1515

Lotta Engzell-Larsson: Ta strid för aktiv förvaltning

LEDARE. Världens största indexförvaltare Vanguard dominerar tillväxten på fondmarknaden totalt.

Förra året var det investerarnas främsta val alla kategorier och drog in 200 miljarder dollar. På andraplats kom franska Amundi med 35 miljarder dollar. Vanguard har med sina låga avgifter framgångsrikt profilerat sig som spararnas frälsare.


Det finns två skäl till deras låga avgifter, snittet ligger på 0,18 procent. Vanguard har en stor andel indexfonder, vilket sänker totalsiffran. Dessutom ägs bolaget av investerarna. Det behöver alltså inte göra någon vinst, som normala företag.

En annan vinnare 2016 var enligt Financial Times (9/1) kategorin ETF, börshandlade indexfonder, som slog försäljningsrekord för tredje året i rad. Fondvärlden befinner sig i ett skifte från aktiv till passiv förvaltning. I USA är andelen nu runt hälften, både där och i Sverige flyter pengarna från vanliga aktiefonder till indexfonder. Skälet är enkelhet och lägre priser. Men även att aktiva förvaltare har svårt att leverera ett värde som motiverar deras högre priser.

Det är bra att den lönsamma fondmarknaden utvärderas och sätts under press. Problemet är att de aktiva förvaltarna verkar ge upp. Alfa-aktören Brummer & Partners skriver på hemsidan för livbolaget att "Vi menar att indexfonder är ett bättre sätt att få exponering direkt mot aktiemarknader än att betala dyrt för vanliga aktivt förvaltade aktiefonder som ofta har svårt att överträffa sina index".

Visst finns det rent matematiska svårigheter att slå index. Men några lyckas över tid. Det är viktigt att titta på totalavkastningen, inte bara kursutvecklingen. Och eftersom jämförelserna sker efter avgifter, skulle aktiva förvaltare se bättre ut om de såg över sin prissättning.

Det finns ännu för lite forskning om indexförvaltningens effekter på marknaden. Men forskarrapporten "Passive Investors, Not Passive Owners" (Boston College/University of Pennsylvania 2014) drar slutsatsen att passiva fonder inte är detsamma som passiva ägare. Tvärtom är de aktiva just därför att de inte kan sälja.

Hur de påverkar prissättningen på börsen är oklart. Men teoretiskt borde det vara så att ju mer ovanliga aktiva förvaltare blir, desto större möjligheter uppstår för stock-pickers. Det är dags att ta strid mot indexkramarna.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?