1515
Annons

Karolina Skog: Ökad cykling en strategisk framtidsfråga

DEBATT. Regeringen tar nu beslut om kraftig medfinansiering av cykelinfrastruktur i Sverige genom stadsmiljöavtal.

Karolina Skog.
Karolina Skog.Bild:Jonas Ekströmer

När fler väljer cykeln skapas smidigare arbetspendling, bättre hälsa, minskad trängsel i våra städer och bättre luft. Mer pengar till cykelinfrastruktur är en säker framtidsinvestering som ger stor samhällsvinst.

Transporterna står för ungefär en tredjedel av våra totala klimatutsläpp i Sverige. Det är en enorm utmaning, men här finns stora möjligheter till effektiviseringar. Vi har ökat styrningen i beskattningen av drivmedel, vi inför en ny modell för premier och beskattning av miljöbilar och vi investerar rekordsummor i järnvägen.

Vi behöver få fram effektivare motorer i befintlig transportflotta och stimulera framväxten av hållbara drivmedel. Men våra insatser måste också handla om att skapa beteendeförändringar i våra transportmönster.

Här spelar cyklingen en avgörande roll. Medianavståndet för arbetspendling ligger på 4,3 kilometer i Sverige. Hälften av den sysselsatta befolkningen har alltså ett arbete på bekvämt cykelavstånd. Ändå görs hälften av alla resor under 3 kilometer med personbil. Här finns en enorm utvecklingspotential till att förändra beteenden och minska utsläppen.

Cykelinvesteringar är en smart samhällsekonomisk investering även för vår hälsa. Det är bra att fler människor rör på sig i vardagen. Investeringarna betalas tillbaka i form av lägre sjukvårdskostnader och sjukfrånvaro.

Indirekt skapar cyklingen också mervärde i stadsmiljön. När plats prioriteras till cykeln minskar trängseln. Det blir mer plats för uteserveringar, gångtrafikanter och handel. Människor kommer lättare fram till affärer och service – cykling innebär närhet, tillgänglighet och rörlighet. Vi får mer levande städer.

I dag tar regeringen ett konkret beslut och ändrar förordningen som rör Stadsmiljöavtalen. På så sätt gör vi det möjligt för kommuner att söka finansiering direkt för satsningar på ny cykelinfrastruktur. Redan i dag byggs det för fullt på kommunal nivå, men när vi hjälps åt går omställningen ännu snabbare.

Klimatutsläpp, sjukvårdskostnader och trängsel gör det tydligt: Sverige skulle må bättre om fler cyklade. Regeringen är villig att bidra till att skapa goda förutsättningar för kommuner och regioner att satsa på den infrastruktur som krävs för att få till ett ökat cyklande.

 

Karolina Skog, miljöminister (MP) med ansvar för stadsutveckling

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 4.000-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Frida Wallnor: Tyskland behöver mer än stabilitet

LEDARE. På söndagen är det dags för valet till den tyska förbundsdagen – ett val som borde vara det europeiska ”supervalårets” höjdpunkt med tanke på tyskarnas vikt för Europa, både ekonomiskt och politisk. Men känslan av avslagenhet går inte att komma ifrån – inte ens de ryska trollen verkar engagera sig.

FORTSATT FÖRTROENDE. Att bedriva en valkampanj enbart genom att hänvisa till rutin och en stormig omvärld tycks uppenbarligen fungera för Angela Merkel. Hennes kristdemokrater ser ut att vinna en jordskredsseger i morgon.
FORTSATT FÖRTROENDE. Att bedriva en valkampanj enbart genom att hänvisa till rutin och en stormig omvärld tycks uppenbarligen fungera för Angela Merkel. Hennes kristdemokrater ser ut att vinna en jordskredsseger i morgon.Bild:AP

Nonchalansen känns av också i Berlin, där man just nu tycks oroa sig mer för logistiken kring att genomföra Berlin Marathon och valet på samma dag.
Det som borde oroa tyskarna är framtiden.

