Annons

"Frångå praxis vid börsnoteringar"

DEBATT. Volatis medgrundare Patrik Wahlén har lyft frågan om småsparares tilldelning vid börsnoteringar. Rådgivarna bör gå mot en modell där kundens operativa långsiktiga framgång balanseras mot kortsiktigt kapitalbehov, skriver Pepins Peter Norman, Julia Reuszner och Anders Sjunnesson.

Före detta finansmarknadsminister Peter Norman.
Före detta finansmarknadsminister Peter Norman.Bild:Claes-Göran Flinck

I debattartikeln i Dagens industri den 15 december 2016 skriver Patrik Wahlén, medgrundare av Volati om problemen som uppstår vid börsnoteringar, bland annat om allokerings- och tilldelningsprinciper samt avsaknad av långsiktighet i både introduktioner och ägande. Vi kan bara hålla med om att det systematiska missgynnandet av mindre sparare är en viktig fråga ur ett rättviseperspektiv.

Mycket har hänt inom aktiehandeln de senaste 25–30 åren. Numera kan alla, stora som små placerare, handla aktier hemifrån, finansiell information är tillgänglig för alla i realtid och courtaget har minskat med 90 procent. Samtidigt sker börsnoteringar på i stort sett samma sätt som tidigare. Man fyller i en anmälningssedel med det antal aktier man vill köpa, lämnar in den till banken och väntar sedan i tre, fyra veckor innan man får besked om vad man får köpa.

Ett av de stora problemen med börsintroduktioner som genomförs på det traditionella viset är att mindre sparare alltid har oddsen emot sig relativt stora institutionella placerare.Blir det en framgångsrik notering får man knappast någon tilldelning alls, blir det en misslyckad emission får man full tilldelning. Beslut om tilldelning sker bakom kulisserna och det finns en risk att stora och lönsamma kunder gynnas.

En del av de problem som uppmärksammas i Patrik Wahléns debattartikel kan hanteras redan i dag. Lösningen heter ökad transparens, bättre kreativitet men framför allt en bättre förståelse för bolagens och investerarnas långsiktiga behov. 

Ett praktiskt exempel på hur detta kan gå till är vårens notering av Paradox Interactive. Aktier för 105 miljoner kronor tilldelades enligt först-till-kvarn-principen via vår plattform för aktiebaserad crowdfunding. De som tecknade, betalade direkt och fick även omedelbar bekräftelse på tilldelningen.

Paradox hade som uttalat mål att erbjuda sina kunder, sina anställda och sin community en möjlighet att bli delägare i bolaget, vilket premierar långsiktighet.

Vi skapade en transparent modell som nådde utanför fondkommissionärernas kundbaser, där teckning kunde ske på ett modernt sätt och där den som tecknade fick betalt för den risk man tog när man tidigt tecknade sig för aktieköp. Vidare blev minsta post tillräckligt stor för att det skulle vara värt att vara kvar som ägare och säkerligen skapades en mer heterogen och insatt ägarbas. 

Börjar man tänka utanför gängse ramar runt börsnoteringar kan man säkert utveckla fler nya metoder. Exempelvis skulle leverans av en del av aktierna i samband med en notering kunna senareläggas, mot att köparen får andra fördelar. En frivillig lock-up för långsiktiga ägare. Det finns juridiska frågor att hantera runt detta, men om viljan finns borde det gå att lösa.

Man ska också komma ihåg att när delägare ständigt är uppkopplade, skapas det nya möjligheter för bolagen att kontinuerligt informera, utbilda och interagera med sina delägare och andra intressenter. Det borde ligga i varje bolags intresse att aktivt arbeta med detta då det lär leda till både bättre likviditet i aktien men också effektivare prissättning. Denna förbättrade dialog hjälper bolagen till att få kunniga långsiktiga ägare som delar mål och inriktning.

Svensk finansindustri är helt beroende av att vi kan skapa värde och bidra till framväxten av fina svenska bolag. Sverige har varit ledande i utvecklingen av moderna börssystem och finansiell teknik och det vore därför inte förvånade om nya innovationer för börsnoteringar kom just från Sverige. Vi har en unik digital infrastruktur och finansiella system som vi litar på. Marknadens aktörer har därmed alla möjligheter att utveckla sin affär med hjälp av modern teknik och kombinera det med kunskapen om hur sociala medier och den ständigt uppkopplade investeraren agerar.

Detta innebär med all tydlighet att rådgivarna måste frångå gammal praxis och inte utgå från hur man alltid har gjort. I stället bör de gå mot en modell där kundens operativa långsiktiga framgång balanseras mot kortsiktigt kapitalbehov. Se till att hjälpa ägarna att definiera vad de vill ha ut av noteringen och vilken ägarbild de vill ha. Bolagen som är på väg till börsen bör i sin tur våga ställa krav på sina rådgivare att våga tänka utanför ramarna och genomföra en strategi som gynnar bolaget även på sikt.

Peter Norman, styrelseordförande, Pepins Group och tidigare finansmarknadsminister
Anders Sjunnesson, koncernchef och grundare, Pepins
Julia Reuszner, vd, Pepins Group

Läs Patrik Wahléns debattartikel här.

Innehåll från FolksamAnnons

Undvik pensionsgapet – så kan du få ett säkrare pensionssparande

Fredrik Nyberg är rådgivningschef på Folksam.
Fredrik Nyberg är rådgivningschef på Folksam.

Genom traditionell förvaltning – där Folksams förvaltning sköter pengarna åt en – kan man få ett säkrare pensionssparande utan att behöva lägga ned mycket tid eller egen aktivitet.

– Generellt är det svårt att uppnå balansen mellan relativt hög avkastning och låg risk på andra sätt än med traditionell förvaltning, säger Fredrik Nyberg, rådgivningschef på Folksam.

Boka placeringsterapi – personlig rådgivning för dig och ditt kapital 

För den som är insatt och har mycket tid finns i dag stora möjligheter att skräddarsy sin pensionsportfölj efter eget behov, tyckande och kunnande.

– Men om man inte vill eller kan lägga ned mycket tid eller själv vill ”vakta” sina investeringar, kan det vara bra att ha en autopilot i form av erfarna förvaltare som sköter portföljen åt dig och balanserar mellan aktier, räntor och fastighetsinvesteringar, säger Fredrik Nyberg, som är rådgivningschef på Folksam.

Nyttan är att man då kan få en relativt hög avkastning, 6,5 procent i genomsnitt de senaste fem åren, och samtidigt till en väsentligt lägre risk än om pengarna hade varit direktinvesterade i aktier.

– Generellt är det svårt att uppnå den balansen på andra sätt än med traditionell förvaltning, säger han.

Bestäm själv vem som ska få pengarna

Folksams traditionella förvaltning kan användas i både kapitalförsäkring och tjänstepension och av både privatpersoner och företag.

Den som väljer kapitalförsäkring kan själv välja förmånstagare, det vill säga att man kan bestämma vem som får pengarna om man skulle gå bort. Det kan vara värdefullt i dag när familjekonstellationerna ofta ser annorlunda ut jämfört med förr.

– Särboskap, samboskap, bonusbarn och särkullbarn blir vanligare. Det är inte bara mamma, pappa, barn som gäller längre. Med en kapitalförsäkring kan man välja sin förmånstagare, annars behöver man göra det med ett testamente. Pengarna är redan skattade och betalas ut automatiskt. Det kan göra att man undviker risk för meningskiljaktigheter mellan sina barn. Som förälder kan det vara värt rätt mycket.

Ytterligare en fördel Fredrik Nyberg lyfter fram med traditionell förvaltning är att man – när det behövs – kan få kostnadsfri hjälp av rådgivare.

– Kundens liv och behov står i fokus i varje möte för att ge kunden mervärde. Under en rådgivning får man hjälp att få koll på sin ekonomi, man får en ganska tydlig bild av hur mycket man kommer att få i pension, och man får råd kring hur man ska nå den pension eller livssituation man vill ha, om det så handlar om resor, hobbies eller att hjälpa barn och barnbarn.

Rådgivning underlättar

Ett viktigt område där rådgivning kan underlätta handlar om pensionsgapet mellan män och kvinnor, understryker Fredrik Nyberg.

– Statistiken visar att kvinnor halkar efter. Om man är hemma mycket med barnen under de första åren kan man få en lägre pension senare i livet. Det är en familjefråga där lösningen ser olika ut för olika familjer och här kan rådgivning hjälpa. Det handlar inte om att spara 10 000 kronor i månaden, även mindre summor kan räcka långt.

När en människa pratar med en annan människa kan man dessutom lättare fånga upp behov som man kanske inte ens visste att man hade, konstaterar Fredrik Nyberg. En grupp som kan få hjälp genom rådgivning är äldre personer som kommer behöva sina pengar mer i närtid men omedvetet sitter på hög risk eller använder tjänster som inte längre passar livssituationen.

– Det är ett fantastiskt jobb att vara rådgivare och komma till jobbet varje dag och kunna förändra människors liv genom att se till att de börjar spara, samlar sitt sparande, eller riskjusterar sin placering.

Sugen på att flytta din individuella tjänstepension? Läs mer här.

Mer från Folksam

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera