1515

Frida Wallnor: Europa nästa offer i Trumps handelskrig

LEDARE. ”Den största stölden i världshistorien”. Så sa Donald Trump under valkampanjen om hur Kina bedriver handel med USA.

PÅ KRIGSSTIGEN. Den Kinakritiska retoriken från valkampanjen har följt med Donald Trump in i Vita huset. Uppgifterna om en planerad importtull och att hans administration utreder möjligheterna att kringgå WTO:s regler är oroväckande.
PÅ KRIGSSTIGEN. Den Kinakritiska retoriken från valkampanjen har följt med Donald Trump in i Vita huset. Uppgifterna om en planerad importtull och att hans administration utreder möjligheterna att kringgå WTO:s regler är oroväckande.Bild:Pablo Martinez Monsivais

Sedan flytten till Vita huset har den fientliga retoriken fortsatt, med anklagelser om att Kina manipulerar sin valuta i syfte att vinna exportfördelar. I veckan framkom dessutom att administrationen utreder möjligheter att kringgå världshandelsorganisationen WTO:s konfliktlösningssystem.

Risken för ett handelskrig blir alltmer akut. Men Trump verkar inte medveten om vem han bråkar med eller att det är världsekonomin som står på spel.

Man behöver inte studera handelsstatistiken särskilt noga för att förstå bakgrunden till Trumps agg mot Kina. För 2016 noterades ett underskott på 347 miljarder dollar för varuhandelsutbytet med landet – en viktig förklaring till USA:s totala underskott i bytesbalansen.

Att hävda att det kinesiska övertaget beror på valutamanipulation är däremot mer tveksamt. Detta med tanke på hur mycket resurser den kinesiska ledningen har lagt på stödköp av den egna valutan, i syfte att hålla kursen uppe för att motverka kapitalflykt. Men sådana detaljer lär framstå som falska nyheter i Trumps värld.

”Detalj” kan man dock inte kalla den planerade amerikanska gränsskatten (i praktiken en importtull). Eller idén om att kringgå WTO:s klagandeprocess till förmån för unilaterala sanktioner mot enskilda länder. Med stöd från sitt protektionistiskt lagda handelsteam tycks presidenten ha kokat ihop en säregen och mycket illavarslande plan för att sätta åt kineserna.

Problemen med strategin är många. För det första handlar det om de ekonomiska effekterna på hemmaplan om importtullen införs. Stigande priser i butikerna lär inte märkas i tjocka plånböcker som Trumps egen, men däremot bland den del av befolkningen som har det sämst ställt, de som presidenten har sagt sig vilja gynna.

För det andra handlar det om en urholkning av den rådande världsordningen om USA börjar ignorera de gällande reglerna inom WTO samt drar sig ur de stora frihandelsavtalen. Det är ingen nyhet att Trump och hans högerextrema chefsstrateg Steve Bannon har problem med multilaterala strukturer. FN, EU och Nato har alla fått sin beskärda del. Men att trotsa WTO är detsamma som att USA avsäger sig rollen som global normsättare på handelsområdet.

På kort sikt utgör dock Kinas motreaktion den största risken. Landets ledning brukar inte direkt vara avvaktande eller förstående för andra världsledares ”misstag”. Ett talande exempel är bojkotten av norsk lax som en konsekvens av att dissidenten Liu Xiaobo fick Nobels fredspris 2010.

”China first” är den rådande normen – Kinas nationella och ekonomiska intressen går först. Det passar dåligt ihop med Trumps motsvarande nationalistiska mantra. Att 2017 är ett så pass viktigt inrikespolitiskt år i Kina med partikongress i höst gör sannolikheten än högre för att kineserna sätter hårt mot hårt om Trump genomför det han hotar med. Och varför skulle de tolerera att bli slagpåse för amerikansk populism?

Vi bör alltså räkna med att motsvarande handelshinder skulle införas på amerikansk export till Kina, som 2015 var USA:s tredje största exportland. Vi talar här om en potentiellt ond cirkel, med stora konsekvenser för de internationella värdekedjorna.

Förverkligas detta mardrömsscenario skulle ett tungt ansvar falla på EU:s axlar. Unionens utrikeshandel står för 20 procent av världshandeln, vilket inger respekt inom ramen för WTO och liknande arenor. Även utan USA måste EU fortsätta att hålla fast vid WTO:s principer och fortsätta att arbeta för frihandel med våra partnerländer.

Och vi ska inte bli förvånade om även EU snart hamnar i Trumps handelspolitiska skottglugg. Peter Navarro, chef för USA:s nationella handelsråd, har exempelvis sagt att Tyskland utnyttjar den svaga euron för att skaffa sig exportfördelar på andra länders bekostnad. Likt Kina hade EU dessutom ett varuhandelsöverskott med USA på 146 miljarder dollar förra året.

I Trumps svartvita värld är det samma sak som en provokation.


Innehåll från ToyotaAnnons

Experimentstaden som kan avslöja vår framtid

Vätgasdrivna och självkörande fordon, assistansrobotar och artificiell intelligens som övervakar invånarnas hälsa.

Snart påbörjar Toyota-koncernen bygget av Woven City, en prototypstad driven helt av vätgas. 

Det är här framtidens lösningar ska formas.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

Den omfattar 175 hektar och ligger vid foten av det vackra och berömda berget Fuji i Japan. 

Det är här som Toyota, i samarbete med många andra företag, planerar att utveckla tekniska lösningar för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens. Det låter som science fiction, men är det inte.  

Woven City är redan uppritad i detalj digitalt. Senare i år påbörjas själva bygget av staden som på sikt ska bli ett hem för cirka 2 000 invånare. 

Flera länder storsatsar

Den nya staden ska drivas helt av vätgas, en teknik som EU-kommissionen tror kan bidra till att rädda klimatet och man har därför lanserat en satsning på över 4 000 miljarder kronor som en del i klimatpolitiken. 

Flera länder och företag storsatsar också på vätgasbaserad teknik som kan generera kraft till bland annat industrier och bostäder samt fungera som bränsle till fordon.

Men medan de flesta företag är på försöksstadiet för att utforska teknikens möjligheter, finns det en aktör som ligger i framkant – Toyota.

Den japanska tillverkaren upptäckte tidigt bränslecellsteknikens och vätgasens enastående förmåga. Redan 2014 presenterades Toyota Mirai, världens första serietillverkade bränslecellsbil. Drygt sju år senare lanseras nu nästa generation av Mirai, med djärvare design, förbättrade köregenskaper och bättre prestanda.

Räckvidden är 65 mil. Bilen tankas på 4-5 minuter och det bästa av allt – dess enda restprodukt är vattenånga.

Vätgas ska ”städa” transportsystemen

Men Toyotas satsning på bränslecellsteknik och vätgas innefattar långt mycket mer än personbilar. Förhoppningen är att bränslecellsteknik ska kunna bidra till att ”städa” en stor del av världens transportekosystem. Exempelvis går det att uppnå koldioxidneutralitet i lastbilar och tunga transporter, tåg, bussar, taxibilar, fartygstrafik samt industriella processer. Vart gränserna går för bränslecellsteknikens förmåga är en central fråga för forskarna i Woven City att ta reda på.

Robotiserat logistiksystem

Det finns även mycket annat på agendan. Tanken är att i skarpt läge forska fram och testa lösningar som gör livet i en stad enklare, säkrare, mer hållbart och glädjerikt. 

Ett exempel är det robotiserade logistiksystemet. Under staden kommer ett sinnrikt system av kulvertar att byggas, där självkörande distributionsfordon åker runt och fraktar varor till rätt huskropp. Väl där tar vagnen hissen upp och levererar godset i en ”postlåda” vid lägenheten.

Samhället i Woven City kommer att vara sammanlänkat med tre olika typer av gator. Vissa blir helt avsedda för självkörande fordon, andra för fotgängare med personliga mobilitetsfordon och en tredje kategori blir rena gågator. 

Invånarna får tillgång till den senaste tekniken, som assistansrobotar. Hemmen ska vara utrustade med sensorer kopplade till AI-baserade system som underlättar vardagslivet och hjälper de boende att upprätthålla en god hälsa.

Toyota har hela tiden sagt att de välkomnar nya partners och företag som vill bidra till utvecklingen. En tanke är att låta forskare från hela världen få flytta in i staden och arbeta med sina egna projekt.

Tror på olika lösningar

Även om Woven City och bränslecellsteknik är central i Toyotas forskning och utveckling, tror man inte att en enda teknisk lösning räcker i framtiden. 

Det krävs istället parallella spår där elhybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar täcker olika behov. 

Fram till 2025 ska Toyota ha lanserat 40 nya eller uppdaterade elektrifierade fordon – vilket i så fall blir det största elektrifierade modellprogrammet på marknaden.

Satsningen är ett led i Toyotas manifest Beyond Zero som syftar till att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. 

- Miljövänliga tekniker måste användas av tillräckligt många för att få genomslag, därför måste vi tänka nytt, konstaterar Toyotas koncernchef Akio Toyoda.

Visste du att…

… i Woven City kommer hus att byggas av trä och byggnadstekniken blandar traditionellt japanskt hantverk med de senaste rönen.

… de boende i Woven City kommer att kunna ta del av den allra senaste tekniken med robotar och artificiell intelligens – allt med människans behov och önskningar som utgångspunkt.

… parkmiljö kommer att prägla Woven City. Fotgängare, långsamtgående mobilitetshjälpmedel och självkörande transportmoduler samsas men hålls samtidigt isär.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?