1515

Lotta Engzell-Larsson: Finansministern ska inte jaga bankerna ur landet

LEDARE. Nordeas ordförande Björn Wahlroos har sedan 2011 hotat med att flytta huvudkontoret från Sverige för att slippa hårdare regelverk och den planerade finansskatten, som regeringen nyligen tvingades dra tillbaka.

Nordeas huvudkontor i PK-huset i centrala Stockholm.
Nordeas huvudkontor i PK-huset i centrala Stockholm.Bild:Ronny Karlsson

I går lyfte bankens vd Kasper von Koskull i Di åter frågan om flytt, med anledning av de höjda avgifterna till resolutionsfonden (den nationella krisfonden). Dessutom har finansministern gjort klart att det kommer ett nytt förslag till finansskatt.

Man kan tycka att Nordea larmar och gör sig till. Men det är en överlevnadsreflex, inget företag kan stillasittande acceptera lägre lönsamhet. Det är att dö en smula.

Finansminister Magdalena Andersson har dock fått nog, att döma av hennes svar "Det finns fördelar med om Nordea flyttar". Hon kunde lika gärna ha sagt "Stick ni!".

Hon menar att Nordea innebär en finansiell risk för Sverige, men förbigår två saker. Dels det faktum att bankerna mer än någonsin tidigare, och mer än de flesta länder i världen, numera sätter av kapital för denna risk. Dels att eventuella förluster och nedskrivningar främst kommer drabba aktieägare och långivare enligt de nya EU-reglerna.

Sannolikt är hon inte orolig för att den finansiella sektorn ska fly Sverige, den betraktas som en lokal affär. Det stämmer delvis, men digitaliseringen har gjort att verksamheten trots detta kräver allt färre anställda lokalt.

Det vore opraktiskt att flytta Nordeas huvudkontor från Sverige, som är den största marknaden och Nordens finanscentrum. Men en flytt kan se ut på många olika sätt. Nordea och de andra storbankerna har redan flyttat flera tusen tjänster till Baltikum. De kommer att fortsätta utlokalisera så mycket de kan för att kompensera för höjda kostnader.

Sektorn har 85 000 anställda och står för runt 10 procent (tio miljarder kronor) av vad bolagsskatten totalt drar in till staten. Regeringens argument att finansbranschen är underbeskattad, och därför bör beskattas hårdare, är grundlös.

På tisdagen försökte finansministern skifta fokus från denna brännande fråga, till roligare regionala ärenden som energiskatten på serverhallar. Hon aviserade då tillsammans med finansmarknadsminister Per Bolund höjningar av några klimatskatter, som koldioxidskatten på kraftvärmeanläggningar och fjärrvärmeanläggningar. Samtidigt sänker de energiskatten på datahallar, av konkurrensskäl. Sänkningen, på 170 miljoner kronor, kompenseras av höjningen.

Många teknikföretag, som Facebook, Microsoft och Google, har kommit på att det är utmärkt att ställa sina dataservrar i kalla nordliga länder. Marken är billig och driftskostnaderna relativt låga tack vare det kalla klimatet.

Sänkningen av energiskatten på datacenter ska stärka Sveriges konkurrenskraft gentemot grannar som Finland. Där, i Hamina, byggde Google för några år sedan en av sina största anläggningar.

Få är emot detta, det stärker vår it-image och orter i norr som har svårt att attrahera företag får plötsligt en konkurrensfördel. Facebooks servrar i Luleå är förstås viktiga lokalt. Men det handlar om runt 150 jobb totalt. I Googles stora finska anläggning sysselsätts runt 60 personer. Det är kul att ha Facebook och Google här, men de genererar inte så mycket intäkter. De kommer aldrig komma i närheten av banksektorn.

Skattekonkurrensen är ett faktum i alla branscher, inte bara inom de högst marginella serverhallarna. Konkurrensen gäller både inom företags- och inkomstbeskattning. Sverige är ett högskatteland i utgångsläget och har därför inget utrymme för höjningar om de inte kompenseras av sänkningar på andra håll.

Sverige kommer aldrig att ha det lägsta skattetrycket, dit vill vi inte. Det handlar inte om att lägga sig under Luxemburg och Irland. Men vi kan börja med att ligga lägst i Norden.


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?