För även om det bevisligen går bra ekonomiskt för Tyskland i dag hotar mörkare moln vid horisonten. Angela Merkel har levt gott på effekterna från Gerhard Schröders Agenda 2010-reformer i kombination med en svag växelkurs som gynnat exporten. För att den låga arbetslösheten och starka tillväxten ska bestå krävs dock långsiktiga investeringar i landets eftersatta infrastruktur. Bredbandsutbyggnaden måste ta fart för att ens vara i närheten av det andra europeiska länder har uppnått. Med en befolkning som blir allt äldre behöver man ta tillvara och utbilda den nya arbetskraft som kommit till Tyskland under de senaste åren.

Detta har dock varit en valrörelse befriad från visioner. En valrörelse där den enda riktiga tv-duellen mellan de två huvudkombattanterna kom att bli en lam historia som bara bekräftade hur överens partiledarna är i många frågor. Merkel är inte känd som någon visionär, men det är märkligt att någon kan komma så lindrigt undan genom att i princip enbart hänvisa till rutin och en stormig omvärld.

Men opinionsundersökningarna talar sitt tydliga språk. Strategin har fungerat. Den stora skuldbördan ligger snarare hos oppositionen – främst hos Socialdemokraterna och deras Martin Schulz, som förutom några veckor i vintras (Schulz-effekten) misslyckats med att framstå som en seriös utmanare. Likt Merkel tycks han ha trott att det skulle räcka med att bara vara sig själv, det vill säga ”inte Merkel”, för att göra succé 2017.

Men det är inte bara tyskarnas behov av stabilitet som SPD har underskattat. De tycks även ha underskattat hur stark den tyska ekonomin faktiskt är. Att göra social rättvisa till partiets profilfråga under ett valår där få väljare tycks klaga på sociala orättvisor är nära på tjänstefel av SPD-strategerna.

Till deras försvar kan sägas att det bevisligen är svårt att sitta i samma regering som CDU/CSU under Merkel. Det rekordsvaga valresultat som enligt undersökningarna väntar SPD i morgon lär kunna jämföras med Liberalernas katastrof 2009, då partiet till och med ramlade ur parlamentet efter fyra år i koalitionsregering. Frågan är vem som törs göra Merkel sällskap härnäst?

Risken är överhängande att kommande regeringsförhandlingar drar ut på tiden, vilket kan bli ett problem, exempelvis för EU som bara väntar på att få sätta igång sitt reformarbete. En minoritetsregering med enbart CDU à la svenskt recept är otänkbart, enligt tyskar, som tycks chockade enbart över frågan.

Konsensus är att SPD skulle offra sig i ett låst läge. De skulle stanna i storkoalitionen, ta ansvar, även om det sannolikt skulle kosta ytterligare sympatisörer. Men i Tyskland står landets stabilitet över partipolitiken – en fascinerande kontrast till det svenska regeringsbildningsspelet.

En fortsättning på storkoalitionen vore dock inte problemfri. Det skulle sannolikt gynna det högerextrema Alternativ för Tyskland (AfD), som ser ut att komma trea i valet och därmed bli största oppositionsparti. Det skulle ge AfD utrymme att synas och möjlighet att beklaga sig över hur de isoleras av övriga partier.

Den här ”beröringsskräcken” gentemot ett extremparti och dess konsekvenser känner vi mycket väl igen i Sverige. Förhoppningsvis inser tyskarna att det är en farlig väg att gå.

Att som nykomling bli tredje största parti i förbundsdagen vore ändå en bedrift av AfD, speciellt mot bakgrund av landets mörka historia. Lika mycket vore det ett kvitto på de övriga partiernas misslyckande och en logisk följd av samstämmigheten dem emellan.

Någonstans måste missnöjet kanaliseras. Förhoppningsvis kan det fungera som en väckarklocka inför kommande fyra år.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera