1515

Lotta Engzell-Larsson: Åkesson är välkommen till verkligheten

LEDARE. SD lyfter fram tre huvudfrågor på sin hemsida: invandring, brottslighet och äldrevård.

Jimmie Åkesson vid presentationen av vårmotionen på tisdagen.
Jimmie Åkesson vid presentationen av vårmotionen på tisdagen.Bild:Claudio Bresciani

När partiet på tisdagen presenterade sin vårbudget var det med målet att bredda sin profil och bli ett "vårdparti".

Totalt ska närmare 32 miljarder kronor satsas över fyra år, vilket är fem miljarder mindre än i budgeten 2014. I praktiken ska de alltså minska sina ambitioner, vilket är något motsägelsefullt. Det är också osäkra satsningar eftersom de är ofinansierade.

Förslagen spänner från vaggan till graven, över en rad områden, neonatalvården ska göras mer likvärdig, gratis sjukhusvård för dem som fyllt 85 år och obligatorisk hälsokontroll av nyanlända. Trovärdigheten hade varit större om man fokuserat mer.

Det finns ingen helhetssyn, utöver poängen att tillgängligheten är avgörande för patienten och om tillgängligheten ska öka måste det finnas personal. Ambitionen är att på olika sätt göra det mer attraktivt att vara anställd i den offentliga vården för att stoppa framför allt sjuksköterskeflykten. Därför vill SD införa specialregler för offentliganställda, som slopad karensdag och rätt till heltid. Då ger de sig in på arbetsmarknadens parters område.

Vården är en viktig angelägenhet för alla väljare och därför lockande att ta sig an. Problemet för rikspolitikerna, SD och andra, är att det är landstingen som sköter vården. Därför skriver SD att staten på sikt bör överta landstingens och regionernas roll som beställare och finansiärer av vården. Förslag om det har förekommit tidigare. Bland annat öppnade KD:s förra partiledare Göran Hägglund 2013 för att förstatliga vården.

Det finns i dag 20 regioner och landsting och det stora antalet huvudmän står i vägen både för nödvändiga förändringar inom vården och för patientsäkerhet. Landstingen skapades för över 150 år sedan för att underlätta den tidens regionala styrning. I dag ser Sverige annorlunda ut, inte minst digitaliseringen förändrar situationen.

Ett förstatligande skulle underlätta moderniseringen av vården, men det kräver stabila blocköverskridande överenskommelser och skulle ta ett decennium att genomföra överflyttningen.

Om SD verkligen är beredda att driva frågan kommer det kräva deras hela fokus och ta all deras energi, vilket skulle vara en god sak.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?