1515

Liberalerna: Pröva nya OPS-projekt

DEBATT. Offentlig–privat samverkan, OPS, bör användas för framtida byggen av ny infrastruktur. Det skulle medföra att det går att investera mer på kortare tid utan att äventyra statsfinanserna. Och fler projekt bör vara avgiftsfinansierade, skriver Nina Lundström, Liberalerna.

PÅ RÄTT SPÅR. Arlandabanan har ofta kritiserats. Men det är inte offentlig–privat samverkan som är problemet; det är innehållet i själva avtalet som ska granskas, anser Nina Lundström.
PÅ RÄTT SPÅR. Arlandabanan har ofta kritiserats. Men det är inte offentlig–privat samverkan som är problemet; det är innehållet i själva avtalet som ska granskas, anser Nina Lundström.Bild:Fredrik Sandberg

Mer underhåll av spår och vägar och mer ny infrastruktur är en av Sveriges stora framtidsutmaningar. Ny infrastruktur är dessutom nära sammankopplad till byggandet av bostäder. Regeringen slog fast i sin infrastrukturproposition att utveckling av viss infrastruktur ska ske i den takt ekonomin tillåter.

Vi i Liberalerna menar att det är en passiv hållning. Vi måste våga pröva nya vägar, lära av andra länder och öppna upp för fler finansieringslösningar än statliga anslag. Samverkan med privat sektor och privat kapital och brukaravgifter kan öppna upp för många fler nya projekt under kommande planperiod.

Begränsningen för hur många projekt som kan sättas i gång är beroende av hur satsningar ska kunna finansieras. Regeringen ger inga svar på om och hur alternativ finansiering ska bidra till nya infrastruktursatsningar. Trots detta utlovas en satsning på många nya projekt parallellt med en satsning på höghastighetsbanor.

Höghastighetsbanorna gröper ur utrymmet för andra nyinvesteringar och prislappen för banorna har rusat iväg. Vi i Liberalerna har sagt nej till höghastighetsbanorna för att det blir för dyrt sett till vad man får för pengarna men vi vill se andra lösningar för att knyta samman städer och regioner.

Vi vill dessutom pröva nya finansieringsformer för ny infrastruktur.

För över 20 år sedan fattade den dåvarande regeringen beslut om att investera i en OPS-lösning för att bygga snabbtåg mellan Stockholms central och Arlanda flygplats. Det var den största nationella infrastruktursatsningen som genomfördes i offentlig–privat samverkan. Även då fanns stora investeringsbehov men också stora begränsningar i hur mycket staten kunde investera. Med denna lösning fick flygplatsen viktig och nödvändig infrastruktur.

Dagens avtalslösningar med privata aktörer, OPS, får ofta kritik i politiska sammanhang. Modellen med offentlig–privat samverkan i sig kritiseras när fokus borde ligga på avtalens innehåll. Det är inte modellen det är fel på.

I många länder är samverkan med privata aktörer en förutsättning för ny infrastruktur. Kvalitet, underhåll och brukaravgifter är avtalsfrågor och därför bör inte de avtalslösningar som användes för Arlandabanan vara hindrande för framtidens lösningar. Det viktiga är att dra lärdom av det som prövats i Sverige och samtidigt även studera goda exempel i omvärlden. Den statliga kompetensen behöver förstärkas både vad gäller att sluta avtal samt följa upp avtalen. Det är också av stor vikt att undersöka olika OPS-modeller för att bedöma hur avtal kan formas samt vilket inflytande staten kan utöva under avtalsperioden. Vilken risk vill staten ta? Vilken risk måste den privata aktören bära? Detta ska ställas i relation till att staten alltid tar risker när infrastrukturprojekt genomförs.

Offentlig–privat samverkan påverkar riskspridningen. OPS ger möjligheter att investera i nya anläggningar med ”rätt” kvalitet från början och drift samt underhåll inkluderat i avtalet. Att staten slipper drift och underhåll under avtalsperioden torde vara en viktig plusfaktor och denna aspekt tenderar att glömmas bort i debatten om offentlig–privat samverkan. Avtal påverkar även tiden för färdigställandet, punktligheten och driftsstopp. Incitamentet för aktörerna är ofta de brukaravgifter som ger finansiering. Avgifternas nivå påverkar dock trafikanternas beteende och här finns mycket att lära av olika avtalslösningar.

Vår slutsats är att OPS är en finansieringsform som bör finnas med i verktygslådan. Staten kan visserligen låna pengar till lägre ränta än privata aktörer, men alltför ofta präglas anslagsfinansierade objekt av förseningar och fördyringar. Behoven är dessutom stora inom en rad samhällssektorer och satsningar i statsbudgeten ställs mot varandra. Infrastrukturen ges alltid lägre prioritet.

