1515
Annons

Lotta Engzell-Larsson: Satsningar på tågen bygger större städer

LEDARE. Varje land som vill växa måste samordna bygge av infrastruktur, som järnvägar, och bostadsbyggen.

Men det är stora, långsiktiga politiska satsningar, som inte ger utdelning i närtid och därför ofta skjuts på framtiden. Stat, kommun och landsting måste samarbeta, dela risken och finansiera projekten tillsammans.


Det sker nu strukturerat inom ramen för de så kallade Sverigeförhandlingarna, som leds av tidigare statssekreteraren H G Wessberg (M) och Catharina Håkansson Boman (C). I går skrev parterna i Skåne under den första etappen som bland annat innebär att Lund bygger ett nytt bostadsområde av Trelleborgs storlek och Helsingborg ett nytt Ängelholm. 18 500 nya bostäder ska stå klara inom två år efter att infrastrukturen kommit på plats.

I Sverigeförhandlingarnas uppdrag ingår att skapa förutsättningar för nya snabbtåg. Här märks en viss nervositet hos politikerna. Regeringen driver nu på, men M har backat ned, L och SD är emot, medan C och KD är osäkra.

Sverige har nu tio miljoner invånare och vi blir stadigt fler. Tack vare invandringen förändras demografin så att balansen skiftar mer mot yngre. Migrationen är samtidigt en del av den globala urbaniseringen, människor flyttar från landsbygden till städer.

Kritikerna anser att snabbtågen är för dyra. Men tågtrafik är fortfarande ett oöverträffat sätt att förflytta stora mängder människor relativt snabbt, med begränsad miljöpåverkan. Det skapar dessutom bättre, mer tillgängliga stadsmiljöer än motorvägar.

När det gäller kostnaderna måste de ses i ett mycket långt perspektiv, som ett nödvändigt, ansvarsfullt sätt att modernisera landet och öka förutsättningarna för tillväxt.

H G Wessbergs och Catharina Håkansson Bomans förslag (SvD debatt (3/2) att delvis finansiera snabbtågen med en försäljning av Telia-aktier är utmärkt. Det är lätt att motivera en sådan resursöverföring från en typ av infrastruktur, där statens roll med tiden blivit svårare att motivera, till en annan där den fortfarande är betydande.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?