något alls, lär av goda exempel men håll det tidsbestämt.
  • Det är det fria ordet som ger oss vår marknad, och vi tar personligt ansvar. Varje dag.

 

Lovisa Hamrin, vd och ägare, Herenco AB

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer