1515

Frida Wallnor: Europa behöver ett eget försvar

LEDARE. EU är knappast känt som en organisation med förmåga att agera snabbt. Men den senaste tiden har det skett stora framsteg på försvarsområdet.

FÖRSVARSSAMARBETE. När EU nu tar stora steg mot ett djupare samarbete på försvarsområdet bör Sverige, med försvarsminister Peter Hultqvist i spetsen, inte stå vid sidan av.
FÖRSVARSSAMARBETE. När EU nu tar stora steg mot ett djupare samarbete på försvarsområdet bör Sverige, med försvarsminister Peter Hultqvist i spetsen, inte stå vid sidan av.Bild:Anders Wiklund

Det handlar om beslut som syftar till att fördjupa försvarssamarbetet mellan medlemsländerna, däribland att sätta upp en militär ledningscentral i Bryssel och skapa en gemensam försvarsfond. Målbilden är tydlig; att öka Europas konkurrenskraft på försvarsområdet.

Det är på alla sätt positivt. Det är hög tid att Europa tar större ansvar för sin egen säkerhet. Donald Trumps tillträde som USA:s president sätter fingret på faran i att förlita sig på externa aktörer. Och oroligheterna i vårt närområde, såväl österut som söderut, ser inte ut att avta.

Men samtidigt har vi kanske just Trump att tacka för den utveckling som nu sker. Han är visserligen inte ensam i sin kritik av de europeiska ländernas sparsamma försvarsbudgetar, men hans ord tycks ha tagits på allvar.

Nato-ländernas strävan att nå 2-procentsmålet (satsa 2 procent av BNP på försvaret senast 2024) diskuteras allt oftare, inte minst på torsdagens toppmöte där den amerikanska presidenten för första gången deltog.

Men EU:s försvarssatsning har framför allt utlösts av britternas beslut att lämna unionen. Storbritannien har tidigare motarbetat förslag om ökat försvarssamarbete inom EU, då man sett det som en konkurrent och onödig duplicering av Nato.

Hotet om att Bryssel planerar en ”EU-armé” var exempelvis ofta förekommande skrämselpropaganda i upptakten till fjolårets folkomröstning. Men sedan britterna röstade som de gjorde i juni är det som om en kran har öppnats inom EU.

Men det är inte tal om någon EU-armé. Inte heller om att duplicera Nato. Det handlar snarare om att komplettera Natos arbete och att samarbeta, exempelvis på cybersäkerhetsområdet. EU har utbildningsinsatser i Afrika. Nato har trupper i Östeuropa i syfte att höja tröskeleffekten mot ryska angrepp. EU:s satsning handlar om att finansiera forskning, men också att ta fram gemensamma förmågor, exempelvis inom anti-terrorarbetet och gränsövervakning.

Med tanke på vilka enorma summor det handlar om när vi pratar försvarssystem och materiel finns uppenbara ekonomiska vinster att göra. Enligt jobb- och tillväxtkommissionär Jyrki Katainen kostar bristen på samordning inom EU mellan 25 och 100 miljarder euro varje år.

Då EU-länderna står inför liknande säkerhetspolitiska utmaningar och lyder under samma solidaritetsklausul om att stödja varandra vid ett angrepp finns få rationella argument till varför EU ska ha 28 separata kompletta försvar.

För icke-Nato-länder som Sverige borde EU:s initiativ vara extra välkommet. Men känslan är att den svenska regeringen tvärtom håller emot. På förra veckans försvarsministermöte i Bryssel där dessa frågor diskuterades deltog inte ens ansvarig minister Peter Hultqvist, som vid tillfället befann sig i USA.

Sverige tillhörde heller inte de 19 länder som ställde sig bakom skapandet av en gemensam försvarsfond. Försvarsministerns stab meddelar att man vill avvakta med beslut till dess att man har fler detaljer.

Det är visserligen klokt att inte fatta några förhastade beslut. Och redan den 7 juni släpper EU-kommissionen sitt ”reflektionspapper” om hur man ser på framtidens försvarssamarbete, vilket borde konkretisera vägen framåt.

Men det är tydligt att Sverige inte tillhör de drivande krafterna på det här området (heller). Där märks i stället framför allt Frankrike och Tyskland. Mot bakgrund av det momentum som den nye franske presidenten Macron tillfört EU genom sin valvinst och den generella samsyn som tycks finnas mellan honom och Angela Merkel finns potential för framsteg.

Om den svenska tveksamheten består finns med andra ord en uppenbar risk för att Sverige kan förpassas till EU:s periferi också på det här området. Det vore olyckligt.

Den kollektiva sorg som råder runtom i EU efter veckans attack i Manchester är en plågsam påminnelse om att terrorismen är ett hot mot oss alla. Det är svårt att hitta ett starkare argument till att ökat försvarssamarbete inom EU behövs.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?