1515

Frida Wallnor: Dags att ta den svenska besöksnäringen på allvar

LEDARE. Det går bra för den svenska besöksnäringen. Förra året spenderade utländska turister varor och tjänster till ett värde av 120 miljarder kronor i Sverige. Det är en 13-procentig ökning jämfört med året innan och 194 procent mer än vad motsvarande siffra var år 2000.

VÄXANDE INDUSTRI. Allt fler utländska turister kommer till Sverige vilket skapar många jobb inom besöksnäringen. Men för att även i framtiden kunna konkurrera med andra länder krävs långsiktiga satsningar på utbildning, speciellt inom hotell och restaurang.
VÄXANDE INDUSTRI. Allt fler utländska turister kommer till Sverige vilket skapar många jobb inom besöksnäringen. Men för att även i framtiden kunna konkurrera med andra länder krävs långsiktiga satsningar på utbildning, speciellt inom hotell och restaurang.Bild:TT

Lägg till det den våg av nya hotell som öppnats i Stockholm och i andra större städer den senaste tiden. Eller de många restauranger som belönats med internationella priser och utmärkelser.

Det är på alla sätt en positiv utveckling. Allt fler arbetar också inom sektorn – förra året ökade sysselsättningen med 7 procent och fram till år 2023 beräknas 50 000 nya arbetstillfällen skapas bara inom hotell och restaurang.

Sektorn fungerar dessutom som en inkörsport till arbetsmarknaden för unga och skulle kunna göra detsamma för de många nyanlända som ska integreras i det svenska samhället framöver.

Det handlar alltså om en viktig framtidsnäring. Men politikerna behandlar den inte därefter.
För det är inte bara i Sverige som det har skett en kraftig uppgång av antalet utländska besökare de senaste åren. Det är en trend i hela Europa – sannolikt som en effekt av den växande medelklassen i Asien.

De svenska ”främjande-insatserna” kan säkert till viss del ligga bakom att ryktet om vårt kalla men ibland så vackra land sprids över världen. Men statistiken skulle kunna se ännu bättre ut.

Jämfört med våra nordiska grannar lägger Sverige betydligt mindre resurser på att marknadsföra landet som turistmål internationellt. Basanslaget för Visit Sweden (som till hälften ägs av staten) på 90 miljoner kronor per år har varit konstant sedan 1990-talet. Något rejält politiskt helhetsgrepp har heller inte tagits sedan turismpropositionen lades fram 2004.

Den positiva besöksutvecklingen har alltså skett trots det begränsade politiska stödet. Ökat anslag borde vara en självklar prioritering för finansministern och hennes ”fulla lador” under kommande budgetprocesser med tanke på att det inte handlar om några skrämmande kostnadsnivåer. Om inte, bör branschens aktörer själva ta ett större ansvar.

Till skillnad från politikerna kan dessa inte anklagas för passivitet. Svensk Turism AB, som ägs av besöksnäringens många företag och organisationer, tog år 2010 fram en ambitiös strategi med visionen att fördubbla omsättningen på tio år. När halvtidsanalysen presenterades förra året konstaterade man att stora framsteg hade gjorts, men att målet om fördubbling sannolikt inte kommer att nås förrän 2025.

En av förklaringarna som lyfts fram är matchningsproblemen: de kompetenser som branschens arbetsgivare efterfrågar finns inte bland de arbetssökande. För närvarande råder exempelvis akut brist på kockar. Det övergripande problemet är att det saknas utbildningsplatser med tillräcklig näringslivsförankring, som på yrkeshögskolenivån eller inom yrkesvux (gymnasial yrkesutbildning för vuxna).

Om Sverige har ambition att konkurrera om framtidens turister och utländska konferensgäster räcker det dock inte med att utbilda fler. Då krävs även udd.

Det är inte rimligt att svenska studenter med höga ambitioner inom hotell- och restaurangbranschen måste åka till Hongkong eller Schweiz för att utbilda sig. Även om det både är en fantastisk merit och upplevelse att studera utomlands så borde det finnas alternativ även på hemmaplan. Sverige bör ha en internationellt gångbar utbildning värd namnet där man kombinerar det akademiska med branschförankring.

Halvtidsanalysen efterlyste även en ny statlig utredning för att titta på de långsiktiga förutsättningarna för besöksnäringen. Och där lyssnade regeringen. Sedan oktober förra året pågår en snabbutredning som ska redovisas senast nu i december. Det är glädjande, och inte en dag för tidigt.

Förhoppningsvis präglas utredningen av samma lyhördhet. Det är hög tid för politikerna att inse att det krävs långsiktiga investeringar i marknadsföring av Sverige och i relevanta utbildningar om den positiva besökstrenden ska fortgå. Annars kommer vi snart att börja förlora marknadsandelar i den hårda globala konkurrensen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?