Med rätt utformad modell ökar drivkraften i infrastrukturprojekten att hålla tidsplanen och kostnadsnivån. OPS-finansiering öppnar för nya projekt som annars skulle skjutas på framtiden eller möjligen aldrig bli av.

I praktiken går det att investera mer på kortare tid utan att statens finanser äventyras. Genom samverkan får hela landet möjlighet att genomföra viktiga tillväxthöjande infrastruktursatsningar och samplaneringen mellan infrastruktur och bostäder kan förstärkas. Likaså kan brukaravgifter användas för fler objekt.

Lär av Arlandabanan. Lär av de många goda exempel som finns i andra länder. Men låt inte de få OPS-avtal som Sverige prövat avskräcka från nya OPS-lösningar. Infrastrukturen bygger Sveriges framtid och knyter samman Sverige med omvärlden.

 

Nina Lundström, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson (L)

 

Läs svar från fackförbundet Seko här.

Läs svar tillbaka från Nina Lundström här.

Läs svar från Emma Wallrup (V) här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 4.000-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från Tele2Annons

Nordens första 5G-uppkopplade hotell förbättrar gästernas upplevelse

Comfort Hotel Xpress Stockholm är det första hotellet i Norden att erbjuda smarta lösningar med hjälp av 5G. Christian Lundén är chef för innovation och kundresan hos Nordic Choice Hotels.
Comfort Hotel Xpress Stockholm är det första hotellet i Norden att erbjuda smarta lösningar med hjälp av 5G. Christian Lundén är chef för innovation och kundresan hos Nordic Choice Hotels.

Ännu är vi bara i startgroparna för de möjligheter 5G kan ge oss. Men redan nu kan gästerna på ett av Nordic Choices hotell i Stockholm få ett smakprov på vad framtidens hotellbesök kan komma att innebära. Det är det första hotellet i Norden som erbjuder nya smarta lösningar och bättre upplevelser med stöd av 5G.

Läs mer om 5G från Tele2 här 

I början av sommaren flyttade framtidens mobila teknik in i 20 av de 257 rummen på ett av Nordic Choices hotell – Comfort Hotel Xpress Stockholm. Och tanken är att successivt erbjuda 5G på ännu fler av hotellkedjans mer än 200 hotell i Norden och Baltikum.

Det innebär att hotellgästerna har tillgång till ett mobilnät med betydligt högre hastigheter, kortare svarstider och ökad kapacitet jämfört med tidigare nät.

– Gästerna får inte bara ett blixtsnabbt WIFI, utan kan även testa nya TV-tjänster och inte minst upplevelsen av att använda 5G för till exempel spel, nedladdning eller delning, säger Christian Lundén, chef för innovation och kundresan hos Nordic Choice Hotels.

– Vi har även installerat 5G och visualiserat tekniken på skärmar i ett ”gaming corner” i hotellets lobby. På så vis har alla gäster chansen att testa möjligheterna med den nya tekniken.

Oändliga möjligheter

Tillsammans med Internet of Things (IoT) kan 5G skapa helt nya upplevelser för hotellgästerna. IoT-uppkopplade sensorer installeras nämligen också i rummen för att bland annat mäta och säkerställa att luftkvaliteten är bra. Men 5G och IoT förenklar och förbättrar även det dagliga arbetet för hotellpersonalen. Sensorerna kan till exempel känna av när en papperskorg behöver tömmas och när toalettpapper måste fyllas på.

På sikt kommer den nya tekniken dessutom effektivisera och minska underhållskostnaderna för nya byggnader. Med 5G blir det möjligt att hantera flera uppkopplade enheter samtidigt. När allt fler system kopplas upp och ihop, kan hotellen bli mer energieffektiva.

– Vi har alltid haft en drivkraft att testa nya saker som kan förbättra vår verksamhet och kundernas upplevelse. Ännu är vi bara i startfasen av de möjligheter 5G kan ge oss, men vi har nu en bra plattform att bygga vidare på, säger Christian Lundén.

Ny teknik i praktiken

5G-satsningen är ett samarbete med IT-partnern Speeron som levererar 5G-tekniken, utvecklar och integrerar lösningarna för IoT, samt levererar det WIFI som drivs av 5G. Tele2 tillhandahåller 5G-nätet.

– Vi vill vara delaktiga i hur våra kunder kan använda sig av 5G och den senaste generationens mobilteknik i praktiken. Vi testar nu olika möjligheter på ett hotell och nästa fas blir att tillsammans med Nordic Choice och Speeron utöka till fler hotell och ansluta fler funktioner i rummen, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Tele2.

Så kan Tele2 hjälpa ditt företag – läs om våra erbjudanden här.

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?