Lotta Engzell-Larsson: Politikerna missar risk i 7:e AP-fonden

LEDARE. I går föreslog Peter Norman (tidigare finansmarknadsminister och vd för 7:e AP-fonden) på Di debatt att PPM ska fasas ut.

Han går därmed emot sina partikamrater i Moderaterna samt övriga borgerliga partier, som drev igenom systemet.


Ett av hans viktigaste argument är att stordriftsfördelarna försvinner med det stora antalet fonder, 800. Det vore mer effektivt med färre, större fonder som håller lägre priser.

Denna syn är lite fyrkantig. Alla stora fonder har inte låg avgift. Statliga 7:e AP-fondens låga avgift, 0,11 procent, på ickevalsfonden Såfan vilar på ideologisk grund. Såfan används av staten för att pressa priset på en öppen marknad. Denna marknad har dock aldrig fungerat eftersom kunderna är ointresserade.

Den senaste PPM-utredningen föreslår en tvångsflytt av sparare, som en gång valt privata fonder men sedan förblivit passiva i sju år, till statliga Såfan. Men dels ger det ett begränsat och senkommet skydd mot skojare, dels undermineras hela idén. Anta att jag har varit passiv men min placering utvecklas väl, ska jag då tvångsflyttas? Antingen har individen ansvar eller så får man ge upp och rulla tillbaka PPM.

Det är vad Peter Norman föreslår. En successiv avveckling av PPM genom att nya sparare endast får välja mellan 7:e AP-fondens sex produkter inklusive Såfan. Det erbjuder en mjuk exit ur PPM som vi känner det, men idéns framgång vilar tungt på styrkan i Såfan.

Hittills har fonden räddat ansiktet på politikerna. Om inte Såfan hade gått så bra, den har i snitt avkastat dubbelt så mycket som övriga PPM-fonder sedan starten, hade PPM snabbt blivit en katastrof. Skälet till att de passiva utan diskussion kan förpassas dit är att de fått bättre avkastning än övriga.

Men det som gjort Såfan till vinnare, framför allt sedan den nya strategin 2010, innebär risker. Fonden har en hög andel aktier som fram till nyligen var belånade till 50 procent, vilket sticker ut rejält i branschen, det är ingen allmänt spridd metod att få upp avkastningen. Nu är belåningen nere på 25-35 procent, men fonden har samtidigt tagit in småbolag, vilket ökar risken.

Såfan uppfattas som en fond med låg risk, vilket är märkligt. Grunden i all placering är att en chans till högre avkastning innebär att förvaltaren tar högre risk. En fond som år efter år avkastar dubbelt så bra som konkurrenterna bör man se upp med.

 


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Eldriven tjänstebil – så funkar det i verkligheten

Längre räckvidd och fler laddmöjligheter.

Nu börjar renodlade elbilar framstå som ett allt starkare alternativ för den som väljer ny tjänstebil.

Dessutom växer utbudet av nya modeller kontinuerligt.

Läs mer om Mercedes-Benz EQ här 

En stor majoritet av alla tjänstebilar som rullar i Sverige är fortfarande bensin- eller dieseldrivna. Men andelen eldrivna fordon växer snabbt, visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden. 

Många har redan upptäckt fördelen med att välja en laddhybrid som tjänstebil. Framför allt är det möjligheten att kunna använda elmotorn i vardagskörningen och förbränningsmotorn vid långa sträckor som lockar.

Men, nu är det allt fler som skaffar en renodlad elbil som tjänstebil. Det finns en rad förklaringar till utvecklingen.

• Klimatsmartare. Många företag och de anställda vill minska klimatavtrycken och då är eldrift ett bra alternativ. Allt fler företag tar också in rena elbilar i sitt utbud av valbara tjänstebilar.

• Förmånliga regler. Politiska beslut styr konsumenterna mot att välja el vilket gör valet av en elbil som tjänstebil mer förmånligt. Visserligen försvann den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för alla laddbara bilar vid årsskiftet, men det kompenseras av att klimatbonusen för bilar med nollutsläpp från 1 april höjs från 60 000 kr till 70 000 kr.

• Längre räckvidd. Elbilarna utvecklas i snabb takt och nu kan du exempelvis välja en elbil med en räckvidd på upp till 40 mil (den mellanstora suven Mercedes-Benz EQC), eller till och med upp till 70 mil (lyxsedanen Mercedes EQS som lanseras i slutet av 2021. 

• Snabbare laddning. Utvecklad teknik gör att det går att snabbladda EQC upp till 80 procent av kapaciteten på cirka 40 minuter och för EQS på cirka 20 minuter. Det är med andra ord inte längre nödvändigt att sitta vid en laddstation i flera timmar och vänta på att batteriet ska bli fulladdat.

• Fler laddstationer. Det finns i dagsläget nära 9 000 laddpunkter runt om i landet. Den som laddar ned appen Mercedes me och kopplar sin bil till Mercedes me Charge kan se var Europas alla laddstationer finns utplacerade. Dessutom visar appen den exakta positionen, aktuell tillgänglighet samt elpris på de olika laddstationerna som är anslutna till systemet. Ett väl utbyggt nät av laddstationer skapar både en trygghet och enkelhet att köra längre sträckor med en elbil. Du kan dessutom betala din laddning genom Mercedes me appen (Mercedes me charge) eller MBUX navigationssystem. Betalningen sker helt automatiskt enligt principen ett kontrakt – en faktura. Se här hur du registrerar Mercedes me Charge.

• Stort modellutbud. Snart finns det en elbil för varje behov. Mercedes-Benz har i dagsläget två elbilar i sitt utbud – suven EQC och familjebussen EQV. Men många fler är på gång. Redan i år kommer även den kompakta suven EQA (motsvarar i storlek dagens GLA) att presenteras, och lite senare också EQB (GLB) och den eldrivna lyxsedan EQS. Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar på marknaden, allt för att det ska finnas en modell för varje behov.

Vill du provköra vår EQC? Boka den online redan idag.  

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?