1515

Frida Wallnor: Avtal med Japan viktig seger för EU

LEDARE. Den protektionistiska linje som Donald Trump driver som president ger världens ekonomer huvudvärk. Men det finns också positiva effekter. EU:s attraktionskraft som handelspartner verkar ha stärkts ordentligt efter Trumps tillträde.

Japans premiärminister Shinzo Abe förväntas på torsdag skriva under en politisk överenskommelse om ett handelsavtal med EU.
Japans premiärminister Shinzo Abe förväntas på torsdag skriva under en politisk överenskommelse om ett handelsavtal med EU.Bild:Shizuo Kambayashi

På torsdag är planen att EU:s företrädare och Japans premiärminister Shinzo Abe ska underteckna en överenskommelse om ett omfattande handelsavtal under ett toppmöte i Bryssel.

Det är en stor politisk framgång för EU – inte minst med tanke på hur snabbt processen har gått den senaste tiden. Det är en direkt effekt av Trumps beslut i januari att lämna TPP-avtalet med bland andra Japan. Även Mexiko, de sydostasiatiska Asean-länderna och det sydamerikanska Mercosur har visat förnyat intresse för att sluta handelsavtal med EU den senaste tiden.

Det här ger Bryssel välkommen medvind på ett område som präglats av ständigt dåliga nyheter på sistone. Men det viktigaste med det japanska avtalet är ändå den ekonomiska potentialen. Det handlar både om tillgången till billigare japansk elektronik, transportmedel med mera för Europas konsumenter som en följd av slopade tullar.

Men också att affärsmöjligheter öppnas upp på en ny, gigantisk marknad för europeiska företag. Bland annat finns stora möjligheter inom jordbrukssektorn, som export av livsmedel och vin.

Det här är även intressant från ett svenskt perspektiv. Vårt handelsutbyte med Japan är högst begränsat i dag. Förra året stod handeln endast för 1,5 procent av vår export respektive 1,2 procent av importen.

Men Japan finns med på listan över de 26 marknader som regeringen vill prioritera inom ramen för Exportstrategin från 2015. Slopade tullar skulle såklart vara en välkommen och viktig katalysator.

Premiärminister Abe kommer dessutom till Stockholm i helgen för möten med Stefan Löfven och näringslivsföreträdare efter toppmötet med EU och sedan G20-mötet i Hamburg.

Det är på alla sätt positivt. Japan är inte bara världens fjärde största ekonomi utan också en viktig säkerhetspolitisk aktör i en region som framstår som nästa potentiella globala krutdurk med tanke på Nordkoreas agerande.

Att ha goda bilaterala relationer med Japan, som precis som Sverige sitter i FN:s säkerhetsråd, är därför en bra idé.


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?