1515
Annons

Lotta Engzell-Larsson: Dags för ingenjörerna att ta revansch

LEDARE. Svenska stora industribolag har historiskt styrts av ingenjörer. Men i samband med att aktiemarknaden globaliserades på 1980-talet steg avkastningskraven.

När ägarna ville effektivisera kapitalanvändningen fick ekonomerna mer makt. Framväxten av ägare som riskkapitalbolag har förstärkt den utvecklingen.


I dag är det inte ovanligt att stora noterade industri- och teknikbolag har vd:ar som i botten är ekonomer. Till dessa hör Hexagon, Atlas Copco, Alfa Laval, Telia, SSAB och numera även Scania. Dessa personer kan vara utmärkta, men valet skickar en signal om vad man söker hos sina toppchefer.

Ericssons förra vd Hans Vestberg var den första som var ekonom (bortsett från en officer i början av förra seklet). Samma sak gäller Alrik Danielson, som tillträdde som vd för SKF förra året. Electrolux raka svit av ingenjörer bröts när Jonas Samuelson blev vd i år.

Det verkar vara svårt att hitta toppchefer med rätt bakgrund inom de svenska paradgrenarna just nu. När det gäller Ericsson gick man i praktiken bet. Sandvik rekryterade förra året Björn Rosengren, som är född 1959. Det är även Husqvarnas vd Kai Wärn, som nämns som en möjlig efterträdare till Ronnie Leten på Atlas Copco.

Uppenbarligen tvingas man leta bland de lite mer mogna för att hitta rätt kompetens inom ny teknik. Var finns de yngre toppkrafterna? Helt klart har konkurrensen från it- och finanssektorn (inklusive riskkapital och strategikonsultbolag) hårdnat de senaste decennierna. De bjuder ofta på snabbt välstånd, spännande utmaningar och inflytande.

I detta perspektiv är svenska börs-vd:ar inte så överbetalda som vissa hävdar. Arbetsgivarna inom industrin måste lönekonkurrera med andra sektorer. Det gäller också att inse varumärkets och ledarens betydelse för att locka de bästa personerna. Microsoft är mest populärt bland nybakade svenska civilingenjörer (enligt Universums enkät 2016), lite coolare Spotify finns med på tio-i-topp-listan. Men här finns även företag som Volvo Cars och AB Volvo. Skälet är att båda är på offensiven, Cars har en karismatisk vd i Håkan Samuelsson och massanställer ingenjörer, och AB Volvo har fått ett lyft med rekryteringarna från Scania.

Svensk industri är högteknologisk, den måste slåss mycket hårdare för att visa de bästa ingenjörerna att framtiden finns där. Vi behöver dem.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?