1515

Lotta Engzell-Larsson: Bredbandsbolaget är ingen hälare

LEDARE. Måndagens prejudicerande hovrättsdom mot Bredbandsbolaget slår fast att nätoperatören är skyldig till medhjälp till upphovsrättsbrott.

Lotta Engzell-Larsson.
Lotta Engzell-Larsson.Bild:TT/Montage

Operatören har ett ansvar för att deras användare når de utpekade piratsajterna. Detta trots att bolaget inte har något avtal med sajterna.

Domstolen kallar Bredbandsbolaget för en mellanhand, men det leder tanken fel eftersom det indikerar att bolaget är aktivt i transaktionen och har ett ekonomiskt intresse i saken, som en hälare.

Med motsvarande logik skulle Posten vara ansvarig för olagliga eller stulna försändelser. Vägverket skulle bära skulden för olagliga transporter. Men det är polisen som övervakar och sätter ut vägspärrar om den jagar en brottsling, inte Vägverket.

Mediabolag inom tv, film och musik har framgångsrikt drivit sin upphovsrätt mot olagliga nedladdningssajter och deras användare. Men det är dessa aktörer juridiken bör sikta in sig på. När man går på infrastrukturen uppstår frågan om var gränserna ska gå för vilket juridiskt ansvar internetoperatören har även för övrigt innehåll.

Den svenska domen mot Bredbandsbolaget lutar sig tungt mot EU-direktivet samt en EU-dom mot UPC Telekabel, som innebär att länder inte bara är skyldiga att stoppa pågående intrång i upphovsrätten utan hindra nya framöver. Men metoderna tål att ifrågasättas. Upphovsrätten är central i argumentationen, och där har mediebolagen redan fått rätt. Nu handlar det om infrastrukturens ansvar i kedjan, vilket är en annan fråga.

Domen ska ses i ljuset av det pågående skiftet på mediamarknaden där traditionella distributörer riskerar att bli förlorare i digitaliseringens tid. De slåss för sina historiska marginaler, inte för innovationer, publiken eller rättsstaten.

Juridiken på internet är fortfarande relativt obeträdd mark. Man prövar sig fram. Men målet måste vara att lagen är neutral oavsett typ av infrastruktur eller distributionsform. Gör man avsteg från detta bör man noga förklara varför. Rättsstaten har inget mandat att försvara gamla strukturer i nya tider, och domstolen bör inte bli ett verktyg för vissa affärsmodeller.

Det måste vara myndigheternas sak att stänga ned olagliga sajter, inte operatörernas.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?