ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Frida Wallnor: Slopade roamingavgifter svensk EU-seger

LEDARE. Nu är det klart att roamingavgifterna inom EU försvinner från och med 15 juni i år.

På tisdagskvällen kom Europaparlamentets förhandlare överens om hur mycket olika telefonbolag ska betala till varandra för datatrafik, samtal och sms när deras kunder korsar europeiska landsgränser, så kallade grossistpriser.

Avgifterna som drabbar kunder har redan sänkts i flera omgångar under de senaste åren. Att de nu försvinner helt är en viktig seger för EU som gynnar alla utrikesresande EU-medborgare.

Det är dock märkligt att EU:s olika kommunikationskanaler inte marknadsfört nyheten mer än de gjort. Att döma av diverse telefonbolags reklamkampanjer den senaste tiden har man ju lätt kunnat få intrycket att de sänkta avgifterna varit initiativ från dem själva.

Men det är alltså en konsekvens av EU:s agerande, där Sverige tillhört de pådrivande. Bland de länder som tvingats göra eftergifter återfinns de turisttäta sydeuropeiska länderna, vars telefonbolag haft en särskild fördel av höga tilläggsavgifter.

Det är visserligen inte konstigt att roamingnyheter hamnat lite i skymundan med tanke på vad som står på EU-ländernas dagordning just nu. På fredagens informella toppmöte i Valletta ska stats- och regeringscheferna bland annat avhandla flyktingkrisen och kommande brexit-förhandlingar.

Även om frågorna inte längre framstår som existentiella hot mot unionen kommer EU-ledarnas agerande på dessa områden att sätta tonen för det framtida samarbetet. Känslan är att det finns en större sammanhållning mellan EU-länderna efter brexit-omröstningen och Donald Trumps valseger i höstas. Som om fler insett allvaret i situationen. Nu gäller det att förvalta detta på rätt sätt.

Men frågor som roamingavgifter och andra medborgarvänliga åtgärder är minst lika viktiga i det längre perspektivet – både när det gäller att stärka unionens externa konkurrenskraft och att öka förtroendet bland den egna befolkningen. Satsningen på den digitala inre marknaden har potential att lyckas med båda dessa mål.

I strategin finns bland annat åtgärder för att förhindra geografisk diskriminering när man handlar på nätet från andra EU-länder, utbildningssatsningar inom digitalisering och förslag som syftar till att förenkla för företag som vill bedriva e-handel inom hela EU. Även dessa satsningar förtjänar mer beröm och uppmärksamhet.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer